Månadens butik: Bigaro

Månadens butik är Bigaro. Butiken har funnits i 30 år men fick för drygt fyra år sedan ny ägare i Moa Gahlin. Utan att förlora butikens vision och känsla har hon genom nya varumärken och en stark närvaro på sociala medier arbetat för att utöka Bigaros kundgrupp. Läs mer om butiken Bigaro i intervjun med Moa nedan!

 Berätta om butiken Bigaro?
”Bigaro har funnits i 30 år och har alltid jobbat med hållbart mode. Vi erbjuder sköna och unika plagg i främst naturmaterial. För fyra och ett halvt år sedan tog jag över butiken och har sedan dess jobbat metodiskt med att öka målgruppen utan att tappa stamkunderna. Det har jag gjort genom att ta in nya märken som harmoniserar med butiken men ändå attraherar en lite annan målgrupp än den tidigare.”

 Vem är er kund? 
”Kunderna är allt från 20-100 år, men gemensamt för dem alla är att de är ute efter tidlösa kläder i bra kvalité. Dessutom uppskattar de glada färger, unika print och design som skiljer sig från kedjor och typiska trender. Prislappen blir lite högre, men de flesta använder sina plagg i många år och då blir ju faktiskt priset per användning oftast lägre än billigare plagg som snabbt bara hänger i garderoben eller slängs på grund av dålig kvalité.”

 Vad är det bästa med att driva butik?
”Det är nog ändå att få vara kreativ med färg och form och att göra inköp av nya kollektioner. Kunderna ger också så mycket glädje och energi. Dagligen berättar de hur glad de är över att vi finns, och att vi har ett fantastiskt urval i butiken!”

Hur planerar du era inköp?
”Jag försöker titta lite på föregående säsong och har en någorlunda planerad budget på vardera märke inför inköpssäsongen, men vi går också mycket på känsla och låter kollektionerna tala. Ibland blir det mycket mer än tänkt hos något märke och lite mindre hos ett annat. Tidsmässigt så lägger vi minst sex dagar på bokade möten. Det brukar bli mellan 20-25 planerade besök. En resa till både Köpenhamn och Stockholm varje säsong är standard även om vi denna säsongen höll oss kvar i Sverige.”

 Hur tror ni att framtidens butik kommer att se ut?
”Jag hoppas och tror att leverantörer och återförsäljare kommer jobba ännu närmare varandra. Jag har hört någon som börjat med B2BC och det ger så många fler möjligheter för oss som återförsäljare att kunna erbjuda ett större sortiment. Vi kommer nog också att jobba ännu närmare kunden och mer fokuserat med att skapa en hållbar garderob hos alla. Allt för att minska den totala konsumtionen!”

 Hur gör ni för att hålla motivationen uppe under pågående pandemi, både för er och era kunder?
Vi i norra Sverige har inte varit lika drabbade som många i de södra delarna. Vi ser också att med mindre resande har fler i vår lokala befolkning hittat till oss, och därför har vi haft en hyfsat stabil omsättning och därmed också en motivation som aldrig försvunnit. Många kunder är förstås oroliga, med all rätt, och vi har haft en tydlig ökning av beställningar via sociala medier. Jag gjorde tidigt en insats med en speedad version av modevisning där jag dansar och skojar lite. Det har varit orimligt uppskattat och en humörhöjare för de flesta som ramlat över filmerna. 😄