STOCKHOLM FASHION DISTRICT

Stockholm Fashion District är ett kreativt, levande och innovativt distrikt för den svenska modeindustrin. Distriktet verkar som ett nav för affärer och kreativitet med showroom, mässor, inköpsdagar, produktion, pop up-event, utbildningar och utveckling av modebranschen.

Varje säsong visar 900 svenska och internationella varumärken sina nya kollektioner eller deltar på ett av de många event som arrangeras i distriktet. Stockholm Fashion District är en unik plattform etablerad av och för den svenska modeindustrin av Association of Trade Partners Sweden. Välkommen till Stockholm Fashion District.

 

Mässor & Showrooms

Nyheter

Nyheter från vårt presskontor: Konkretiserat samarbete med Bea Szenfeld

Stockholm Fashion District är stolta över att presentera att kreatören Bea Szenfeld knyts till distriktet. Genom återkommande utställningar och som gästkreatör bakom säsongens inbjudan presenteras samarbetet.

Människor från modebranschen och andra kreativa näringar passerar dagligen Stockholm Fashion District och därför har jag valt distriktet som en av mina fasta utställningsplatser”, säger Bea Szenfeld i en kommentar om samarbetet.

(mer…)

Registreringen till nästa säsong är öppen!

Registreringen till modeveckan den 13-18 augusti 2018 i Stockholm Fashion District är nu öppen!

Modeveckan i Stockholm Fashion District erbjuder flera alternativ för dig som önskar en fysisk plats där du kan ta emot inköpare, press och andra intressenter. Showroom är för dig som har ett större behov och du använder det som du önskar 365 dagar om året. Mässorna är för dig som har behov av att finnas på plats under modeveckorna som en service till dina kunder.

Dina alternativ:

(mer…)

Stockholm Fashion District stärker affärsrelationen med Japan

2018 firar Japan och Sverige 150 år av diplomatiska relationer. Detta uppmärksammas genom en rad affärsrelaterade aktiviteter som syftar till att stärka banden mellan Japan och Sverige. Japan är ett intressant modeland med ett gott öga till svenska varumärken och design. Vi är därför mycket stolta över att berätta att vår VD Helena Waker har fått möjlighet och inbjudan till att medverka i den högnivådelegation som reser till Japan i slutet på april.

(mer…)

Superga x Alexa Chung

Superga fortsätter samarbetet med modellen och programledaren Alexa Chung och lanserar en kollektion bestående av sju skomodeller som är tolkningar av den klassiska Supergamodellen 2750, däribland en modell med högre skaft, en klassisk sneaker och en slip-in modell.

(mer…)

Stockholm i våra hjärtan: Var du ska äta, dricka och shoppa enligt Stockholmarna

Mikael Gille, grundare av MG Agenturer med varumärken inom skor som Odd Molly, Philip Hog och Toms, vilken är din favoritrestaurang eller bar?
-Som pappa till små barn är mina dagar på puben sällsynta, men Riche är alltid en vinnare. När vi pratar om mat måste jag säga min lokala restaurang Docklands. Trevliga människor, god mat och en fantastisk utsikt över Djurgården över vattnet.”

(mer…)

Hej Philip Warkander, doktor i modevetenskap!

Philip Warkander är världens första doktor i modevetenskap. Vi ställde honom ett par frågor om modets varande och framtid; hur kan vi ställa om våra affärsmodeller till att bli mer hållbara i vår konsumtion och finns det längre någon trend att följa eller hur ska vi tänka när säsongens trender inte framstår lika tydligt?

(mer…)

Lacoste byter skepnad

Lacoste’s ikoniska logotyp, den gröna krokodilen, byts tillfälligt ut mot utrotningshotade arter. Det är i samarbete med organisationen International Union for Conservation of Nature (IUCN) som tio utrotningshotade arter har fått ta plats på specialdesignade pikétröjor. Den begränsade kollektionen består av exakt 1775 tröjor, det sammanlagda antalet djur som finns kvar av de utrotningshotade arterna. Se filmen här!

ICONS: Rohdi Heintz

Vad kännetecknar en modeikon? När blir man det och varför? Svaret är inte alltid lätt att sätta fingret på. Det kan vara en look som gör avtryck (som i fallet med Karl Lagerfeld), en personlighets extravaganca (som i fallet med Iris Apfel), en förmåga att profilera sig (som Acne) eller för lång och trogen tjänst. Rohdi Heintz lyckades pricka in alla dessa. Rohdi var en oerhört begåvad och kreativ designer med förmåga att alltid ligga i framkant och mycket säker på sin stil. ”Jag sysslar inte med dagsländor” som han själv uttryckte det.

