Årets hederspris på Habit Modegalan gick till Ulrika Nilsson, JUS!

JUS är en institution i Modesverige sedan 25 år. Vi träffade Ulrika Nilsson, grundare av JUS, för att prata om mode, inköp och om herrkunden.

Berätta när ditt intresse för mode väcktes?

– Jag var punkare under min uppväxt. Jag tvingade mamma att sy prickiga och rutiga kjolar. Sedan blev det tillfälligheter som ledde mig till modet, jag var egentligen mer intresserad av litteratur. Johan Lindeberg och jag träffades, vilket ledde till att jag blev en del av Diesel Sverige.

Berätta om JUS?

– När jag började med JUS såg jag mode som mycket mer politiskt än vad jag gör idag. JUS kanske uppfattades som lite stökigare, lite hårdare. Idag är det mer poetiskt. Då var England och gatukonst en stark influens, idag inspireras jag mer av Belgien och Japan.

Ulrika pratar om JUS som ett eget väsen, som förändras över tid. Och för henne har det också varit en personlig resa.
– Jag utvecklas ständigt. Den dag man slutar vara nyfiken, då måste man sluta. Allt jag gör med JUS är passionsstyrt. Jag köper med hjärtat, vilket är möjligt med en independent-butik. Ju hårdare man nischar sig, desto bättre. Vi behöver inte tillfredsställa alla. Jag tycker fortfarande att det är roligt med inköp, att se hur varumärken utvecklas, och jag vill vara med och föra ut varumärkenas visioner. De designers jag representerar är ju de jag beundrar och de har också inspirerat andra. Designikoner och nystartade designers bygger varandra. För mig handlar det inte bara om dem som redan hittat sin stil, sitt formspråk, utan också om de som är på väg framåt.

 

Kuriosa:
JUS är både agentur och butik och grundades av Ulrika Nilsson 1995.

Adress: Brunnsgatan 7, Stockholm

Agenturen representerar varumärken som Diana Orving, Ida Sjöstedt, Adnym Atelier, MUCKER, Johannes Adele och FESWA.

I butiken hittar du Ann Demeulemeester, Haider Ackermann, Guidi, Rick Owens, Yohji Yamamoto, Raf Simons, Boris Bidjan och Comme des Garcons med fler.

Ulrika Nilsson tilldelades ”Årets hederspris” på Habit Modegalan 2017.

Detta är en sammanfattning av en artikel som kommer att publiceras i sin helhet i Stockholm Fashion Districts Brand Guide 1/2018.