Framtidens retail: The Lobby

Det har blivit dags att presentera ett nytt koncept i artikelserien Framtidens retail. Konceptet ”community” och ”pop-up” blir allt vanligare. Fler butiker arbetar för att skapa ett mer rörligt utbud av produkter och varumärken för att hela tiden inspirera och erbjuda kunden nya shoppingupplevelser. The Lobby i Stockholm är en handelsplats där traditionell shopping blandas med spännande event och genom korta hyreskontrakt erbjuder The Lobby ett ständigt uppdaterat utbud av varumärken och produkter.  Vi har pratat med Tina Landelius  PR och Kommunikationsansvarig på The Lobby om vad de erbjuder sina kunder, vilka deras kunder är och hur deras planer för framtiden ser ut. 

Berätta lite kort om The Lobby och vad ni erbjuder kunderna?
The Lobby erbjuder en arena för varumärkesaktivering. Man kan jämföra The Lobby med en ny typ av mediekanal för varumärken som vill interagera med sina kunder på ett nytt sätt och i en ny kontext. En stor skillnad jämfört med en mer traditionell handelsplats är också att vi erbjuder korta, flexibla samarbetsavtal istället för årslånga hyresavtal. I The Lobby kan du vara allt från en dag till flera månader.

Hur ser handeln ut hos er?
The Lobby går nästan inte att jämföra med en traditionell handelsplats då det handlar om mer än bara shopping. Hit går konsumenter för att ta del av spännande event och för att hålla sig uppdaterade kring spännande nyheter. Det kan röra sig om shoppingkvällar, frukostar med yoga eller lunchseminarier, live podcasts etc. Vid dessa tillfällen ökar ofta handeln. Vi kan se att besökare i snitt stannar i The Lobby i cirka 15 minuter, vilket är något längre än det genomsnittliga besöket på en traditionell handelsplats.

Vilka är era kunder?
I grunden är det den nyfikna konsumenten som vill hålla sig uppdaterad om spännande nyheter inom mode, skönhet, tech och life style. Men målgruppen skiftar något utifrån vilket tema vi erbjuder. Sedan premiären i våras har vi haft teman inom fashion och beauty, bröllop och sommarfest, fitness och hälsa osv. Under The Lobbys första ca sju månader har 145 varumärken varit på plats som har bjudit in sina kunder till 101 events och aktiveringar av olika slag.

Vad är fördelarna med ert koncept?
Utifrån ett konsumentperspektiv vill vi att The Lobby ska uppfattas som en spännande och dynamisk plats som byter skepnad över tid men som hela tiden erbjuder spännande varumärken och upplevelser. Utifrån ett retailperspektiv är The Lobby mer som en ny typ av mediekanal med flexibla möjligheter. Korta kontrakt, personalen och inredning ingår i priset och inte minst möjligheten till att hosta olika event och bjuda in sina kunder till en plats i hjärtat av Stockholm.

Hur tror ni framtidens handel kommer se ut?
Den fysiska butiken går mer och mer mot att vara en plats för upplevelser som säljer varumärket snarare än att primärt vara en försäljningskanal. Jag tror att upplevelsen kommer att bli mer och mer central och att butikerna kommer att jobba mer med hur man skapar en bra upplevelse för kunden. Det kan handla om allt från ljus, ljud och doft men också om service och att med hjälp av digitaliseringen kunna möta kundernas föränderliga krav på enkelhet och snabbhet. Det är absolut inte slutet av handeln som vi ser nu, men den fysiska butiken håller på att byta roll och skepnad.

Hur ser era planer ut för framtiden?
Vi lanserade The Lobby i april i år i syfte att lära oss och bygga upp en beredskap för att snabbare kunna möta våra kunders förändrade behov. Givet att vi på AMF Fastigheter sitter på fem större handelsplatser i Stockholm med över 40 miljoner besökare årligen är det oerhört viktigt för oss att förstå vart handeln är på väg. Genom The Lobby kan vi testa olika affärsmodeller, nya koncept samt jobba nära både retailers och konsumenter för att förstå deras skiftande behov. Så länge vi kan addera värde och vara relevanta och så länge vi känner att vi lär oss och utvecklas kommer vi att fortsätta med The Lobby. Nästa steg är att börja titta på hur vi kan skala mycket av det vi testar i The Lobby till våra andra handelsplatser.