Lounge Nine – nytt varumärke i distriktet

Under Fashion Week Trade i augusti presenterade DK Company sitt nya varumärke Lounge Nine. Ett varumärke som strävar efter hållbarhet i varje del av plaggets livscykel, från produktion till lång användningstid. Här berättar Karen Søgaard Friis som arbetar som brand manager på Lounge Nine mer om varumärket! Vill ni spana in varumärkets senaste kollektion? Då hittar ni den hos DK Company på femte våningen i Stockholm Showroom! 

DK Company har lanserat det hållbara varumärket Lounge Nine. Ett varumärke med ambitionen att ta ett helhetsgrepp på frågan om hållbarhet. Berätta, hur det gick till när ni startade varumärket?
”Lounge Nine började som en designidé och en känsla av att marknaden var redo för ett varumärke med ett tydligt hållbarhetsfokus genom hela designprocessen. Vi ville skapa ett varumärke där allt – färger, snitt, detaljer och material – har ett långvarigt modeuttryck. Lounge Nine består av plagg som kunden kan ha i sin garderob under lång tid och i flera säsonger. Detta är också den främsta anledningen till att vi släpper två kollektioner om året. Responsen från kunderna efter första kollektionen var positiv, och vi fick höra att det var en kollektion de kunde förstå och ville vara en del av! Det uppmuntrade oss att fortsätta arbeta och utveckla vårt hållbarhetsarbete. På det stora hela är hållbarhet en process som ständigt utvecklas och nya möjligheter dyker upp, så det är en väldigt spännande och viktig process att arbeta med.”

Vad inspirerade dig till kollektionen S/S2021?
”Atmosfären och värmen i Italien, det dammiga gröna spelet av färger från Aloe Vera blandat med skuggig enkelhet. Strukturer och taktila ytor är en viktig trend, så mycket av inspirationen ligger i tygerna; att de har en struktur och nya ytor.”

 Vem är Lounge Nines slutkund?
”Lounge Ninekvinnan är mellan 30-65 år och älskar en klassisk look. Hon kombinerar gärna sina lounge wearplagg med mer klassiska plagg för en lagom avslappnad och modern look. Samtidigt är kvaliteten på plaggen viktig, så att de kan användas år efter år, det vill säga långvarigt mode.”

 Varför var det viktigt att lägga till ett hållbarhetsvarumärke i er varumärkesportfölj?
”Förutom vår ambitiösa inställning till hållbarhet på koncernnivå är det viktigt för oss att ha ett varumärke som tar ytterligare två eller tre steg längre i en hållbar riktning. Detta tillsammans med efterfrågan på marknaden och vår vilja att bidra till en mer välmående planet gör det till en självklarhet att inkludera i vår portfölj. Genom att arbeta med Lounge Nine får vi också en större inblick och förståelse för de förändrande arbetsflödena och kraven som sätts på hela produktionskedjan. Det ger oss viktig kunskap som vi kan använda till de andra varumärkena i bolaget.”

 Lounge Nine har inspirerat hela företaget att arbeta mer hållbart och att syna alla processer i sömmarna. Vilka är era framtidsplaner för DK Company’s hållbarhetsarbete?
”Först och främst måste vi fortsätta att inkludera hållbarhetsarbetet i alla våra varumärken och arbeta för att uppfylla våra hållbarhetsmål under de kommande åren. Därefter kommer vi att ta ytterligare steg mot att agera ännu mer hållbart. För oss räcker det inte bara att följa lagstiftningen – vi vill höja ribban ytterligare.