Pressmeddelande 2019-01-31: Modeveckan i Stockholm Fashion District

Modeveckan i Stockholm Fashion District Den 4 februari startar modeveckan i Stockholm Fashion District. En vecka fylld av inspiration, kunskap och framtid, med öppna showroom och mässor laddade med kommande kollektioner, intressanta seminarier och flertalet event, mingel och ett 10 års jubileum. Nordic Lab återkommer med ett mer utvecklat koncept där kunskap och innovation presenteras i workshops och seminarier tillgängliga för alla besökare. Denna gång sammanfaller modeveckan i Stockholm Fashion District med visningarna under Fashion Week Stockholm och Stockholm Design Week, vilket ytterligare förstärker plattformen för mode i Sverige.

Modeveckan öppnar måndagen den 4 februari med öppet hus i Stockholm Showroom och Stockholm Shoe House där distriktets permanenta leverantörer och varumärken presenterar kommande kollektioner. På måndagen besöker också Diana Orving Stockholm Showroom och berättar om skapandet av klänningen som ses på säsongens inbjudan. Den faktiska klänningen visas i samband med samtalet och finns därefter uppställd i Stockholm Showroom. En större utställning av Diana Orvings couture-kollektion finns även att betrakta på Nordic Lab 6-8 februari.

Mässorna Fashion Business Days och Nordic Shoe & Bag Fair pågår 6-8 februari, där besökande varumärken presenteras tillsammans i en eklektisk form. Intresset för handelsplatsen Stockholm Fashion District är fortsatt växande och flera nya varumärken har valt att ansluta sig till säsongens modevecka som nu huserar mer än 700 varumärken.

”Stockholm Fashion District har sedan start varit en mycket betydelsefull affärsmötesplats för oss. Här har vi möjlighet att visa upp våra varumärken för viktiga inköpare och branschfolk som vi inte når på någon annan plats. Den här säsongen är det extra roligt att vara här och presentera vårt nytillskott Holubar och Plain tillsammans med Juicy Couture, Rebecca Minkoff, American Vintage, Santai med flera”, säger Jonas Sjöklint, CEO, Sjöklint Agenturer.

”Vi är i ett utmanande och intensivt, men samtidigt spännande skede i branschen och i gemenskapen vi har tillsammans i Stockholm Fashion District har vi skapat ett starkt kluster som stimulerar till innovation, utveckling, kunskapsutbyte och uppmuntrar till ökad effektivitet”, säger Helena Waker, CEO, Stockholm Fashion District. ”Vi backar branschen!” avslutar Helena med emfas.

Ett nytt och utvecklat Nordic Lab presenteras vid en frukost den 6 februari kl 10.00. Med gäster som Almi, Business Sweden, Swedish Fashion Council och re:textile Borås har Stockholm Fashion District skapat en plattform för växande företag där deltagarna och besökarna ges ny kunskap inom digitalisering, fashion tech, hållbarhet och nya affärsmodeller.

Stockholm Shoe House som grundades 2009 firar i år 10 års jubileum vilket märks i huset under veckan och når sitt crescendo med en stor fest torsdagen den 7 februari.

Alla seminarier är i regi av Fashion Business Academy för att stödja och inspirera modebranschen att möta framtiden. Tider för alla event, seminarier, workshops utställningar, mingel och fester återfinns på https://sfdaw19.confetti.events/

Datum:
Stockholm Showroom
, 4-9 februari 2019
Stockholm Shoe House, 4-9 februari 2019
Nordic Shoe & Bag Fair, 6-8 februari 2019
Fashion Business Days, 6-8 februari 2019
Nordic Lab, 6-8 februari 2019

Kontakt
Gunilla Grübb, Head of Public Relations, Stockholm Fashion District, +46 70 209 30 57, gunilla@stockholmfashiondistrict.se

Janike Eleby, Head of Communications, Stockholm Fashion District, +46 70 307 85 59, janike@tradepartners.se

Om Stockholm Fashion District
Stockholm Fashion District är ett kreativt, levande och innovativt distrikt för den svenska modeindustrin. Distriktet verkar som ett nav för affärer och kreativitet med showroom, mässor, inköpsdagar, produktion, pop up-event, utbildningar och utveckling av modebranschen. Stockholm Fashion District är ett branschinitiativ. Initiativtagare till modedistriktet är Association of Trade Partners Sweden, tidigare Agenturföretagen, tillsammans med modebranschen där handelsorganisationen står för branschens perspektiv gentemot hyresvärden och andra intressenter.