Stockholm Fashion District är ett kreativt, levande och innovativt distrikt för den svenska modeindustrin. Distriktet är ett kluster för affärer och kreativitet med showroom, mässor, inköpsdagar, produktion, pop up-event, utbildningar och utveckling av modebranschen.

Varje säsong visar 900 svenska och internationella varumärken sina nya kollektioner eller deltar på ett av de många event som arrangeras i distriktet. Stockholm Fashion District är en unik plattform etablerad av och för den svenska modeindustrin av Association of Trade Partners Sweden. Välkommen till Stockholm Fashion District.

Mässor & Showrooms

Nyheter

STOCKHOLMSGUIDE FRÅN DISTRIKTETS STJÄRNOR

Denna vecka får vi ta del av glädjespridaren Cecilia Uhrus bästa Stockholms- och helgtips. Cilla driver tillsammans med kollegan Viveca Ekwall agenturen CAV som representerar varumärkena Haust Collection, Smashed Lemon, Escorpion, Toni och Promise. Ni hittar tjejerna på våning 7 i Stockholm Showroom. Cilla arbetar också som Personal Shopper. Missa inte när Cilla ger sina bästa Personal Shopping-tips under workshopen ”Så hjälper du din kund att hitta sitt personliga uttryck” den 27 maj klockan 16.00 här i Stockholm Fashion District. I hennes Stockholmsguide tipsar Cilla om uteserveringar där man både kan njuta av solen och en riktigt god lunch, sin favoritbar där man får sin drink serverad i en fågelbur och mycket mer.

 Var någonstans shoppar du helst?
”Jag besöker mycket olika butiker i mitt jobb som Personal Shopper, så att gå i butiker är onekligen något som jag tycker är roligt! När jag shoppar till mig själv gillar jag butikerna runt Biblioteksgatan, de svenska varumärkena Acne och Hope och sen driver jag ju en egen agentur med massa snygga grejer som jag såklart gärna bär. Om jag inte orkar åka in till stan så finns det flera bra butiker i Bromma t.ex. Osofina och Pour Toi. På tal om Bromma så vill jag tipsa om en butik som visserligen inte är en klädbutik, men delikatessbutiken Grapes erbjuder shopping som är svårslagen!”

(mer…)

Skoföretaget Kavat tilldelas priset Årets Trade Partner

Trade Partners Sweden är grundare och driver Stockholm Fashion District. Under Trade Partners Swedens årsstämma den 9 maj tilldelades det internationella skoföretaget och hyresgästen i Stockholm Shoe House Kavat priset Årets Trade Partner. Som vinnare av titeln Årets Trade Partner 2019 blir företaget Sveriges representant för det internationella priset George Hayward Award som utses av vår paraplyorganisation Internationally United Commercial Agents & Brokers. Företagets envishet, passion och kunnande kombinerat med ett mod och förståelse för vikten av  utveckling har gjort dem världsledande inom sitt område. Vi fick en pratstund med företagets VD Magnus Ericson om namnet Kavat, marknader han drömmer om samt hur företaget ska fortsätta att utvecklas i framtiden. 

(mer…)

Stockholmsguide från distriktets stjärnor

Veckan Stockholms Guide kommer från Soya Concepts härliga säljare Jan Sääsk. Soya Concept är ett danskt modeföretag som inte är rädd för mönster och färg i kombination med en elegant stil. Ni hittar deras inspirerande showroom på plan sju i Stockholm Showroom.  I Jannes Stockholmsguide får ni tips på mysiga caféer, inspirerande butiker och Stockholms bästa museum. 

Var i Stockholm finns den bästa shoppingen?
”På Södermalm finns det mycket bra shopping och en av mina favoriter är butiken Grandpa. Jag brukar också shoppa ganska mycket i Sickla där det precis har öppnat en ny butik som heter Alternativet som jag tycker känns kul och spännande. På Alternativet finns kläder och accessoarer för kvinnor, män och barn men också inredningsprodukter och roliga saker som passar bra när man ska gå bort.”

