STOCKHOLM FASHION DISTRICT

Stockholm Fashion District är ett kreativt, levande och innovativt distrikt för den svenska modeindustrin. Distriktet verkar som ett nav för affärer och kreativitet med showroom, mässor, inköpsdagar, produktion, pop up-event, utbildningar och utveckling av modebranschen.

Varje säsong visar 900 svenska och internationella varumärken sina nya kollektioner eller deltar på ett av de många event som arrangeras i distriktet. Stockholm Fashion District är en unik plattform etablerad av och för den svenska modeindustrin av Association of Trade Partners Sweden. Välkommen till Stockholm Fashion District.

 

Mässor & Showrooms

Nyheter

NYHETER FRÅN VÅRT PRESSKONTOR: Nu presenteras jurygrupper och beskyddare av Encouragement for Action

Hållbarhetsinitiativet med avstamp i de 17 globala hållbarhetsmålen, Encouragement for Action, presenterar nu jurygrupperna. Initiativet har tagits emot med stort intresse och Stockholm Fashion District är stolta över att presentera starka och mycket namnkunniga beskyddare och jurygrupper. Encouragement for Action är instiftat av Stockholm Fashion District tillsammans med viktiga organisationer och intressenter.

(mer…)

Registreringen till fashion week i Stockholm Fashion District är öppen! 

Välkommen till en ny spännande säsong i Stockholm Fashion District med start den 13-18 augusti 2018. Vi har massor av fantastiska varumärken, viktiga event, inpirerande seminarier och tillfällen att nätverka med branschkollegor!

Registrera dig här – stockholmfashiondistrict.se/rsvp

Vi ses, välkommen!

NYHETER FRÅN VÅRT PRESSKONTOR: Nytt branschinitiativ Encouragement for Action uppmuntrar till hållbarhet i modebranschen

Med avstamp i de 17 globala hållbarhetsmålen och vikten att agera och prata om den brinnande frågan om hållbarhet i modebranschen, instiftar Stockholm Fashion District tillsammans med viktiga organisationer och intressenter i vårt nätverk Encouragement For Action.

(mer…)

Encouragement for Action – förord av Philip Warkander

Mode är ett av vår tids mest centrala kulturuttryck. Med våra kläder kommunicerar vi vilka vi är, men också vilka vi vill vara. Mode kan vara kreativt och lekfullt, ett sätt att tänja på gränser och utmana förlegade normer. Därtill är mode också en viktig näringsgren; enbart i Sverige sysselsätter branschen knappt 60 000 personer, varav majoriteten är kvinnor. Men modets påverkan är inte alltigenom positiv. Näst efter oljeindustrin räknas mode- och textilindustrin som den mest förorenande i världen. Orsakerna är flera – från att råmaterial produceras under ohållbara former till att plagg slängs i soporna när konsumenten tröttnat och vill ha nytt. De kläder som å ena sidan skapar arbetstillfällen och glädje i mångas vardag, bidrar å andra sidan till en alltmer förorenad värld. Länge var det svårt att se hur dessa till synes olika berättelser hör samman. Idag vet vi bättre: De är två sidor av samma mynt.

(mer…)

Stockholm Fashion District Summer Party!

Kom och njut av sommaren med oss vid Stockholm Fashion District Summer Party den 15 augusti kl 18.00-22:30. Vi ser till att du får något att äta, bjuder på något att dricka, happenings och trevligt sällskap. Ta med dig solen och dina vänner i branschen så ses vi!

Köp din biljett för 150 kr genom att klicka på ”SUMMER PARTY TICKETS!” på eventsidan som du hittar här!

Zara satsar på OMNI-channel butik

Zara har öppnat en ny konceptbutik i London som ett steg i moderbolaget Inditex strategi mot att integrera deras fysiska butiker och online plattformar. De tre sektionerna dam, herr och barn finns kvar, men med en fjärde sektion dedikerad till online-shopping.

(mer…)

När fulskor blir en trend!

När alla producerar liknande saker, när mainstream-mode fyller catwalken, då hämtar kända designers och modehus inspiration från det som i folkmun kallas semesterkläder.

(mer…)

Nyheter från vårt presskontor: Konkretiserat samarbete med Bea Szenfeld

Stockholm Fashion District är stolta över att presentera att kreatören Bea Szenfeld knyts till distriktet. Genom återkommande utställningar och som gästkreatör bakom säsongens inbjudan presenteras samarbetet.

Människor från modebranschen och andra kreativa näringar passerar dagligen Stockholm Fashion District och därför har jag valt distriktet som en av mina fasta utställningsplatser”, säger Bea Szenfeld i en kommentar om samarbetet.

(mer…)

Registreringen för utställande varumärken till nästa säsong är öppen!

Registreringen till modeveckan den 13-18 augusti 2018 i Stockholm Fashion District är nu öppen!

