FASHION BUSINESS ACADEMY

Vad är det som gör vissa företag mer framgångsrika än andra trots att de verkar med ungefär samma förutsättningar och gentemot samma kunder?

Fashion Business Days vänder sig till företag med tillväxtpotential inom design- och modeindustrin. Du kan vara verksam i butiksledet, inom ett designföretag, som designer, agent eller distributör, marknadschef, säljare eller CEO. Genom ett nära samarbete med gästföreläsare som är aktiva i näringslivet och experter inom områden modeindustrin identifierat som viktiga ser vi till att svenska design- och modeföretag får exklusiv tillgång till unik kompetens. Detta kräver annars år av praktisk erfarenhet eller en budget som bara storföretag kan matcha. På detta sätt främjas en positiv branschutveckling och stark nationell tillväxt. Den svenska design- och modeindustrin tar ännu ett kliv framåt mot att bli världens skarpaste företagare.

Välkommen till Fashion Business Academy.

THE WORLD’S BRIGHTEST FASHION AND DESIGN INDUSTRY

Vill du utveckla ditt företag? Känner du att ni sitter fast i gamla strategier och kunskaper eller är redo för nästa steg? Behöver ni ny energi? Vill du träffa människor inom samma profession och skapa ett nätverk för framtiden? Välkommen till seminarier under taket för Fashion Business Academy, seminarier som kan förändra allt!

Fashion Business Academy började som en pilotutbildning 2017 med stöd från Tillväxtverket och lever idag vidare som en fristående seminarieserie i Stockholm Fashion District. Via samtal, seminarier och workshops erbjuder gästföreläsare av dignitet ny kunskap och inspiration. Intentionen och målet för varje tillfälle är att deltagarna ska kunna använda och återkoppla sina nya kunskaper till den egna verksamheten och samtidigt kunna vidga sitt nätverk.

Är du intresserad av framtida projekt? Maila oss gärna!
info@fashionbusinessacademy.se

 

Program 2019

23 JANUARI

Workshop, 23 januari 2019, 8.00-9.30

Hållbara materialval

Fördjupa dig i hållbara materialval under en workshop på morgonen den 23 januari 2019. Vi går igenom olika produktkategorier för att se vilka förändringar man kan göra på detaljnivå. Kostnadsfritt för vänner till Stockholm Fashion District.

Adress:

Cylindervägen 3, Nacka strand

Osa:

https://preview.confetti.events/

Workshop, 23 januari 2019, 8.00-9.30

Hållbara materialval

Talks:

Etiketter och labels, ACG Accent

Jeans, NETT Int.

Recycle, Rekotex

Fibrer – vad är hållbart, Mistra Future Fashion

Avslutande workshop.

Vi bjuder på frukost.

Kontakt:

Sofia Lidgren, Janike Eleby

4 FEBRUARI

Samtal, 4 februari 2019, 9.00

SAMTAL MED DIANA ORVING

Vi inviger modeveckan i Stockholm Fashion District med ett spännande samtal med designern Diana Orving om hennes klänning som är porträtterad på säsongens inbjudan och omslaget av Brand Guiden. Kostnadsfritt för vänner till Stockholm Fashion District.

Adress:

Augustendalsvägen 7, Nacka strand

Osa:

https://sfdaw19.confetti.events/

Samtal, 4 februari 2019, 9.00

SAMTAL MED DIANA ORVING

Diana Orving, hur tänker du när du planerar en ny kollektion kring förhållandet material, mode, rörelse och konst?

”Jag är väldigt intuitiv och instinktiv när det kommer till mina materialval. Ett materials taktila egenskaper talar direkt till mig och väcker min fantasi. Jag blev förälskad i materialet, en torr tunn bomullstyll som fick mig att associera till den klassiska balettens tutus och till myggnät som silar solljus en sensommareftermiddag. Både sensuell och återhållsam. Jag har draperat tyget och sytt för hand, rynkat ihop det till skulpturala applikationer.”

Kontakt:

Gunilla Grübb

4 FEBRUARI

Seminarium, 4 februari 2019, 9.20-10.00

NÅ FRAMGÅNG I RELATIONERNA MED DINA KUNDER OCH LEVERANTÖRER

Föreläsare:

Vanessa Leporati

Seminariet ”Nå framgång i relationerna med dina kunder och leverantörer” med Vanessa Leporati fokuserar på service och omtanke om kunden. Kostnadsfritt för vänner till Stockholm Fashion District.

Adress:

Augustendalsvägen 7, Nacka strand

Osa:

https://sfdaw19.confetti.events/

Seminarium, 4 februari 2019, 9.20-10.00

NÅ FRAMGÅNG I RELATIONERNA MED DINA KUNDER OCH LEVERANTÖRER

Vanessa Leporati är föreläsare, utbildare och säljcoach som leder individer och team till högre självinsikt och företag till bättre kommunikation och ökad försäljning. Vanessa har lång erfarenhet från wholesale och retail-leden efter att ha arbetat i butik i många år och senare som agent med internationella modevarumärken i sin portfölj. Vanessa har även hjälpt många butiker och kedjor inom retail till ökad självinsikt i kundbemötandet och ökad försäljning.

