Stockholm Fashion District är ett kreativt, levande och innovativt distrikt för den svenska modeindustrin. Distriktet är ett kluster för affärer och kreativitet med showroom, mässor, inköpsdagar, produktion, pop up-event, utbildningar och utveckling av modebranschen.

Varje säsong visar 900 svenska och internationella varumärken sina nya kollektioner eller deltar på ett av de många event som arrangeras i distriktet. Stockholm Fashion District är en unik plattform etablerad av och för den svenska modeindustrin av Association of Trade Partners Sweden. Välkommen till Stockholm Fashion District.

Mässor & Showrooms

Nyheter

Stockholms Guide från distriktets stjärnor

Denna veckans helgguide kommer från Maria som arbetar som säljare på Tamaris. Tamaris är en del av den tyska skokoncernen Wortmann och säljs hos alla de stora återförsäljarna som t.ex. Åhlens, Scorett och Footway. Här i Stockholm Fashion District hittar du Maria och hennes kollega Oscar på våning två i Stockholm Shoe House. När Maria inte säljer skor tycker hon om att testa nya brunchrestauranger, gå härliga promenader och i favoritbutiken STHLM BLVD så har hon hittat en egen personal shopper.

Läs Marias guide för en härlig helg i Stockholm här.

Var i Stockholm finns den bästa shoppingen? 

”På Bromma Blocks finns det en butik som heter STHLM BLVD och där arbetar det en tjej som är helt fantastiskt duktig! Jag går till henne en gång per säsong med ett schema över mina resor, mässor och event för den kommande säsongen. Sen hjälper hon mig att plocka ihop outfits som passar till dessa tillfällen och visar hur jag ska styla dem på bästa sätt, plus att hon visar hur jag kan kombinera de nya plaggen med allt annat jag redan har i garderoben.”

Berätta om en perfekt lördag!
”En härlig lördagsaktivitet är att promenera från Johannesfred över Huvudstabron och sen avsluta med en brunch på K4 Pampas som ligger precis vid Pampas marina. Glöm inte att spara lite plats för deras efterrättsbuffé som är helt magisk.” (mer…)

Brand Guide 1/2019

Läs säsongens brand guide!

Instagram Inspiration

Vi älskar att skrolla igenom Instagramflödet för att få inspiration om de senaste modetrenderna, lära oss om nya hudvårdsrutiner och tagga vänner i roliga peppiga inlägg! Här hittar du våra favoritkonton på instagram som vi hoppas ska ge även dig inspiration och skratt i vardagen!

(mer…)

Framtidens retail: The Lobby

Det har blivit dags att presentera ett nytt koncept i artikelserien Framtidens retail. Konceptet ”community” och ”pop-up” blir allt vanligare. Fler butiker arbetar för att skapa ett mer rörligt utbud av produkter och varumärken för att hela tiden inspirera och erbjuda kunden nya shoppingupplevelser. The Lobby i Stockholm är en handelsplats där traditionell shopping blandas med spännande event och genom korta hyreskontrakt erbjuder The Lobby ett ständigt uppdaterat utbud av varumärken och produkter.  Vi har pratat med Tina Landelius  PR och Kommunikationsansvarig på The Lobby om vad de erbjuder sina kunder, vilka deras kunder är och hur deras planer för framtiden ser ut. 

Berätta lite kort om The Lobby och vad ni erbjuder kunderna?
The Lobby erbjuder en arena för varumärkesaktivering. Man kan jämföra The Lobby med en ny typ av mediekanal för varumärken som vill interagera med sina kunder på ett nytt sätt och i en ny kontext. En stor skillnad jämfört med en mer traditionell handelsplats är också att vi erbjuder korta, flexibla samarbetsavtal istället för årslånga hyresavtal. I The Lobby kan du vara allt från en dag till flera månader.

(mer…)

Välkommen till distriktet

Varmt välkomna till Stockholm Fashion District Rosemunde! Berätta om ert företag!
Rosemunde är ett danskt modeföretag som grundades 2004 och har 1500 återförsäljare i 25 länder. Företagets motto är ”A luxury feeling – every day” vilket är tydligt i deras klassiska design samt lyxiga material som silke, kashmir, ull och ekologisk bomull. Rosemundes mest kända produkt är deras silkeslinne, det säljs ett linne var fjärde minut runt om i världen. I år firar företaget 15 år och lanserar därför en jubileumskollektion som kommer börja säljas till butikerna under våren 2019.  Nyligen fick Rosemunde stor uppmärksamhet på sociala medier, framför allt i den något yngre målgruppen, genom modellen och influensern Kendall Jenner som postade flera bilder där hon bar Rosemundes silkeslinne på sitt instagramkonto med 105 miljoner följare.
(mer…)

Modeepokerna på film

Trender kommer ofta åter och det spelar ingen roll om du vill ta en titt i backspegeln av nostalgiska skäl eller för att hämta stilinspiration, här får du både delarna. Varför inte spendera de sista mörka vinterkvällarna med att se igenom modets olika epoker på film!
Här hittar du våra favoriter:

(mer…)

Stockholms guide från distriktets stjärnor

Denna veckan är det den Emelie från det nyinflyttade varumärket Rosemunde som delar med sig av sina bästa tips för en härlig helg i Stockholm. Rosemunde är ett danskt företag som säljer klassiska och stilrena kläder och accessoarer i lyxiga material och i Stockholm Showroom hittar du dem på våning 9. I Emelies guide får du reda på var i Stockholm du kan äta god asiatisk mat, hur du bäst spenderar en solig vårdag i Stockholm och som en bonus denna vecka får du också några härliga Köpenhamnstips.