Var äter man Stockholms godaste mat? 
”En god pizza är aldrig en dålig idé, och den godaste pizzan i Stockholm finns på Meno Male på Roslagsgatan. Sen är jag ju verkligen en fikakille och måste därför tipsa om Stockholms bästa café Naked Cake  i Sickla. Jag kanske är lite partisk då cafét drivs av min fantastiska dotter, men utbudet här är verkligen magiskt! Allt är hembakat, glutenfritt och till största delen plantbaserat. Min favorit är tryffelchokladtårtan som är det godaste jag har ätit!”

(mer…)

Framtidens retail: Köpcentrum

Nästa koncept i artikelserien framtidens retail är köpcentrumen. Ett välkänt koncept som fortsätter locka kunderna. Hur gör de för att fortsätta erbjuden kunden något unikt? Vilka trender ser de inom handeln och hur tror de att framtidens retail kommer se ut? Dessa frågor ställde vi till Unibail-Rodamco-Westfields Director of Operation Martin Lindgren se vad han svarade här!

Vad är fördelarna med konceptet köpcentrum?
”Fördelen med Unibail-Rodamco-Westfields koncept på köpcentrum sammanfattas bäst med beskrivningen ”attraktiva mötesplatser”. Konsumenten, butiken, restaurangen, underhållningen och serviceinrättningen sammanstrålar i attraktiva shoppingdestinationer där unika varumärken och pop-up butiker möter service och effektivitet.” (mer…)

Encouragement For Action 2019

Efter förra årets fina mottagande återkommer hållbarhetsinitiativet Encouragement for Action 2019. Denna gång bjuds hela modebranschen och konsumenten in till nomineringsprocessen. Intresset är stort och med en mycket namnkunnig jury inleds nu arbetet inför den 14 augusti då årets vinnare presenteras under modeveckan i Stockholm Fashion District.

Hållbarhetsinitiativetöppnar upp för kunderna att vara med och lyfta fram goda exempel. En nomineringssida har utformats där modebranschen och konsumenter kan mötas och nominera sin favorit i respektive kategori. Avsikten med att öppna upp är att skapa en samhörighet mellan bransch och konsument.

Vi vill hitta alla hållbara initiativ, stora som små. Jag vet att det finns så mycket idéer och projekt att vi kommer att bli överväldigade av modebranschens kreativitet och initiativ. Att bjuda in konsumenterna att nominera känns självklart, kunden idag är påläst och det är också dem som med sin köpkraft gör något till en framgångssaga“, säger Janike Eleby, Head of Communications och projektledare tillsammans med Gunilla Grübb, Head of Public Relations.

(mer…)

Har du ett intressant varumärke eller erbjuder en service som branschen behöver?

Kontakta oss, just nu planerar vi för nästa säsong!

Datumen är satta för nästa modevecka i Stockholm Fashion District, den 12-17 augusti, 2019 är det dags igen! Utöver alla showroom i Stockholm Showroom och Stockholm Shoe House som har öppet kan du nu boka plats på mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bag Fair som båda har öppet onsdag till fredag 14-16 augusti.

Registrera dig för Fashion Business Days den 14-16 augusti, 2019

Registrera dig för Nordic Shoe & Bag Fair, den 14-16 augusti 2019

P.S. Syns du inte så finns du inte!
Stockholm Fashion Districts Mediakit

 

 

 

Finska Reima om internationell etablering och framtiden

Finska Reima är världens ledande varumärke för funktionella barnkläder och står för rörelseglädje. Företaget utvecklar barnkläder i toppkvalité för att uppmuntra att barn kan vara ute och aktiva oavsett väder.  Företaget finns idag på över 70 marknader och hade 2017 en nettoförsäljning om cirka 112 miljoner Euro. I Sverige så är hittar ni deras showroom på våning sex i Stockholm Showroom. 

