Framtidens Retail

Vallgatan 12 är en föränderlig och inspirerande arena med ett noggrant urval av mode och inredning. Här kan man mötas över en lunch i butikens restaurang eller spana in någon nyhet man har sett på butikens populära Instagram-konto. Gemensamt för kunderna som besöker Vallgatan 12 är att de är medvetna, trendkänsliga, vet vad de gillar och har ett intresse för miljön.

Berätta lite kort om Vallgatan 12 och vad ni erbjuder kunderna? ”Vallgatan 12 är en föränderlig och inspirerande arena med ett noggrant urval av mode och inredning. Det är en mötesplats över en lunch, men även en digital plattform. På Vallgatan 12 i centrala Göteborg samsas det lokala med det globala – allt under ett och samma tak. Vår styrka och det vi erbjuder våra kunder är en föränderlig miljö, och vi strävar efter att alltid ligga i framkant.”

Hur ser handeln ut hos er?
”När vi startade Vallgatan 12 så var det mycket fokus på kläderna men idag så skulle vi säga att alla delar är lika stora. Vi har såklart vissa kunder som kommer till oss för att handla bara kläder eller bara inredningen. men jag vågar säga att de flesta av våra kunder kommer till oss för att ta del av hela konceptet Vallgatan 12. Vår expertis inom våra olika områden är en av våra främsta styrkor då vi kan garantera bra service och ett starkt sortiment. Målet med konceptet Vallgatan 12 är att kunden ska börja sitt besök med en god cappuccino i vår restaurang för att se ta rulltrappan upp och botanisera runt i butiken bland blommor, snygga vaser och coola skor för att sen avsluta besöket med en härlig lunch eller kanske ett glas bubbel nere i restaurangen.”

Vilka är era kunder?
”Vi vill erbjuda något för alla, det kan låta naivt och kanske alldeles för brett men vi strävar efter att alla ung som gammal ska kunna hitta något på Vallgatan 12.”

Vad är fördelarna med att arbeta med ett livsstils koncept?
”Att vi hela tiden kan erbjuda kunderna något mer än att bara en ”vanlig butik”. Det kan vara ett nytt koncept, nytt varumärke eller någon spännande installation i butiken. Genom att inspirera kunden kan vi göra besöket i vår butik mer som en upplevelse än ett nödvändigt ont när man ska köpa något.”

Hur tror ni framtidens handel kommer se ut?
”Vi tror att kunden kommer fortsätta vara medveten, men kanske också mer kräsen. Kunderna kommer kräva mer av butikerna, så som ny inspiration, nya koncept och för att kunderna fortfarande ska känna sig inspirerande och tycka det är roligt att handla.  Att leverera service i världsklass kommer också vara extremt viktigt när man bedriver en framgångsrik butik.  Vi tror också att e-handeln kommer fortsätta att växa mycket på grund av hur samhällena kommer förändras t.ex. att det kommer bli svårare att köra bil till stan. Det kommer göra att allt fler beställer via nätet och provar kläderna hemma framför spegeln. Som ett led i vår digitala satsning så arbetar vi också mycket med vår Instagram som vi ser som en förlängd arm av vår butik. ”

Hur ser framtiden ut för er?
”Vi vill fortsätta utvecklas och bli bättre på vad vi gör idag. Vi kommer att fortsätta utveckla vår e-handel samt göra vår logistisk bättre och mer hållbar. Sen vill vi fortsätta ligga i framkant och erbjuda kunderna nya spännande koncept och varumärken.”