Stockholm Fashion District är ett kreativt, levande och innovativt distrikt för den svenska modeindustrin. Distriktet är ett kluster för affärer och kreativitet med showroom, mässor, inköpsdagar, produktion, pop up-event, utbildningar och utveckling av modebranschen.

Varje säsong visar 900 svenska och internationella varumärken sina nya kollektioner eller deltar på ett av de många event som arrangeras i distriktet. Stockholm Fashion District är en unik plattform etablerad av och för den svenska modeindustrin av Association of Trade Partners Sweden. Välkommen till Stockholm Fashion District.

Mässor & Showrooms

Nyheter

Stockholmsguide från distriktets stjärnor

Veckans Stockholmsguide kommer från Hans Lindberg från det danska skovarumärket ECCO Sweden, med showroom på våning 3 i Stockholm Shoe House. ECCO grundades 1963 med affärsidén att göra skor anpassade efter fötter sett till komfort, flexibilitet och känsla. Med egna fabriker har de kontroll över den kvalitetsprodukt som når kunden på 92 olika marknader. Varning för att munnen kommer att vattnas när du läser om hans paradrätt!

Var i Stockholm finns den bästa shoppingen?
”Jag tycker om när allt man behöver finns under samma tak eftersom jag helst inte shoppar mer än nödvändigt! Därför tycker jag Nacka Forum är ett bra köpcentrum.”

(mer…)

Har du ett intressant varumärke eller erbjuder en service som branschen behöver?

Kontakta oss, just nu planerar vi för nästa säsong!

Datumen är satta för nästa modevecka i Stockholm Fashion District, den 12-17 augusti, 2019 är det dags igen! Utöver alla showroom i Stockholm Showroom och Stockholm Shoe House som har öppet kan du nu boka plats på mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bag Fair som båda har öppet onsdag till fredag 14-16 augusti.

Registrera dig för Fashion Business Days den 14-16 augusti, 2019

Registrera dig för Nordic Shoe & Bag Fair, den 14-16 augusti 2019

P.S. Syns du inte så finns du inte!
Stockholm Fashion Districts Mediakit

 

 

 

Stockholmsguide från distriktets stjärnor

Veckans Stockholmsguide kommer från Elin Johansson som arbetar på företaget Damella vilka har sitt showroom på våning 9 i Stockholm Showroom. Damella är ett av norra Europas största tillverkare av damunderkläder, sovplagg och bad– och morgonrockar. Elins guide är fylld med tips på uteserveringar med goda drinkar, italienska restauranger och avslutningsvis rekommenderar hon en sport som garanterat passar alla!

 Var i Stockholm finns den bästa shoppingen?
”Jag gillar att blanda budget och lyx och shoppar både på H&M och på NK. Min favoritbutik är Ralph Lauren butiken på NK. Här hittar man deras klädlinje Polo Ralph Lauren som är lite mer avslappnad och bohemisk än deras andra mer traditionella och stilrena linjer.”

Berätta om en perfekt lördag!
”Jag börjar lördagen med en långfrukost framför Nyhetsmorgon. Efter en promenad längs Hornsbergs Strand åker jag in till stan för att titta i butiker och äta lunch. Dagen avslutas hemma med en god middag, sällskapsspel och mina bästa vänner.”
(mer…)

Finska Reima om internationell etablering och framtiden

Finska Reima är världens ledande varumärke för funktionella barnkläder och står för rörelseglädje. Företaget utvecklar barnkläder i toppkvalité för att uppmuntra att barn kan vara ute och aktiva oavsett väder.  Företaget finns idag på över 70 marknader och hade 2017 en nettoförsäljning om cirka 112 miljoner Euro. I Sverige så är hittar ni deras showroom på våning sex i Stockholm Showroom. 

Hur har ni tänkt vid er internationella etablering?
”Reima finns redan idag i stora delar av världen, med Skandinavien och Ryssland som största marknader. Vi växer i både i Europa och Asien och håller på att etablera oss i USA och Kanada. Vi valde att satsa på Stockholm Fashion District eftersom här samlas företag med liknande verksamhet och målgrupp på samma ställe.”