Var i Stockholm shoppar du helst din kläder? ”Jag tycker om att strosa runt i butiker för att få inspiration, och Biblioteksstan är ett favoritområde med många roliga varumärken och butiker. Om man är på jakt efter riktigt bra service så kan jag rekommendera Åhléns City och deras personliga stylister som verkligen har hjälpt mig i situationer när jag inte har vetat vad jag ska ha på mig t.ex. vid ett bröllop förra året. Den personliga stylisten Johanna Wärnberg på Åhléns hjälpte mig att plocka ihop flera olika outfits som alla kändes helt rätt. Ett bra tips om man har lite klädpanik! Förutom ett intresse för kläder så har jag också ett stort intresse för inredning och får alltid massa inspiration när jag besöker Svenskt Tenn eller Posh Living i Moodgallerian.”

Vilken är Stockholms bästa restaurang?
”Jag tycker att Miss Voon är en bra restaurang! Goda asiatiska smaker, schysst miljö och trevlig personal gör detta till ett favoritställe för mig. Jag kan också rekommendera att ta en drink på At Six, där är utsikten över Stockholm magisk!”

(mer…)

SFD:s CEO Helena Waker i juryn för Stockholms Innovationsstipendium

Ansökningsperioden för Stockholms Innovationsstipendium har nu öppnat och samtidigt presenteras årets jury. Med bland andra Beata Mannheimer, Operativ chef på Film Capital Stockholm och entreprenören och affärsängeln Nils Von Heijne tar Helena Waker plats i juryn för kategorin Kulturella och kreativa näringar. Med Stockholms Innovationsstipendium vill Stockholms stad premiera och stimulera idérika personer att arbeta vidare med sin innovation. Stipendiet delas ut i fem kategorier.

Läs mer innovationsstipendiet och hur du ansöker här:

Jontefondsskorna gav 30 000 kronor till Jontefonden

Skoföretaget Leaf sålde under hösten en kollektion där 20 kronor per sålt par skor donerades till Jontefonden. Totalt har insamlingen uppnått hela 30 000 kronor som överlämnats till fonden. I vår lanserar Leaf en andra kollektion till förmån för Jontefonden.

Under hösten 2018 lanserade skoföretaget Leaf en kollektion som såldes till förmån för stiftelsen Jontefonden och för varje såld sko donerades 20 kronor till stiftelsen. Jontefonden är en stiftelse som verkar för att skapa glädje för barn och ungdomar som väntar på, eller har genomfört en organdonation och deras syskon. Kollektionen bestod av tre modeller, två sneakers och en sandal och designen innehåller Jontefondens signaturfärg orange.

Efter succén med höstkollektionen lanserar Leaf en ytterligare kollektion till våren 2019 även här tas tre modeller fram och per varje sålt par går 20 kr direkt till Jontefonden. Organdonationsfrågan engagerar många och via kollektionen har man kunnat öka kännedomen om Jontefonden.

 

Inbjudan till ”Swedish Textile Initiative for Climate Action”

Svenska modeaktörer går samman i ”Swedish Textile Initiative for Climate Action” – vi skapar förutsättningar för att minska textiliers klimatpåverkan – och bjuder nu in andra svenska mode- och textilföretag att vara med.

KappAhl, H&M, Peak Performance och The Sustainable Fashion Academy med Elin Larsson, Elco, (tidigare Filippa K) som rådgivare initierar nu ”The Swedish Textile Initiative for Climate Action” (STICA). STICA bjuder nu in andra svenska mode- och textilföretag, stora som små, samt bransch- och intresseorganisationer som kan fungera som stödjande partners. STICA:s första uppgift blir att göra en bedömning av medlemmarnas klimatpåverkan och utifrån detta skapa handlingsplaner där medlemmarna samarbetar för att dela kunskap och implementera lösningar. STICA kommer även att rapportera om framstegen i syfte att ge alla intressenter möjlighet att följa utvecklingen.

Följande företag är redan bekräftade: Acne, Berendsen, Boob, Boomerang, Casall, Cellbes, Craft, Dagmar, Ellos, Filippa-K, Fjällräven, Fristads, Gina Tricot, H&M, KappAhl, Lindex, MQ, Nudie, Odd Molly, Peak Performance, RNB, Rudholm-HK, Sandryds, Stadium, Staples Branding Solutions, Tiger of Sweden.

