Ikoner – Katja of Sweden

Under rubriken Ikoner delar vi ett modeminne med dig. Långt före dagens stora svenska modedesigners var Katja of Sweden med och skapade grunden för den svenska modeindustrin. Med fingertoppskänsla för varumärkesbyggande, en stark stilistisk känsla och en vilja att tänka utanför ramarna skapade Katja of Sweden ett eget varumärke och en egen formkänsla som än idag inspirerar och influerar. Katja var även feminist som tidigt kämpade för sin rätt i en starkt mansdominerad industri.

Född i den skånska myllan 1920 som Karin Hallberg flyttade Katja of Sweden tidigt till Stockholm för att 1939 bli en av eleverna i den första årskullen på nystartade Beckmans School of Design. Under studietiden arbetade Katja som modetecknare på DN och fick tillgång till alla de stora visningarna i Paris. Fantastiska och vackra klänningar och kappor men opraktiska och obekväma som enligt Katja inte var gjorda för den moderna kvinnan. I USA, hade ”sportswear” modet sett sitt första ljus. Dit åkte Katja 1946 för att studera vid Parsons school of design. Hon fortsatte att teckna under studietiden och arbetade bland annat för det anrika varuhuset Lord & Taylor. Tre år senare var det just på Lord & Taylor, Katja blev Katja of Sweden och lanserade sin första kollektion.

1953 flyttade Katja hem till Sverige och Skåne med sitt mycket framgångsrika företag. I Sverige fortsatte framgångssagan och här startade hon sitt samarbete med MMT i Malmö där hon skapade 3T jersey. Tvätta, Torka, Trä på. Varumärket Katja of Sweden blomstrade och hemmet i Skåne fylldes av celebriteter, formgivare och journalister, begeistrade över hennes design. 1966 styrde Katja så slutligen stegen mot Paris igen och Paris Fashion Week. Som första svenska att visa i Paris, skrev hon svensk modehistoria. Visningen var ett genidrag från början till slut. Modellerna anlände i SAS plan klädda i plagg från kollektionen. Catwalken var på Maison De Suedoise på Champs Elysée, med scenografi omfattande dalahästar, midsommarstänger och Höganäskrus. Kläderna bar kulörer som stugrött, grangrönt och fjällvitt. Allt andades svenskhet och Katja placerade inte bara sig själv utan även Sverige i fokus på Paris Fashion Scene. Det var varumärkesbyggande på hög nivå som kan få vilken ung designer av idag grön av avund. Alla närvarande tidningar, Le Figaro, Marie Claire, Elle, International Herald Tribune och Jardin de Modes skrev begeistrat om Katjas moderna och svenska stil

Katja var även tidigt gränsöverskridande och arbetade tillsammans med dåtidens stora svenska formgivare som Johan De Geer och Astrid Sampe med mönster och illustrationer. Hon stannade inte heller vid kläddesign utan startade ett samarbete med skoföretaget Gyllene Gripen, med vilka hon designade skor i nyskapande design, enligt Katja själv det mest innovativa hon gjorde under sin karriär.

1975 flyttade Katja tillbaka till USA med sin amerikanska man och la i samband med det ned sitt klädföretag. Katja satsade istället på heminredning med samma framgång. 1990 återvände de till Sverige och Skåne där Katja bodde fram till sin död januari 2017.

Källor: Sommar med Katja Greiger i P1, Stil P1 1 februari 2013, Kristiansbladet 21 maj 2002.