Framtidens retail: Individuell service

Att erbjuda skräddarsydda lösningar och se varje kunds behov är inget nytt men i värld där allt blir standardiserat och digitalt  är det viktigt att komma ihåg hur allt började – genom det personliga mötet. Butikerna Studio Stilista och Butiken i Tenhult arbetar båda med att skapa en personlig och unik shoppingupplevelse för varje kund. Här berättar de för oss om vad de tror är anledningen till deras framgång och hur framtidens retail kommer att se ut. 

Studio Stilista:
Hos Studio Stilista handlar kunden antingen i deras fysiska butik som ligger i Råå utanför Helsingborg eller via deras Instagram-konto @studiostilista. När en kund handlar via Instagram innebär det att kunden sett något på deras konto som de gillar och sedan hör av sig med en beställning. Sen packar Studio Stilista varan och skickar till kunden. Butiken har även blivit lite av en utflyktsdestination tack vare det uppskattade sortimentet.

Vad är det som gör att kunderna tycker det är värt att åka de extra milen till er?
”Hos oss får kunden en helhetsupplevelse som är ovanlig idag. Allt handlar om relationer. Jag känner mina kunder och deras garderober. Om jag t.ex. vet att en kund är ute efter en ny kappa så kan jag kontakta henne när vi får in en som jag vet hon skulle älska.”

Hur tror ni att framtidens butik kommer att se ut?
”Jag tror att unika butiker kommer att finnas kvar och fortsätta att bli fler och bättre. Det är roligt att kunna inspireras av andra och viktigt att hjälpas åt för att bli bättre och skapa så bra upplevelse för kunden som möjligt.”

Butiken i Tenhult:

Berätta om Butiken i Tenhult!

”Butiken rymmer en värld betydligt större inuti än vad det ser ut som vid första anblicken och vi erbjuder en bra fördelning mellan fysisk butik och webshop. Vi jobbar ständigt med att vara synliga och lättillgängliga för kunden och hålla en hög servicenivå. Vi ser också till att ständigt vara ”spot on” i våra inköp för att hela tiden vara intressant för kunderna.  Vi är stolta att Butiken i Tenhult är ett utflyktsmål för både nära och långväga kunder.”

Hur tror ni att framtidens butik kommer att se ut?
”Vi tycker att det är väldigt spännande att handeln är under stor förändring och ser det som en rolig utmaning. Handeln kommer fortsätta att förändras och det i snabbare takt än vad vi har varit vana vid. Det kommer finnas många olika plattformar för sälj. Vi tror stenhårt på att den fysiska butiken kommer att vara väldigt attraktiv, men vi måste vara snabba på att navigera i nya riktningar och hänga med i nya köpbeteenden för att vara intressanta för konsumenten. Ett tightare samarbete mellan butik och leverantör för att klara de snabba vändningarna och för att ligga med rätt varor i rätt tid kommer också vara viktigt.”

 

Bilder från:

https://www.instagram.com/studiostilista/

https://www.instagram.com/butiken_tenhult/