Modeveckan i Stockholm Fashion District erbjuder flera alternativ för dig som önskar en fysisk plats där du kan ta emot inköpare, press och andra intressenter. Showroom är för dig som har ett större behov och du använder det som du önskar 365 dagar om året. Mässorna är för dig som har behov av att finnas på plats under modeveckorna som en service till dina kunder.

Dina alternativ:

(mer…)

Stockholm Fashion District stärker affärsrelationen med Japan

2018 firar Japan och Sverige 150 år av diplomatiska relationer. Detta uppmärksammas genom en rad affärsrelaterade aktiviteter som syftar till att stärka banden mellan Japan och Sverige. Japan är ett intressant modeland med ett gott öga till svenska varumärken och design. Vi är därför mycket stolta över att berätta att vår VD Helena Waker har fått möjlighet och inbjudan till att medverka i den högnivådelegation som reser till Japan i slutet på april.

(mer…)

Stockholm i våra hjärtan: Var du ska äta, dricka och shoppa enligt Stockholmarna

Mikael Gille, grundare av MG Agenturer med varumärken inom skor som Odd Molly, Philip Hog och Toms, vilken är din favoritrestaurang eller bar?
-Som pappa till små barn är mina dagar på puben sällsynta, men Riche är alltid en vinnare. När vi pratar om mat måste jag säga min lokala restaurang Docklands. Trevliga människor, god mat och en fantastisk utsikt över Djurgården över vattnet.”

(mer…)

Hej Philip Warkander, doktor i modevetenskap!

Philip Warkander är världens första doktor i modevetenskap. Vi ställde honom ett par frågor om modets varande och framtid; hur kan vi ställa om våra affärsmodeller till att bli mer hållbara i vår konsumtion och finns det längre någon trend att följa eller hur ska vi tänka när säsongens trender inte framstår lika tydligt?

(mer…)

ICONS: Rohdi Heintz

Vad kännetecknar en modeikon? När blir man det och varför? Svaret är inte alltid lätt att sätta fingret på. Det kan vara en look som gör avtryck (som i fallet med Karl Lagerfeld), en personlighets extravaganca (som i fallet med Iris Apfel), en förmåga att profilera sig (som Acne) eller för lång och trogen tjänst. Rohdi Heintz lyckades pricka in alla dessa. Rohdi var en oerhört begåvad och kreativ designer med förmåga att alltid ligga i framkant och mycket säker på sin stil. ”Jag sysslar inte med dagsländor” som han själv uttryckte det.

(mer…)

Hej Anders Rangenstedt, Stayhard!

Vi träffade Anders Rangenstedt under modeveckan i Stockholm Fashion District och passade på att ställa honom några frågor.

Hej Anders, Purchaser External Brands, Stayhard, berätta kort om Stayhard som nätbutik!
– Stayhard är Sveriges ledande modebutik på nätet för män med över 250 varumärken i portföljen. Med fokus på enkelhet och smidighet har Stayhard levererat manligt mode sedan 2005 med fokus på den moderna och urbana mannen. Oavsett om det är till vardags, jobb eller fest sätter Stayhard mannen i fokus och har handplockat ett sortiment innehållande allt från kläder, skor, accessoarer, hudvård och träning. Stayhard ingår sedan 2014 i Ellos Group med huvudkontor i Borås.

(mer…)

Bilderna från modeveckan i Stockholm Fashion District

Fångades du på på bild? Se alla foton och följ Stockholm Fashion District på Facebook här!

Stockholm in our hearts: Where to eat, drink and shop like a local!

Hi Dwayne Antonio Edmondson, purchasing manager at Babyshop Group, which is your favourite bar or restaurant in Stockholm?
“My favorite restaurant is Lao Wai, it’s the best vegan food in town. A favorite bar is Brewdog Bar on Södermalm, lots of nice beers on tap which reminds me of a bar in the East Village of NYC I used to go to when I lived there.”

(mer…)

Brand Guide 1/2018 är här!

En ny Brand Guide fullspäckad med nyheter från distriktet och dessutom med kontaktuppgifter till alla varumärken har landat! Ladda ner den digitala versionen HÄR, eller välkommen förbi och hämta din tryckta version av Stockholm Fashion Districts Brand Guide 1/2018!

Alla varumärken

Kontakt

Info@stockholmfashiondistrict.se
+46 (0)8 411 00 22
Adress, Stockholm Fashion District: Augustendalsvägen 7, Box 107, SE-131 52 Nacka strand, Sweden.
Leveransadress och logistikcenter: Stockholm Showroom, Augustendalsvägen 5B, SE-131 52 Nacka strand, Sweden.
Adress, Association of Trade Partners Sweden: Vasagatan 46, box 3146, SE-103 62 Stockholm, Sweden.

Vill du vara en del av Stockholm Fashion District teamet? All rekrytering sker via Fredrik Ågren, Key Search Scandinavia, fredrik@ksscandinavia.se. Tillfällig förstärkning vid mässor & event samt praktikplats, kontakta Jessica Johanneson, jessica@stockholmfashiondistrict.se.