(mer…)

Hej Anders Rangenstedt, Stayhard!

Vi träffade Anders Rangenstedt under modeveckan i Stockholm Fashion District och passade på att ställa honom några frågor.

Hej Anders, Purchaser External Brands, Stayhard, berätta kort om Stayhard som nätbutik!
– Stayhard är Sveriges ledande modebutik på nätet för män med över 250 varumärken i portföljen. Med fokus på enkelhet och smidighet har Stayhard levererat manligt mode sedan 2005 med fokus på den moderna och urbana mannen. Oavsett om det är till vardags, jobb eller fest sätter Stayhard mannen i fokus och har handplockat ett sortiment innehållande allt från kläder, skor, accessoarer, hudvård och träning. Stayhard ingår sedan 2014 i Ellos Group med huvudkontor i Borås.

(mer…)

Sneakers i tiden

Scorett satsar på sneakers med sitt nya koncept Sneakers Corner i Göteborg. Tanken med det nya konceptet är att skapa en intressant och inspirerande miljö som erbjuder den sneakersintresserade konsumenten mer än bra shopping. Sneaker-trender, ett konstgalleri och en arkad-del med spel som klassiska Pacman ska locka konsumenten. Senare i vår öppnar nästa butik i Malmö.

Även Stadium Group satsar på sneakers och öppnar nya butikskonceptet Sneakers Point. Den 20 mars lanserar de sin e-handel och den första fysiska butiken öppnar två dagar senare i Norrköping. Under april blir det Malmös tur att få en Sneakers Point-butik. Konceptet ska bli en destination för alla som älskar sneakers och riktar sig till sneakersfantaster och en yngre målgrupp.

Bilderna från modeveckan i Stockholm Fashion District

Fångades du på på bild? Se alla foton och följ Stockholm Fashion District på Facebook här!

Stockholm in our hearts: Where to eat, drink and shop like a local!

Hi Dwayne Antonio Edmondson, purchasing manager at Babyshop Group, which is your favourite bar or restaurant in Stockholm?
“My favorite restaurant is Lao Wai, it’s the best vegan food in town. A favorite bar is Brewdog Bar on Södermalm, lots of nice beers on tap which reminds me of a bar in the East Village of NYC I used to go to when I lived there.”

(mer…)

Brand Guide 1/2018 är här!

En ny Brand Guide fullspäckad med nyheter från distriktet och dessutom med kontaktuppgifter till alla varumärken har landat! Ladda ner den digitala versionen HÄR, eller välkommen förbi och hämta din tryckta version av Stockholm Fashion Districts Brand Guide 1/2018!

Yves Saint Laurents värld med Susanna Strömquist

Hej Susanna Strömquist, frilansdsjournalist anlitad av Dagens Nyheter Kultur och ELLE. Vad är din relation till YSL?
-Ur ett modehistoriskt perspektiv är han en 1900-talets mest betydelsefulla namn. Designern som fångade tidens anda på 60-talet och lanserade trendsättande prêt a porter-kollektioner när haute couturen började kännas förlegad. Men för mig personligen blev han också en representant för det gamla gardet som hade blivit mossigt när jag först började rapportera från visningarna i Paris i början av 90-talet – innan allt började handla om heritage och arkivdesign.

(mer…)

Alla varumärken

Kontakt

Info@stockholmfashiondistrict.se
+46 (0)8 411 00 22
Adress, Stockholm Fashion District: Augustendalsvägen 7, Box 107, SE-131 52 Nacka strand, Sweden.
Leveransadress och logistikcenter: Stockholm Showroom, Augustendalsvägen 5B, SE-131 52 Nacka strand, Sweden.
Adress, Association of Trade Partners Sweden: Vasagatan 46, box 3146, SE-103 62 Stockholm, Sweden.

Vill du vara en del av Stockholm Fashion District teamet? All rekrytering sker via Fredrik Ågren, Key Search Scandinavia, fredrik@ksscandinavia.se. Tillfällig förstärkning vid mässor & event samt praktikplats, kontakta Jessica Johanneson, jessica@stockholmfashiondistrict.se.