DK Company pratar framtid & Stockholm Fashion District

Danska DK Company grundades 2001 och har utvecklats till en av Europas ledande leverantörer av mode med tjugo varumärken under sitt tak. Vi fick VD Jens Obel om hur man etablerar ett framgångsrikt showroom, hur handeln kommer utvecklas i framtiden och på vilket sätt DK Company satsar inför framtiden.

Vilka faktorer behöver finnas för att framgångsrikt etablera sig med showroom?
”Vi tror på områden dit kunden kommer, allt för att underlätta för kunden. Det behövs miljö och andra brands omkring. Vi är också måna om att kunna samla alla våra brands på ett och samma ställe och att den möjligheten fanns i Stockholm Fashion District betydde riktigt mycket. Vi arbetade tätt tillsammans med teamet bakom Stockholm Fashion District för att hitta en optimal lösning för oss.”

Vad satsar ni på DK Company på framåt?
”Ett sätt vi stöttar kunderna på är att vi i Danmark har börjat med retail-seminarier där alla butiker som har lust att komma är välkomna på kurs med lunch eller middag. Vi får då ett tillfälle att tala med varandra, det kostar inget och många butiksinnehavare uppskattar att de får någonting tillbaka. Det har inget med sälj att göra, utan är ett sätt att umgås med kunden utanför säljmötet. Du får något konkret med dig, något som du direkt kan förbättra när du går hem eller verktyg till vad du ska prata med personalen om. Konkreta verktyg – det älskar vi! Jag har sällan fått så fina mail från kunderna efter ett möte. Det är viktigt för oss att hjälpa butikerna, tillsammans blir starka. Tjänar inte butikerna pengar kommer de inte vilja köpa, vi sitter i samma båt!”

Hur tror ni att handeln kommer att utvecklas i framtiden?
”Vi tror på ett ännu starkare samarbete med våra kunder och är glada för samarbetet vi idag har tillsammans med Åhléns och andra stora kunder med många av våra brands. Vi pratar hela tiden med våra säljare om att göra ännu mer för att dela ansvaret om god försäljning med butikerna. Det är mycket viktigt att butikerna arbetar med frågan om varför man ska gå in i en butik. Det gäller för dem att vara extremt skarpa och att vi tillsammans skapar ett starkt samarbete där ingen står ensam. Kunderna ska känna att vi bygger brands tillsammans. Är man inte organiserad i en kedja idag kan det vara en fördel att gå samman 2-4 brands och på så sätt bli en viktig kund, jag tror att framtiden kommer att innebära att man länkar sig samman med andra ännu mer.” ”Sett till onlinehandel så tror jag att vi kommer att finna ett naturligt läge mellan fysiska och digitala butiker och cross channels. Jag ser inte att det ena avlöser det andra. Forskningen och alla vi talar med säger att det ena inte utesluter det andra. Så länge vi människor har ett behov av att ses kommer vi inte att endast handla online. Butikerna står inför utmaningen att göra sig oumbärliga, att erbjuda personlig service och hantering av kunden för att stå sig i konkurrensen. Inte heller för dem går det att ha en diskussion om online/offline, man är inte bara en butiksdörr, utan har en digital närvaro för kommunikation via Facebook, Instagram etc.”