ICONS: Rohdi Heintz

Vad kännetecknar en modeikon? När blir man det och varför? Svaret är inte alltid lätt att sätta fingret på. Det kan vara en look som gör avtryck (som i fallet med Karl Lagerfeld), en personlighets extravaganca (som i fallet med Iris Apfel), en förmåga att profilera sig (som Acne) eller för lång och trogen tjänst. Rohdi Heintz lyckades pricka in alla dessa. Rohdi var en oerhört begåvad och kreativ designer med förmåga att alltid ligga i framkant och mycket säker på sin stil. ”Jag sysslar inte med dagsländor” som han själv uttryckte det.

Rohdi Heintz föddes 1943 i Göteborg. Med en pappa som var reklamare introducerades Rohdi tidigt i modets vackra värld och redan som 5-åring visste Rohdi att han skulle bli kreatör och tecknade mode med stilfulla kvinnor. Han läste skrädderi i Borås och textilteknik i Göteborg innan han som 19–åring klev in på Wettergrens Konfektionsfabrik och bad om anställning. Vid 23-års ålder axlade Rohdi rollen som chefsdesigner och skapade sin första kollektion. Säsongen efter reser Rohdi ensam till New York och lanserar sin kollektion som också bär hans namn.

Nu följde några hektiska år då Rohdi tog sina kläder till USA, England och Japan. Han blir känd under namnet ”Kungen Beige”,  ett namn som Rohdi gärna tog till sig då kollektionen varje säsong innehöll beigeskalans alla nyanser. Men Rohdi var också noga med att påpeka att han även jobbade mycket med färg. ”Ingen färg är ful” tyckte Rohdi som tillverkade mycket mer kläder i färg än vad som framgick.

Rohdi Heintz design blev ett begrepp globalt och som enda skandinav som designade ungt mode stod Rohdi för användarbart, bärbart och stilfullt mode – ord som fortfarande används för att beskriva svensk design. Bloomingdales hade under 10 års tid en egen avdelning för Rohdi Heintz och i London såldes kläderna på Carnaby Street och Kings Road.

I början av 70-talet startade Rohdi Heinz sin egen designbyrå och designade i tre decennier för bland andra Twilfit, Gulins, Jaeger of London och Björn Borg. Rohdis kalsongmodeller för Björn Borg tillverkas fortfarande än idag.                      

1982 tilldelades Rohdi den allra första Guldknappen av Damernas Värld. I motiveringen stod: ”Rodhi Heintz har under en lång serie år visat att en fantasifull design inte behöver vara en dagslända. Han har legat steget före och har förmågan att skapa produkter som förenar nytänkande design med stor användbarhet”. Rohdi var 39 år när han tilldelades Guldknappen och hade redan hunnit med mer än vad många gör under en hel livstid. Han var vän med Grace Jones och Andy Warhol och träffade storheter som Lou Reed och Helmut Newton. 

När Guldknappen firade 30 årsjubileum år 2012 berättade Rohdi om vad som inspirerade honom i en intervju: ”Jag är nyfiken, inspireras av att se framåt och nya upplevelser. All kultur; konst, teater, modern dans, video, film inspirerar mig. Trenchen är också min inspirationskälla. Något jag alltid återkommer till och som jag byggt hela min karriär på. Jag använder den i all min design, dels genom att förändra formen, dels utgår jag från den. Det kan bli en jacka, kjol eller en byxa”.

Det är kanske just därför man idag, efter Rodhis död 2014, fortfarande hittar Rohdi Heintz design på de stora auktionshusen tillgänglig för och åtrådd av en ny generation modeintresserade. Hans förmåga att skapa tidlös design och klassisk design i framkant måste vara det som utmärker en modeikon!

(Bild: Damernas Värld)