(mer…)

Insup mode på museum

Det klassiska modemuseet Victoria & Albert Museum London har det största modearkivet i världen. Och ska du besöka Paris får du inte missa Musée Yves Saint Laurent som är beläget i det legendariska Hôtel Particulier där Yves Saint Laurent var verksam under 30 år. I höst får vi ännu en orsak att besöka Paris när Palais Galliera återinvigs. För dig som ska resa västerut är det så klart Metropolitan Museum of Art i New York som du inte får missa. Under 2019 fokuserar de på juveler med utställningen Jewelry: The Body Transformed. I Stockholm pågår utställningen Margiela, åren med Hermès till den 10 mars 2019 på Artipelag (bilden). Avslutningsvis vill vi tipsa om utställningen British så in i Norden som visas på Nordiska Museet i Stockholm.

Nytt varumärke i distriktet

Bra Scandinavia är en av de ledande distributörerna inom underkläder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Företaget representerar bland annat varumärken som Wonderbra, Sunseeker, Magic Body Fashion och sedan årsskiftet också det amerikanska sportvarumärket Champion Underwear. Vi bad Bra Scandinavias VD Stefan Mörlin att berätta om sitt nya varumärke.

Hej Stefan, berätta om varumärket Champion Underwear!
”Champion är ett klassiskt sportvarumärke som grundades 1919 i USA. Vi säljer deras underklädeslinje Champion Underwear som består av kalsonger, behåar och strumpor i Sverige, Norge och Danmark.”

(mer…)

Flagship stores

HOPE skapar genomtänkta och uppdaterade garderobsfavoriter; plagg som håller länge i stil och kvalité men utan att göra avkall på attityd eller känsla. Varumärket har ett brett kundspektrum med allt från stammisar till nya kunder med helt andra sätt att ta sig an mode och stil. Gemensamt för kunderna är att de vet vad de letar efter och hur de vill klä sig. 
Berätta lite kort om HOPE och vad ni erbjuder kunderna?
HOPE skapar genomtänkta och uppdaterade garderobsfavoriter; plagg som håller länge i stil och kvalité men utan att göra avkall på attityd eller känsla. Vårt huvudkontor är i Stockholm men vi verkar och säljer internationellt.
Hur ser handeln ut hos er?
Vi precis som branschen i stort ställer in oss på en växande digital handel. Omni-tänket är viktigt och vi arbetar alltid parallellt med samtliga kanaler för att maximera kundens upplevelse och möta förväntningar samtidigt som vi försöker ta tillvara de olika möjligheter som de olika kanalerna erbjuder. Genom egen online ser vi t ex stora möjligheter att fokusera på fler och nya marknader och därmed bredda fokus från Skandinavien till globalt.

(mer…)

STOCKHOLMSGUIDE FRÅN DISTRIKTETS VÄNNER

Denna vecka har vi fått möjligheten att intervjua den alltid så sprudlande Anna på Nacka Strands Blommor. Det är Anna och hennes kollegor som skapar de vackra buketterna och blomsterarrangemangen ni ser i distriktet och på våra mässor. I Annas helgguide får ni reda på vilken som är Stockholms bästa uteservering, vad man gör en vårdag i Stockholm och varför man ska träna på morgonen.

Berätta om en perfekt lördag!
”En perfekt lördag vaknar jag i ett nystädat hem. Jag äter en snabb frukost innan jag åker till gymmet där det oftast blir någon form av styrketräning. Efter träningen åker jag hem och äter en god lunch och njuter av att ha en helt oplanerad dag. Om det är soligt kan jag tycka att det är härligt att gå ut och ta en promenad, men jag gillar också att bara mysa runt hemma. På kvällen så är det trevligt att gå ut och äta på restaurang och då gillar jag libanesisk mat. (dubbelt mellanslag) Alla dessa rätter och röror gör att middagen pågår länge och man får tid att prata, det gillar jag!”