Hur har ni tänkt vid er internationella etablering?
”Reima finns redan idag i stora delar av världen, med Skandinavien och Ryssland som största marknader. Vi växer i både i Europa och Asien och håller på att etablera oss i USA och Kanada. Vi valde att satsa på Stockholm Fashion District eftersom här samlas företag med liknande verksamhet och målgrupp på samma ställe.”

(mer…)

Insup mode på museum

Det klassiska modemuseet Victoria & Albert Museum London har det största modearkivet i världen. Och ska du besöka Paris får du inte missa Musée Yves Saint Laurent som är beläget i det legendariska Hôtel Particulier där Yves Saint Laurent var verksam under 30 år. I höst får vi ännu en orsak att besöka Paris när Palais Galliera återinvigs. För dig som ska resa västerut är det så klart Metropolitan Museum of Art i New York som du inte får missa. Under 2019 fokuserar de på juveler med utställningen Jewelry: The Body Transformed. I Stockholm pågår utställningen Margiela, åren med Hermès till den 10 mars 2019 på Artipelag (bilden). Avslutningsvis vill vi tipsa om utställningen British så in i Norden som visas på Nordiska Museet i Stockholm.

Nytt varumärke i distriktet

Bra Scandinavia är en av de ledande distributörerna inom underkläder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Företaget representerar bland annat varumärken som Wonderbra, Sunseeker, Magic Body Fashion och sedan årsskiftet också det amerikanska sportvarumärket Champion Underwear. Vi bad Bra Scandinavias VD Stefan Mörlin att berätta om sitt nya varumärke.

Hej Stefan, berätta om varumärket Champion Underwear!
”Champion är ett klassiskt sportvarumärke som grundades 1919 i USA. Vi säljer deras underklädeslinje Champion Underwear som består av kalsonger, behåar och strumpor i Sverige, Norge och Danmark.”

(mer…)

Flagship stores

HOPE skapar genomtänkta och uppdaterade garderobsfavoriter; plagg som håller länge i stil och kvalité men utan att göra avkall på attityd eller känsla. Varumärket har ett brett kundspektrum med allt från stammisar till nya kunder med helt andra sätt att ta sig an mode och stil. Gemensamt för kunderna är att de vet vad de letar efter och hur de vill klä sig. 
Berätta lite kort om HOPE och vad ni erbjuder kunderna?
HOPE skapar genomtänkta och uppdaterade garderobsfavoriter; plagg som håller länge i stil och kvalité men utan att göra avkall på attityd eller känsla. Vårt huvudkontor är i Stockholm men vi verkar och säljer internationellt.
Hur ser handeln ut hos er?
Vi precis som branschen i stort ställer in oss på en växande digital handel. Omni-tänket är viktigt och vi arbetar alltid parallellt med samtliga kanaler för att maximera kundens upplevelse och möta förväntningar samtidigt som vi försöker ta tillvara de olika möjligheter som de olika kanalerna erbjuder. Genom egen online ser vi t ex stora möjligheter att fokusera på fler och nya marknader och därmed bredda fokus från Skandinavien till globalt.

(mer…)

STOCKHOLMSGUIDE FRÅN DISTRIKTETS VÄNNER

Denna vecka har vi fått möjligheten att intervjua den alltid så sprudlande Anna på Nacka Strands Blommor. Det är Anna och hennes kollegor som skapar de vackra buketterna och blomsterarrangemangen ni ser i distriktet och på våra mässor. I Annas helgguide får ni reda på vilken som är Stockholms bästa uteservering, vad man gör en vårdag i Stockholm och varför man ska träna på morgonen.

Berätta om en perfekt lördag!
”En perfekt lördag vaknar jag i ett nystädat hem. Jag äter en snabb frukost innan jag åker till gymmet där det oftast blir någon form av styrketräning. Efter träningen åker jag hem och äter en god lunch och njuter av att ha en helt oplanerad dag. Om det är soligt kan jag tycka att det är härligt att gå ut och ta en promenad, men jag gillar också att bara mysa runt hemma. På kvällen så är det trevligt att gå ut och äta på restaurang och då gillar jag libanesisk mat. (dubbelt mellanslag) Alla dessa rätter och röror gör att middagen pågår länge och man får tid att prata, det gillar jag!”

