Framtidens retail

Vi fortsätter att utforska nya koncept och framtidens handel. Sneaky Steve är ett svenskt skomärke med stor kunskap inom hantverk och läder. De har flera egna butiker, driver egen e-handel och säljs hos drygt 400 externa återförsäljare. Under hösten testade de butikstrenden showrooming med digitala skärmar mitt i Nordstan i Göteborg. Vi har pratat med Sneaky Steves grundare Måns Månsson om hur han upplevde trenden showrooming samt hur man tror framtidens retail kommer utvecklas. 

Vilka är de främsta fördelarna med konceptet showrooming?

”För oss på Sneaky Steve svarar The Fitting Room upp mot många av de utmaningar vi har med traditionella återförsäljare. Här ges kunderna möjlighet att utforska, prova och beställa skor från hela vårt tillgängliga online-sortiment. Tack vare att kunden provat ut skon innan beställning drabbas vi inte heller av någon kostsam returhantering. I provrummet kan kunden spegla sig i en valbar virtuell miljö där musik, ljus och bild bidrar till att sätta rätt stämning och atmosfär. Vi är väldigt imponerade med utfallet av The Fitting Room som ökade vår totala e-handelsförsäljning med 43%. Vi minskade också andelen returer med 89%.”

Hur tror ni att framtidens butik kommer att se ut?
”Digitaliseringen kommer att gå allt snabbare så du behöver öka farten snarare än att bromsa. Den fysiska butiken kommer inte att försvinna, men den kommer att vara lokaliserad där kunden finns. Det ligger också ett stort ansvar på fastighetsägarna att anpassa lokaler efter omni-tänket och göra dem mindre. Jag ser också ett samarbete mellan flera varumärken där man delar på en yta för att kunna göra det mer intressant för konsumenterna och att kunna äga marginalen hela vägen.”