”Kunden ska känna sig sedd och omhändertagen”

Stockholm Fashon District hälsade på hos CC Skor och passade på att fråga Nelli Nilsson, Vice CEO och Business Developer, om de kommande butiksöppningarna och hur de gör för att vinna kundens hjärta online, så här svarade hon!

Berätta om er butik!

”CC-Skor grundades 1978 av Claudio Caracciolo som då drev företaget med sin fru Berith. Ursprungligen låg CC-Skor på Mäster Samuelsgatan i centrala Stockholm och sedan 1989 är butiken en välkänd del av Sturegallerian. CC är initialerna till både honom och hans dotter Carolina Caracciolo. Idag driver Carolina (Owner & Creative Director) företaget tillsammans med Wiktor Sjövall (CEO) och jag, Nelli Nilsson (Vice CEO & Business Developer).”

”Vi är ett företag med hjärta för skoproduktion, försäljning och service. Med ett starkt team, koncept och unika sortiment har vi kommit på rätt väg mot framgång. Vi strävar ständigt efter att erbjuda det bästa från italiensk skoproduktion – anpassat för skandinaviska trenden. Man kan säga att vi gör ett förarbete av att handplocka ’the highlights’ och skapa ett sortiment med pricksäker design och med bästa kvalitet och passform. Vi håller en mycket hög modegrad, ligger i framkant bland skomodet – med en strävan att bli en trendsättare och att vara snabb med att haka på nya trender. Hos oss hittar man vårt egna märke CC-Skor, som produceras hos Italiens skickligaste skotillverkare. Där formger vi och designar tillsammans med modellörer mycket av kollektionerna själva. Sedan generationsskiftet strävar vi också efter att fånga upp en yngre målgrupp. Där har jag själv ett naturligt perspektiv på min egen målgrupps efterfrågan och applicerar det i våra inköpsstrategier för att säkra inköpen mot de framtida kunderna.”

”Carpaccio di Salmone är vår egna exklusiva label med mer säsongstrendiga och feminina kollektioner. Vi har även fått förmånen att företräda och sälja några av Italiens främsta varumärken, märken som är internationellt uppskattade och endast representeras i speciellt utvalda butiker världen över. Flera av våra producenter jobbar även med världens high-end märken, men till helt andra priser. Tack vare långa samarbeten kan vi erbjuda skor med samma nivå av kvalitét och design, men till ett rimligt pris.”

Vad vill kunden ha när de kommer till era butiker?

”Kunderna som kommer till vår butik har oftast varit hos oss förut eller blivit rekommenderad av en väninna, kompis eller släkting. Med vårt unika sortiment känner sig kunden speciell och trendig. Det är populärare än någonsin att vara unik med sitt kläd- och skoval, därför blir våra skor väldigt attraktiva i kundens ögon. Eftersom sneaker- och träningstrenden tagit sådan fart i världen under de senaste åren, så har komfort blivit allt viktigare. Det är numera trendigt att inte bara att vara snygg, utan också bekväm.”

”När kunden kommer till vår butik förväntar de sig hög service. De ska känna sig sedda och omhändertagna. Det är viktigt att vi bygger upp ett förtroende hos kunden. Vårt mål är att kunden ska få en enastående upplevelse och gå ut ur vår butik med ett (eller flera) par skor och känna sig otroligt nöjd. Hon ska känna sig säker i sitt val och veta att hon fått bästa kvalitet och trend – och även vilja rekommendera vår butik vidare i sin umgängeskrets.”

”CC-Skor har blivit ett statusmärke. Vi strävar nu efter att etablera oss på större och fler marknader runt om i världen. Vår vision är att bli det bästa, mest uppskattade och inflytelserika skoföretaget.”

Ni har hela två butiksöppningar på gång, berätta!

”Idag ligger vår fysiska butik i Sturegallerian. Den fungerar både som butik och showroom – för att kunna känna och klämma på skorna i samband med webbköp. Det finns planer på att öppna upp fler butiker i takt med att företaget växer. 2018 ökade omsättningen med 30% jmf 2017, och planen för 2019 är att öka ytterligare 40%, vilket vi ser fram emot. Vi har en otrolig efterfrågan i hela Sverige, men framförallt i storstäderna. Som Sveriges näst största stad, är Göteborg en möjlig nästa location. Även en nr. 2 i Stockholm city är aktuellt.”

Även era e-handelskanaler har vuxit, hur gör ni för att vinna kundens hjärta online?

”Vi skickar regelbundet ut genomarbetade mailutskick till vår snabbt växande kundstab. De är uppskattade och genererar mycket försäljning. Wiktor har verkligen tagit den digitala kommunikationen till en helt ny internationell nivå. Både företaget, butiken och vårt sätt att ge service är internationellt influerade, då ska även vår kommunikation vara i linje med det.”

”Vi jobbar löpande med uppdateringar och utveckling av hemsidan, för att attrahera kunden både i smidighet och estetik. Vi varierar produktbilder, utvecklar bildspråk, content och den digitala produktpresentationen. Just nu jobbar vi på att optimera kundens köpresa online, utveckla omni-kanaler, leveranssätt och paketering.”

”Sociala medier spelar en stor roll i det hela. Där jobbar vi flitigt med Facebook och Instagram som båda är viktiga kanaler för försäljning och branding. Dessa kanaler behöver vi utveckla mer, dels för att få upp besöksfrekvensen, men också för att etablera och stärka vårt varumärke ytterligare. Följ oss för massa inspiration!”

”Carolina frontar företaget med sin säkra stil och genuina passion för skor och mode. Det ger företaget en själ och ett ansikte utåt, vilket ger en personlighet till företaget och uppskattas starkt hos kunderna.”

Hur tror ni att handeln kommer att utvecklas i framtiden? Vad satsar ni på framåt?

”Detaljhandeln har i regel börjat gå nedåt, det ser man i både kläd- och skobranschen. Samtidigt växer vårt företag mer än någonsin. Ett exempel är november 2018. Då sjönk detaljhandeln med 12% medan vi ökade med hela 60% jmf år. Vi ser att allt fler skobutiker som vi har kategoriserat som konkurrenter stänger igen. Även många företag som startade samtidigt som oss som inte utvecklats i samma takt. Bra rekrytering och uppdaterad kunskap inom mode och försäljning är viktiga framgångsfaktorer. I kombination med starkt entreprenörskap har vi stått pall för den negativa utvecklingen och fått vind i seglen. Det har gjort att vi är där vi är idag.”

”Allt talar starkt för digitalisering – att digitalisera butiken och att utveckla e-handeln. Vi ser dock inte det som att den fysiska butiken kommer dö ut, i alla fall inte vår typ av butik. Hos oss kan man få tips om de senaste trenderna och vad som skulle passa kunden själv, samt en garanti om kvalitét och komfort. Det kommer alltid finnas ett behov av att komma till en butik med hög service och att kunna känna och testa vår typ av produkt på plats. Detta är något vi strävar efter att applicera online så att kunder som bor långt bort eller utomlands kan få liknande typ av service och omtanke. Det vill vi kunna erbjuda alla våra kunder oavsett vart de befinner sig.”