Var äter man Stockholms godaste mat?
”Nu när våren äntligen är här och uteserveringarna öppnar så rekommenderar jag brasseriet Mister French som ligger i Tullhus 2 på Skeppsbron i Gamla Stan. Här kan man sitta på en av Stockholms glassigaste uteserveringar, äta en god brunch och njuta av den fina sjöutsikten. Om man är sugen på något mer traditionellt så tycker jag att Griffins Steakhouse alltid serverar väldigt gott kött.”

(mer…)

Stockholmsguide från distriktets stjärnor

Veckans Stockholmstips kommer från Kim Lahger grundare och ägare av agenturen Kullaviks Design. Företaget arbetar med underkläder, badkläder och morgonrockar och representerar bla. varumärken som Seafolly Australia, Aubade, och eget varumärke Pearl Design Stockholm. I Stockholm Fashion District hittar ni Kim och alla hennes fina produkter på våning åtta i Stockholm Showroom. Kim tipsar om Stockholms bästa italienska restauranger och roliga aktiviteter som passar både när solen skiner och när regnet öser ner. (mer…)

DK Company pratar framtid & Stockholm Fashion District

Danska DK Company grundades 2001 och har utvecklats till en av Europas ledande leverantörer av mode med tjugo varumärken under sitt tak. Vi fick VD Jens Obel om hur man etablerar ett framgångsrikt showroom, hur handeln kommer utvecklas i framtiden och på vilket sätt DK Company satsar inför framtiden.

Vilka faktorer behöver finnas för att framgångsrikt etablera sig med showroom?
”Vi tror på områden dit kunden kommer, allt för att underlätta för kunden. Det behövs miljö och andra brands omkring. Vi är också måna om att kunna samla alla våra brands på ett och samma ställe och att den möjligheten fanns i Stockholm Fashion District betydde riktigt mycket. Vi arbetade tätt tillsammans med teamet bakom Stockholm Fashion District för att hitta en optimal lösning för oss.”

Vad satsar ni på DK Company på framåt?
”Ett sätt vi stöttar kunderna på är att vi i Danmark har börjat med retail-seminarier där alla butiker som har lust att komma är välkomna på kurs med lunch eller middag. Vi får då ett tillfälle att tala med varandra, det kostar inget och många butiksinnehavare uppskattar att de får någonting tillbaka. Det har inget med sälj att göra, utan är ett sätt att umgås med kunden utanför säljmötet. Du får något konkret med dig, något som du direkt kan förbättra när du går hem eller verktyg till vad du ska prata med personalen om. Konkreta verktyg – det älskar vi! Jag har sällan fått så fina mail från kunderna efter ett möte. Det är viktigt för oss att hjälpa butikerna, tillsammans blir starka. Tjänar inte butikerna pengar kommer de inte vilja köpa, vi sitter i samma båt!”

(mer…)

STOCKHOLM FASHION DISTRICT SOM NÄRINGSLIVSKLUSTER

När Stockholm Fashion District grundades handlade det om Stockholms framtida position och attraktionskraft. Men också om bilden av oss som en modenation i framkant varifrån exempel ofta hämtas när man internationellt talar om hållbart mode, den nordiska estetiken och om Sverige som exportland. Här berättar vi historien om Stockholm Fashion District som näringslivskluster och om de modiga företagsledare och entreprenörer som valde att satsa på vår marknad och att investera i ett showroom i Stockholm.

Stockholm Fashion District och idén att samla modebranschen i Sverige i ett kluster hade länge funnits hos den internationella handelsorganisationen Trade Partners Sweden med säte i Stockholm. Sedan 2009 när Stockholm Shoe House grundades och mässan Nordic Shoe & Bag Fair flyttade till Nacka strand fanns skobranschen starkt etablerad i ett samlat område.