Var äter man Stockholms godaste mat?
”Nu när våren äntligen är här och uteserveringarna öppnar så rekommenderar jag brasseriet Mister French som ligger i Tullhus 2 på Skeppsbron i Gamla Stan. Här kan man sitta på en av Stockholms glassigaste uteserveringar, äta en god brunch och njuta av den fina sjöutsikten. Om man är sugen på något mer traditionellt så tycker jag att Griffins Steakhouse alltid serverar väldigt gott kött.”

(mer…)

Stockholmsguide från distriktets stjärnor

Veckans Stockholmstips kommer från Kim Lahger grundare och ägare av agenturen Kullaviks Design. Företaget arbetar med underkläder, badkläder och morgonrockar och representerar bla. varumärken som Seafolly Australia, Aubade, och eget varumärke Pearl Design Stockholm. I Stockholm Fashion District hittar ni Kim och alla hennes fina produkter på våning åtta i Stockholm Showroom. Kim tipsar om Stockholms bästa italienska restauranger och roliga aktiviteter som passar både när solen skiner och när regnet öser ner. (mer…)

DK Company pratar framtid & Stockholm Fashion District

Danska DK Company grundades 2001 och har utvecklats till en av Europas ledande leverantörer av mode med tjugo varumärken under sitt tak. Vi fick VD Jens Obel om hur man etablerar ett framgångsrikt showroom, hur handeln kommer utvecklas i framtiden och på vilket sätt DK Company satsar inför framtiden.

Vilka faktorer behöver finnas för att framgångsrikt etablera sig med showroom?
”Vi tror på områden dit kunden kommer, allt för att underlätta för kunden. Det behövs miljö och andra brands omkring. Vi är också måna om att kunna samla alla våra brands på ett och samma ställe och att den möjligheten fanns i Stockholm Fashion District betydde riktigt mycket. Vi arbetade tätt tillsammans med teamet bakom Stockholm Fashion District för att hitta en optimal lösning för oss.”

Vad satsar ni på DK Company på framåt?
”Ett sätt vi stöttar kunderna på är att vi i Danmark har börjat med retail-seminarier där alla butiker som har lust att komma är välkomna på kurs med lunch eller middag. Vi får då ett tillfälle att tala med varandra, det kostar inget och många butiksinnehavare uppskattar att de får någonting tillbaka. Det har inget med sälj att göra, utan är ett sätt att umgås med kunden utanför säljmötet. Du får något konkret med dig, något som du direkt kan förbättra när du går hem eller verktyg till vad du ska prata med personalen om. Konkreta verktyg – det älskar vi! Jag har sällan fått så fina mail från kunderna efter ett möte. Det är viktigt för oss att hjälpa butikerna, tillsammans blir starka. Tjänar inte butikerna pengar kommer de inte vilja köpa, vi sitter i samma båt!”

(mer…)

STOCKHOLM FASHION DISTRICT SOM NÄRINGSLIVSKLUSTER

När Stockholm Fashion District grundades handlade det om Stockholms framtida position och attraktionskraft. Men också om bilden av oss som en modenation i framkant varifrån exempel ofta hämtas när man internationellt talar om hållbart mode, den nordiska estetiken och om Sverige som exportland. Här berättar vi historien om Stockholm Fashion District som näringslivskluster och om de modiga företagsledare och entreprenörer som valde att satsa på vår marknad och att investera i ett showroom i Stockholm.

Stockholm Fashion District och idén att samla modebranschen i Sverige i ett kluster hade länge funnits hos den internationella handelsorganisationen Trade Partners Sweden med säte i Stockholm. Sedan 2009 när Stockholm Shoe House grundades och mässan Nordic Shoe & Bag Fair flyttade till Nacka strand fanns skobranschen starkt etablerad i ett samlat område.

(mer…)

Brand Guide 1/2019

Läs säsongens brand guide!

