Hej Anders Rangenstedt, Stayhard!

Vi träffade Anders Rangenstedt under modeveckan i Stockholm Fashion District och passade på att ställa honom några frågor.

Hej Anders, Purchaser External Brands, Stayhard, berätta kort om Stayhard som nätbutik!
– Stayhard är Sveriges ledande modebutik på nätet för män med över 250 varumärken i portföljen. Med fokus på enkelhet och smidighet har Stayhard levererat manligt mode sedan 2005 med fokus på den moderna och urbana mannen. Oavsett om det är till vardags, jobb eller fest sätter Stayhard mannen i fokus och har handplockat ett sortiment innehållande allt från kläder, skor, accessoarer, hudvård och träning. Stayhard ingår sedan 2014 i Ellos Group med huvudkontor i Borås.

Ni har växt och blivit ett stort varumärke med kunder i många olika länder, vad anser du är era största framgångsfaktorer?
– Vi har de senaste åren påbörjat en tydlig varumärkesresa där vi konsekvent varit tydliga i vår kommunikation, varumärkesportfölj och bild av vem vi talar med, med lika budskap i alla kanaler. Det gör vår paketering tydlig och har på så sätt skapat en relevant destination för den moderna och urbana mannen, i vilken stad eller land han än bor i.

Ni arbetar med kunderna som störst fokus, vad ser er kund som det mest unika hos er?
– Att vi försöker erbjuda våra kunder något mer än en produkt och ett pris. Vi har en tydlig plan kring vem vi kommunicerar med och vem som är vår kund och försöker på största möjliga sett vara relevant för hen. Vi erbjuder över 250 varumärken, många som andra också har, men vi presenterar dem på vårt sätt. Vi försöker helt enkelt skapa relevans för våra kunder och ha ”rätt” produkter och märken, när kunden vill ha dem.

Hur ser ni på er framtid, är fysisk butik något ni överväger eller kommer ni att hålla er till endast e-handel?
– Fysisk butik är inte alls omöjligt i framtiden. Jag tror dock inte att den i så fall kommer att se ut eller fungera som en traditionell butik, utan fungera mer dynamisk. Det skulle kunna vara en pop-up butik, en mobil butik eller en på annat sätt föränderlig butik som kan användas till mer än just butik.

Hur ser ni på modebranschens framtid allmänt gällande balansen mellan fysiska butiker och e-handel?
– Det kommer inte att handla om fysiska butiker eller e-handel, utan om att kunna erbjuda en smidig, enkel och individanpassad lösning som passar kunden på kundens villkor. Det ligger i människans DNA att vilja passa in i en flock och kan man skapa en gemenskap eller samhörighet dit kunden vill tillhöra för att det passar ens livsstil har man kommit en bra bit på väg.