(mer…)

Stockholmsguide från distriktets stjärnor

Denna veckans helgguide kommer från Maria som arbetar som säljare på Tamaris. Tamaris är en del av den tyska skokoncernen Wortmann och säljs hos alla de stora återförsäljarna som t.ex. Åhlens och Nilsson. Här i Stockholm Fashion District hittar du Maria och hennes kollega Oscar på våning två i Stockholm Shoe House. När Maria inte säljer skor tycker hon om att testa nya brunchrestauranger, gå härliga promenader och i favoritbutiken STHLM BLVD så har hon hittat en egen personal shopper.

Läs Marias guide för en härlig helg i Stockholm här.

Var i Stockholm finns den bästa shoppingen?
”På Bromma Blocks finns det en butik som heter STHLM BLVD och där arbetar det en tjej som är helt fantastiskt duktig! Jag går till henne en gång per säsong med ett schema över mina resor, mässor och event för den kommande säsongen. Sen hjälper hon mig att plocka ihop outfits som passar till dessa tillfällen och visar hur jag ska styla dem på bästa sätt, plus att hon visar hur jag kan kombinera de nya plaggen med allt annat jag redan har i garderoben.”

Berätta om en perfekt lördag!
”En härlig lördagsaktivitet är att promenera från Johannesfred över Huvudstabron och sen avsluta med en brunch på K4 Pampas som ligger precis vid Pampas marina. Glöm inte att spara lite plats för deras efterrättsbuffé som är helt magisk.” (mer…)

Brand Guide 1/2019

Läs säsongens brand guide!

Instagram Inspiration

Vi älskar att skrolla igenom Instagramflödet för att få inspiration om de senaste modetrenderna, lära oss om nya hudvårdsrutiner och tagga vänner i roliga peppiga inlägg! Här hittar du våra favoritkonton på instagram som vi hoppas ska ge även dig inspiration och skratt i vardagen!

(mer…)

Välkommen till distriktet

Varmt välkomna till Stockholm Fashion District Rosemunde! Berätta om ert företag!
Rosemunde är ett danskt modeföretag som grundades 2004 och har 1500 återförsäljare i 25 länder. Företagets motto är ”A luxury feeling – every day” vilket är tydligt i deras klassiska design samt lyxiga material som silke, kashmir, ull och ekologisk bomull. Rosemundes mest kända produkt är deras silkeslinne, det säljs ett linne var fjärde minut runt om i världen. I år firar företaget 15 år och lanserar därför en jubileumskollektion som kommer börja säljas till butikerna under våren 2019.  Nyligen fick Rosemunde stor uppmärksamhet på sociala medier, framför allt i den något yngre målgruppen, genom modellen och influensern Kendall Jenner som postade flera bilder där hon bar Rosemundes silkeslinne på sitt instagramkonto med 105 miljoner följare.
(mer…)

Modeepokerna på film

Trender kommer ofta åter och det spelar ingen roll om du vill ta en titt i backspegeln av nostalgiska skäl eller för att hämta stilinspiration, här får du både delarna. Varför inte spendera de sista mörka vinterkvällarna med att se igenom modets olika epoker på film!
Här hittar du våra favoriter:

(mer…)

Stockholmsguide från distriktets stjärnor

Denna veckan är det den Emelie från det nyinflyttade varumärket Rosemunde som delar med sig av sina bästa tips för en härlig helg i Stockholm. Rosemunde är ett danskt företag som säljer klassiska och stilrena kläder och accessoarer i lyxiga material och i Stockholm Showroom hittar du dem på våning 9. I Emelies guide får du reda på var i Stockholm du kan äta god asiatisk mat, hur du bäst spenderar en solig vårdag i Stockholm och som en bonus denna vecka får du också några härliga Köpenhamnstips.

Var i Stockholm shoppar du helst din kläder? ”Jag tycker om att strosa runt i butiker för att få inspiration, och Biblioteksstan är ett favoritområde med många roliga varumärken och butiker. Om man är på jakt efter riktigt bra service så kan jag rekommendera Åhléns City och deras personliga stylister som verkligen har hjälpt mig i situationer när jag inte har vetat vad jag ska ha på mig t.ex. vid ett bröllop förra året. Den personliga stylisten Johanna Wärnberg på Åhléns hjälpte mig att plocka ihop flera olika outfits som alla kändes helt rätt. Ett bra tips om man har lite klädpanik! Förutom ett intresse för kläder så har jag också ett stort intresse för inredning och får alltid massa inspiration när jag besöker Svenskt Tenn eller Posh Living i Moodgallerian.”

