Flagship stores

HOPE skapar genomtänkta och uppdaterade garderobsfavoriter; plagg som håller länge i stil och kvalité men utan att göra avkall på attityd eller känsla. Varumärket har ett brett kundspektrum med allt från stammisar till nya kunder med helt andra sätt att ta sig an mode och stil. Gemensamt för kunderna är att de vet vad de letar efter och hur de vill klä sig. 
Berätta lite kort om HOPE och vad ni erbjuder kunderna?
HOPE skapar genomtänkta och uppdaterade garderobsfavoriter; plagg som håller länge i stil och kvalité men utan att göra avkall på attityd eller känsla. Vårt huvudkontor är i Stockholm men vi verkar och säljer internationellt.
Hur ser handeln ut hos er?
Vi precis som branschen i stort ställer in oss på en växande digital handel. Omni-tänket är viktigt och vi arbetar alltid parallellt med samtliga kanaler för att maximera kundens upplevelse och möta förväntningar samtidigt som vi försöker ta tillvara de olika möjligheter som de olika kanalerna erbjuder. Genom egen online ser vi t ex stora möjligheter att fokusera på fler och nya marknader och därmed bredda fokus från Skandinavien till globalt.

Vilka är era kunder?
Vi har ett brett kundspektra med allt från stammisar som följt HOPE under decennier till nya kunder med helt andra preferenser och sätt att ta sig an mode och stil. Gemensamt för många av kunderna idag är att de vet vad de letar efter och hur de vill klä sig. Vi har fått oerhört mycket positiv feedback på både våra ställningstaganden och konkreta actions så som att införa dubbel storleksmärkning i alla våra plagg. Kunden som handlar idag kräver mer av företaget än ett schysst plagg, man vill också kunna identifiera sig med varumärket och dess identitet.
Vad är fördelarna med konceptet flagship stores? Och hur gick tankarna när ni valde att satsa på den typen av butik?
Flagships ska vara en direkt kanal in till ett varumärkes hjärta och identitet. Det är här du på bästa möjliga sätt ska kunna ta del av dess estetik, atmosfär och känsla. Det är hit du går för att lära känna ett varumärke och ta del av dess värld. Synen på och behovet av Flagships idag och framåt kommer ännu tydligare bli att skapa identitet i ett varumärke som främst säljer online. Den primära anledningen till att besöka en butik kommer framåt inte nödvändigtvis vara för att shoppa utan för att känna, uppleva och delta. Som varumärke måste du erbjuda kunden det som inte går att få online. Jag tror mycket på de personliga relationerna som skapas live.
Hur tror ni att framtidens butiker kommer se ut?
Vi måste tänka om. Kunden handlar främst på nätet och går till butik för att uppleva, känna och vara delaktig. En lyckad butik kommer vara en plats dit man går för att spendera tid, där man trivs och där plaggen förhöjs.
Dessutom tror jag att community och relationen du skapar med din kund och dina besökare kommer bli allt viktigare – att bygga en gemenskap. Det kommer bli mer komplext än tidigare. Varje företag behöver dra ut essensen av vad som är dess kärna, och bestämma vad man vill ladda varumärket med. Det är det som ska finnas i butiken!