Kontakt:

Gunilla Grübb

6 FEBRUARI

Seminarium, 6 februari 2019, 10.00-11.00

SÅ BYGGER DU DITT VARUMÄRKE

Föreläsare:

Jennie Rosén, CEO Swedish Fashion Council

Seminariet ”Så bygger du ditt varumärke” svarar på frågor som vad det innebär att starta ett nytt modevarumärke, hur du hittar rätt målgrupp och bygger ett starkt nätverk? Swedish Fashion Councils Jennie Rosén delar med sig av sin erfarenhet. Kostnadsfritt.

Adress:

Nordic Lab, Cylindervägen 3, Nacka strand

Osa:

https://sfdaw19.confetti.events/

Seminarium, 6 februari 2019, 10.00-11.00

SÅ BYGGER DU DITT VARUMÄRKE

Swedish Fashion Council är ett oberoende branschägt forum med målet att följa modets utveckling och främja, stärka, stötta, inspirera och utveckla modeföretag att bli konkurrenskraftiga. Swedish Fashion Council erbjuder idag ”Fashion Intelligence” – affärsrelevant omvärldsanalys för mode- och inredningsbranschen, skapar trend- och tendensmaterial säsongsvis, deltar i forskningsprojekt, driver talangprogrammet Swedish Fashion Talents, innovationsplattformen Mode Hybrid, vodden Fashionomics samt arrangerar Stockholm Fashion Week. De driver även Skobranschrådet. Stockholm Fashion Districts grundare Association of Trade Partners Sweden är delägare av Swedish Fashion Council.

Kontakt:

Gunilla Grübb

7 FEBRUARI

Workshop, 7 februari 2019, 10.00-11.00

HUR KAN VARUMÄRKEN OCH BUTIKER ERBJUDA DIGITAL SERVICE OCH VAD INNEBÄR DET?

Föreläsare

Helena Hagströmer

Under workshopen ”Hur kan varumärken och butiker erbjuda digital service och vad innebär det?” med Helena Hagströmer får du med dig strategier och konkreta exempel på hur du kan minska kundernas osäkerhet i den digitala köpprocessen. Kostnadsfritt.

Adress:

Nordic Lab, Cylindervägen 3, Nacka strand

Osa:

https://sfdaw19.confetti.events/

Workshop, 7 februari 2019, 10.00-11.00

HUR KAN VARUMÄRKEN OCH BUTIKER ERBJUDA DIGITAL SERVICE OCH VAD INNEBÄR DET?

Helena Hagströmer har en bakgrund inom H & M och Arket och byggt Gants nya inhouse studio. I den här workshopen lär du dig strategier och exempel på hur man minskar kundsäkerhet i den digitala inköpsprocessen, hur man köper försäljning, minskar avkastningen och arbetet med att bygga ett varumärke online. Hur kan mervärde skapas genom att exempelvis prata om öppenhet, hållbarhet och att ge kunderna en insikt ”bakom kulisserna” genom text och bilder på webbplatsen och via sociala medier, förutom att tillhandahålla god service till kunden online?

Kontakt:

Gunilla Grübb

Möt några av Fashion Business Academys gästföreläsare

OM Anna-Karin Abdon

Anna-Karin Abdon har under flera år arbetat på en av Stockholms större advokatbyråer. Sedan en tid tillbaka driver hon Advokatfirman Abdon AB. Anna-Karin Abdon är specialiserad på agent- och återförsäljarrätt, immaterialrätt och kommersiella avtal och arbetar främst med företag verksamma inom design och mode. Anna-Karin har läst juristutbildningen vid Lunds Universitet, immaterialrätt vid Harvard University och är invald i Legal Working Group hos Internationally United Commercial Agents & Brokers (IUCAB). Hon är även medgrundare till LIITAD, Lawyers in International Trade And Distribution, ledamot i handelsrättskommittén, International Chamber of Commerce, Sverige, samt förbundsjurist för Association of Trade Partners Sweden/Agenturföretagen.

OM Tove Westling

Under tio år i London, och 8 år med Varg, har Tove Westling varit drivande i att sätta skandinaviskt mode på kartan. Hon var med och lanserat varumärken som House of Dagmar, 2ND DAY, Swedish Hasbeens och Gudrun Sjödén på den brittiska marknaden, och har även arbetat för ytterligare etablering av varumärken som Filippa K och BACK med stor framgång. Under hennes allra första jobb i UK, på danska DAY Birger et Mikkelsen, ökade deras press-resultat med över 600% (!) på den engelska marknaden under hennes första år som PR-ansvarig, vilket gjorde att valet att öppna en byrå främst fokuserad på skandinaviska varumärken kändes helt rätt.

OM Mikael Ahlström

Mikael Ahlström är VD för bolagsgruppen Britny och The Park samt styrelseordförande för SUP46. Han är delägare och styrelsemedlem i den digitala mediaskolan Hyper Island och även styrelseledamot i Transportstyrelsen. Mikael delar med sig av sina erfarenheter och tankar från dagsfärska projekt i byråerna samt möten och diskussioner med hundratalet reklambyråer och storföretag runt om i världen. Mikael har föreläst för och arbetat med ledningsgrupper inom företag världen runt så som IKEA, LEGO, TUI Group, Teknikföretagen, Adecco, KLM, Nike, Aftonbladet och Regeringskansliet med flera.

TACK TILL TILLVÄXTVERKET

Tillväxtverket arbetar för att stärka företagens konkurrenskraft. Genom kunskap, nätverk och finansiering skapar de bättre förutsättningar för befintliga och framtida företag och attraktiva regionala miljöer där företag utvecklas. De vill bidra till ett Sverige med fler företag som vill, kan och vågar.