Vilken är Stockholms bästa restaurang?
”Jag tycker att Miss Voon är en bra restaurang! Goda asiatiska smaker, schysst miljö och trevlig personal gör detta till ett favoritställe för mig. Jag kan också rekommendera att ta en drink på At Six, där är utsikten över Stockholm magisk!”

(mer…)

Framtidens retail: The Lobby

Det har blivit dags att presentera ett nytt koncept i artikelserien Framtidens retail. Konceptet ”community” och ”pop-up” blir allt vanligare. Fler butiker arbetar för att skapa ett mer rörligt utbud av produkter och varumärken för att hela tiden inspirera och erbjuda kunden nya shoppingupplevelser. The Lobby i Stockholm är en handelsplats där traditionell shopping blandas med spännande event och genom korta hyreskontrakt erbjuder The Lobby ett ständigt uppdaterat utbud av varumärken och produkter.  Vi har pratat med Tina Landelius  PR och Kommunikationsansvarig på The Lobby om vad de erbjuder sina kunder, vilka deras kunder är och hur deras planer för framtiden ser ut. 

Berätta lite kort om The Lobby och vad ni erbjuder kunderna?
The Lobby erbjuder en arena för varumärkesaktivering. Man kan jämföra The Lobby med en ny typ av mediekanal för varumärken som vill interagera med sina kunder på ett nytt sätt och i en ny kontext. En stor skillnad jämfört med en mer traditionell handelsplats är också att vi erbjuder korta, flexibla samarbetsavtal istället för årslånga hyresavtal. I The Lobby kan du vara allt från en dag till flera månader.

(mer…)

Jontefondsskorna gav 30 000 kronor till Jontefonden

Skoföretaget Leaf sålde under hösten en kollektion där 20 kronor per sålt par skor donerades till Jontefonden. Totalt har insamlingen uppnått hela 30 000 kronor som överlämnats till fonden. I vår lanserar Leaf en andra kollektion till förmån för Jontefonden.

Under hösten 2018 lanserade skoföretaget Leaf en kollektion som såldes till förmån för stiftelsen Jontefonden och för varje såld sko donerades 20 kronor till stiftelsen. Jontefonden är en stiftelse som verkar för att skapa glädje för barn och ungdomar som väntar på, eller har genomfört en organdonation och deras syskon. Kollektionen bestod av tre modeller, två sneakers och en sandal och designen innehåller Jontefondens signaturfärg orange.

Efter succén med höstkollektionen lanserar Leaf en ytterligare kollektion till våren 2019 även här tas tre modeller fram och per varje sålt par går 20 kr direkt till Jontefonden. Organdonationsfrågan engagerar många och via kollektionen har man kunnat öka kännedomen om Jontefonden.

 

Partners

Alla varumärken

Kontakt

Info@stockholmfashiondistrict.se
+46 (0)8 411 00 22 måndag – fredag 09.00-17.00
Adress, Stockholm Fashion District: Augustendalsvägen 7, Box 107, SE-131 52 Nacka strand, Sweden.
Leveransadress och logistikcenter: Stockholm Showroom, Augustendalsvägen 5B, SE-131 52 Nacka strand, Sweden.
Adress, Association of Trade Partners Sweden: Vasagatan 46, box 3146, SE-103 62 Stockholm, Sweden.

Vill du vara en del av Stockholm Fashion District teamet? All rekrytering sker via Fredrik Ågren, Key Search Scandinavia, fredrik@ksscandinavia.se. Tillfällig förstärkning vid mässor & event samt praktikplats, kontakta oss på info@stockholmfashiondistrict.se.