Välkommen till distriktet

Varmt välkomna till Stockholm Fashion District Rosemunde! Berätta om ert företag!
Rosemunde är ett danskt modeföretag som grundades 2004 och har 1500 återförsäljare i 25 länder. Företagets motto är ”A luxury feeling – every day” vilket är tydligt i deras klassiska design samt lyxiga material som silke, kashmir, ull och ekologisk bomull. Rosemundes mest kända produkt är deras silkeslinne, det säljs ett linne var fjärde minut runt om i världen. I år firar företaget 15 år och lanserar därför en jubileumskollektion som kommer börja säljas till butikerna under våren 2019.  Nyligen fick Rosemunde stor uppmärksamhet på sociala medier, framför allt i den något yngre målgruppen, genom modellen och influensern Kendall Jenner som postade flera bilder där hon bar Rosemundes silkeslinne på sitt instagramkonto med 105 miljoner följare.
(mer…)

Modeepokerna på film

Trender kommer ofta åter och det spelar ingen roll om du vill ta en titt i backspegeln av nostalgiska skäl eller för att hämta stilinspiration, här får du både delarna. Varför inte spendera de sista mörka vinterkvällarna med att se igenom modets olika epoker på film!
Här hittar du våra favoriter:

(mer…)

Framtidens retail: The Lobby

Det har blivit dags att presentera ett nytt koncept i artikelserien Framtidens retail. Konceptet ”community” och ”pop-up” blir allt vanligare. Fler butiker arbetar för att skapa ett mer rörligt utbud av produkter och varumärken för att hela tiden inspirera och erbjuda kunden nya shoppingupplevelser. The Lobby i Stockholm är en handelsplats där traditionell shopping blandas med spännande event och genom korta hyreskontrakt erbjuder The Lobby ett ständigt uppdaterat utbud av varumärken och produkter.  Vi har pratat med Tina Landelius  PR och Kommunikationsansvarig på The Lobby om vad de erbjuder sina kunder, vilka deras kunder är och hur deras planer för framtiden ser ut. 

Berätta lite kort om The Lobby och vad ni erbjuder kunderna?
The Lobby erbjuder en arena för varumärkesaktivering. Man kan jämföra The Lobby med en ny typ av mediekanal för varumärken som vill interagera med sina kunder på ett nytt sätt och i en ny kontext. En stor skillnad jämfört med en mer traditionell handelsplats är också att vi erbjuder korta, flexibla samarbetsavtal istället för årslånga hyresavtal. I The Lobby kan du vara allt från en dag till flera månader.

(mer…)

Material i rörelse

Diana Orving är en svensk designer som skapar kläder som upplevs som svävande och vackra i rörelse, med fantastiska skärningar och materialval. Diana kreationer för ofta tankarna till dans och dansare och dansföreställningar i olika form är också något som hon vid flera tillfällen valt att ta in vid presentationen av sina kollektioner. Vi fick möjligheten att prata med Diana om hur dansens påverkar hennes kollektioner, hur hon ser på förhållandet mellan konst och mode och hon tänker när hon presenterar sina kläder.

(mer…)

Partners

Alla varumärken

Kontakt

Info@stockholmfashiondistrict.se
+46 (0)8 411 00 22 måndag – fredag 09.00-17.00
Adress, Stockholm Fashion District: Augustendalsvägen 7, Box 107, SE-131 52 Nacka strand, Sweden.
Leveransadress och logistikcenter: Stockholm Showroom, Augustendalsvägen 5B, SE-131 52 Nacka strand, Sweden.
Adress, Association of Trade Partners Sweden: Vasagatan 46, box 3146, SE-103 62 Stockholm, Sweden.

Vill du vara en del av Stockholm Fashion District teamet? All rekrytering sker via Fredrik Ågren, Key Search Scandinavia, fredrik@ksscandinavia.se. Tillfällig förstärkning vid mässor & event samt praktikplats, kontakta oss på info@stockholmfashiondistrict.se.