(mer…)

STOCKHOLMSGUIDE FRÅN DISTRIKTETS VÄNNER

Hej Daniel Lindström, Fashion Editor och Creative Director på Café Magazine, var i Stockholm har du helst dina affärsmöten?
”Taverna Brillo. Ibland spenderar jag en hel dag här. Det är en fantastisk plats med bra mat, gäster och service. Det finns (nästan) alltid några bord tillgängliga.”

Vilken är Stockholms bästa restaurang och bar?
”PA&Co är allt man kan önska sig. En fantastisk bistro som passar perfekt för sena middagar med Stockholmsstammisar.”

Var hittar man Stockholms vackraste löp- eller promenadstråk?
”Djurgården. En lugn oas mitt i centrala Stockholm.”

Var hittar man Stockholms bästa shopping?
”Nitty Gritty. Den ledande och mest inspirerande multibrand-butiken i Skandinavien.”

Vilket är ditt bästa tips när man har en ledig dag i Stockholm?
”Nationalmuseet. Efter fem års renovering och ombyggnation är Sveriges konst- och designmuseum äntligen öppet igen. Det är en vacker miljö med så många föremål och konstverk att upptäcka.”

Framtidens retail

Vi fortsätter att utforska nya koncept och framtidens handel. Sneaky Steve är ett svenskt skomärke med stor kunskap inom hantverk och läder. De har flera egna butiker, driver egen e-handel och säljs hos drygt 400 externa återförsäljare. Under hösten testade de butikstrenden showrooming med digitala skärmar mitt i Nordstan i Göteborg. Vi har pratat med Sneaky Steves grundare Måns Månsson om hur han upplevde trenden showrooming samt hur man tror framtidens retail kommer utvecklas. 

Vilka är de främsta fördelarna med konceptet showrooming?

(mer…)

”Kunden ska känna sig sedd och omhändertagen”

Stockholm Fashon District hälsade på hos CC Skor och passade på att fråga Nelli Nilsson, Vice CEO och Business Developer, om de kommande butiksöppningarna och hur de gör för att vinna kundens hjärta online, så här svarade hon!

Berätta om er butik!

”CC-Skor grundades 1978 av Claudio Caracciolo som då drev företaget med sin fru Berith. Ursprungligen låg CC-Skor på Mäster Samuelsgatan i centrala Stockholm och sedan 1989 är butiken en välkänd del av Sturegallerian. CC är initialerna till både honom och hans dotter Carolina Caracciolo. Idag driver Carolina (Owner & Creative Director) företaget tillsammans med Wiktor Sjövall (CEO) och jag, Nelli Nilsson (Vice CEO & Business Developer).”

(mer…)

Stockholmsguide från distriktets vänner

Denna vecka är det Anna Gissler, VD för Stockholm Business Region, som delar med sig av sin Stockholmsguide. Stockholm Business Region är en koncern som tillsammans med dotterbolagen Visit Sweden och Invest Stockholm arbetar för att marknadsför och utveckla Stockholm som etablerings- och turistdestination under varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia. Organisationen arbetar också nära med näringsliv, akademi och olika organisationer så som Stockholm Fashion District.

Hej Anna Gissler, var i Stockholm har du helst dina affärsmöten?
”Jag gillar den avslappnade och internationella känslan en hotelllobby ger! Det finns många bra hotell i city som exempelvis At Six, Downtown Camper och Bank Hotel. Om du ska träffa ett start-up företag eller en entreprenör och vill ha en kreativ mötesplats så rekommenderar jag Epicenters lobby som är en flera bra co-working platser i Stockholm.”

(mer…)

Har du ett intressant varumärke eller erbjuder en service som branschen behöver?

Kontakta oss, just nu planerar vi för 2019!

Vill du vara en del av Stockholm Fashion District hela året eller som gästutställare?
Kontakta Sofia Lidgren, sofia@stockholmfashiondistrict.se, eller telefon 073-539 03 66.

P.S. Syns du inte så finns du inte!
Stockholm Fashion Districts Mediakit

Partners

Alla varumärken

Kontakt

Info@stockholmfashiondistrict.se
+46 (0)8 411 00 22 måndag – fredag 09.00-17.00
Adress, Stockholm Fashion District: Augustendalsvägen 7, Box 107, SE-131 52 Nacka strand, Sweden.
Leveransadress och logistikcenter: Stockholm Showroom, Augustendalsvägen 5B, SE-131 52 Nacka strand, Sweden.
Adress, Association of Trade Partners Sweden: Vasagatan 46, box 3146, SE-103 62 Stockholm, Sweden.

Vill du vara en del av Stockholm Fashion District teamet? All rekrytering sker via Fredrik Ågren, Key Search Scandinavia, fredrik@ksscandinavia.se. Tillfällig förstärkning vid mässor & event samt praktikplats, kontakta oss på info@stockholmfashiondistrict.se.