Månadens butik: Annibris

Månadens butik är Annibris som ligger i det lilla samhället Aneby nära Tranås och Jönköping. Butiken drivs sedan 2006 av Helene Folkesson. Här finns det något för alla! Helene och hennes personal arbetar ständigt med att skapa nya och roliga köpupplevelser för sina kunder. Läs intervjun med Helene här och missa inte att besöka Annibris när ni är ute på road trip i sommar! 

Berätta om Annibris!
”Annibris har erbjudit service och stil sedan 1973 och ligger på småländska höglandet i ett litet samhälle som heter Aneby. Våra kunder kommer mestadels från kringliggande städer, så som Tranås, Eksjö, Nässjö, Vetlanda och Jönköping. Jag har drivit butiken sedan 2006 med mottot ”modebutiken med det stora utbudet”. Vi har mode för dotter, mamma och mormor och strävar efter att vara den stora butiken på den lilla orten.”

Ni har flera olika varumärken hos er i butiken. Hur planerar ni era inköp?
”Vi har leverantörer som vi har arbetat med i flera år, men letar självklart ständigt efter nya med de lilla extra. Eftersom Annibris är en butik där förhoppningsvis alla ska hitta något oavsett ålder, stil och prissegment så vill vi hålla sortimentet brett men ändå kommersiellt.Vi uppskattar också att arbeta med leverantörer där vi komplettera vårt sortiment under säsongen, och slipper ha massa lager. ”

Annibris arrangerar flera populära event, så som modevisningar, shoppingkvällar och annat roligt! På vilket sätt är det en viktig del i er verksamhet?
”Dessa kvällar och event betyder väldigt mycket för butiken – syns vi inte, finns vi inte! Kunderna som kommer till butiken uppskattar att få butiken för sig själva och de hjälper till att locka nya kunder samtidigt som eventen stärker relationen med befintliga.”

Vad är det roligaste med att driva butik?

”Mötet med människor och möjligheten att hjälpa kunderna att bli nöjda och glada. Att få höra om hur de har hittat till butiken och all pepp vi får från kunderna är också fantastiskt! Avslutningsvis så tycker jag att det är väldigt roligt att åka på inköp och skapa ett bra sortiment i butiken.”

Hur tror du att framtidens butik kommer se ut? 

”Jag hoppas att det i framtidens butik ska fortsätta att vara viktigt med bra service och att den mänskliga kontakten kommer bestå. Det är så viktigt för oss människor att få mötas! Sen hoppas jag att butiker ska fortsätta vara ett utflyktsmål och skapa intresse och locka besökare till de mindre städerna så som vi i Aneby.”

Hur gör du för att hålla motivationen uppe under pågående pandemi, både för dig och dina kunder? 
”Redan från starten var vi snabba med att kommunicera genom skyltar och gatupratare hur viktigt det var (och är) att stötta de lokala butikerna. Detta gjorde att en lokaltidning skrev en artikel om oss, vilket i sin tur ledde till att många företag och privatpersoner köpte presentkort hos oss som de gav till sina anställda. Vi har också arbetat aktivt med kampanjer och flera annonser i sociala medier. En annan viktig del i vårt arbete är att skapa en miljö som är säker för våra kunder och se till att de känner sig omhändertagna och sedda. Eftersom butiken är stor är det lätt för kunderna att hålla avstånd till varandra och vi erbjuder kunder i riskgrupp att boka butiken utanför normala öppettider.”