Månadens butik är Phebe Lifestyle

Månadens butik är Phebe Lifestyle som ligger i Hammarby Sjöstad i Stockholm och drivs av Sandra Andersson. Butiken erbjuder en härlig mix av varumärken och arbetar nära sina kunder för att hela tiden utvecklas och uppfylla kundens behov. Dessutom arrangerar Phebe Lifesyle kundkvällar med shoppingtips och erbjudanden över dryck och tilltugg för att locka nya kunder till butiken samt för att stärka relationerna med de befintliga kunderna! Vi fick möjligheten att prata med butiksägaren Sandra Andersson om inköpsprocessen, reor, utmaningarna med att driva en butik idag och mycket annat spännande.

 Hej Sandra! Du driver butiken Phebe Lifestyle som ligger i Hammarby Sjöstad. Berätta vad ni erbjuder era kunder?
”Phebe Lifstyle drivs av mig, Sandra Andersson, sedan sju år tillbaka och ligger i kärnan av Hammarby Sjöstad. Mina fullständiga förnamn är Sandra Dana PHEBE, därav namnet. Vi erbjuder våra kunder en härlig mix av varumärken som passar alla plånböcker. Jag provar alltid alla kläder och skor vid inköp för att säkerhetsställa att produkterna är av bra kvalitet, har bra passform och kan passa alla. Hos oss får kunderna en helhetsupplevelse med hög service i en mysig miljö och vi arbetar självklart för att alla kunder ska vara nöjda med sina köp. Varje säsong går vi igenom vilka plagg kunden gillar med de kunder som vill och vad som saknas i butiken för att kunna matcha ihop en fin garderob de kan använda länge. Vi säljer även smycken, väskor, accessoarer och inredning så du kan även komma till oss och handla presenter.”

I din butik så kan man hitta många fina varumärken som Mos Mosh, GUSTAV, Culture, Inwear, Levete Room, YAYA, Isay, Billi Bi och Shoe the Bear för att nämna några. Hur planerar du dina inköp?
”Inför varje inköp går jag igenom vad som gått bra och mindre bra tillsammans med mina leverantörer. Jag ger även utrymme i min budget för att utforska nya leverantörer och deras utbud. Jag köper också mycket kläder i säsong för att komplettera med det som saknas. En mycket viktig sak är också att nätverka med andra butiker för att höra vad som går bra och mindre bra hos dem.”

Vilken är den främsta utmaningen med att driva butik idag?
”Den stora utmaningen med att driva butik lokalt är att få kunderna att handla lokalt istället för att klicka hem kläder i flera storlekar och färger som sedan skickas tillbaka. Frakter och returer är världens miljöbov. Jag tycker ändå att Sjöstadsborna är oerhört lojala och stöttar de flesta lokala butikerna. Det gör även jag då jag själv bor här i Sjöstaden. Vi vill ju alla ha en levande stadsdel med butiker! En annan utmaning är alla reor överallt. Oss mindre butiker har inte möjlighet att hänga med på de stora kedjors reor för då kommer vi inte att finnas kvar i längden. Effekterna av att ha för mycket rea har vi redan börjat se nu när flera av de stora kedjorna behöver stänga igen. Jag tror att de har reat ut sig själva från marknaden. Vi mindre butiker är levande butiker (se #levandebutik på Instagram), och det innebär att vi behöver jobba mer med våra marginaler, men att kunden då kan vara säker på att vi står för bra kvalitet och service.” 

Hur gör du för att överkomma dessa utmaningar?
”För att locka kunderna att handla lokalt och knyta nya kunder till oss har vi börjat med ett nytt koncept som vi kallar för tjejkvällar i butiken. Kunder bokar butiken för sig själv och sina vänner och får en trevlig kväll med shopping. Vi bjuder på bubbel, tilltugg och bra erbjudanden under kvällen. Tjejkvällarna har blivit jättepopulära och butiken har varit bokad varje vecka! Även företag har börjat boka butiken. Vi hade nyligen 23 personer från IT-avdelningen på H&M som shoppade loss och hade en jättetrevlig kväll hos oss. På så sätt får vi nya kunder utanför Sjöstaden också. De flesta som handlat av oss kommer tillbaka, vilket måste vara ett gott betyg. Våra trogna kunder planerar vi att bjuda in till ett stort event en gång per säsong med ett roligt och intressant tema.”

Vad är bra service för dig?
”Service för mig är det personliga mötet där jag får en bra relation till kunden. När vi lärt känna våra kunder blir det lättare att tillgodose kundens behov och får i slutändan en nöjd kund.”

Hur tror du att framtidens butik kommer att se ut och vad kommer att vara viktigt för att fortsätta vara en framgångsrik butik?”Jag tror framtidens butik behöver skapa mer upplevelser och aktiviteter för kunden. Det personliga mötet och att lära känna våra kunder kommer att fortsätta vara superviktigt!”