Månadens butik: Butiken i Tenhult

Månadens butik är Butiken i Tenhult, en livsstilsbutik i Tenhult utanför Jönköping. Susanne Ahlberg som är en av grundarna till butiken är tillsammans med Stockholm Fashion District iniativtagare till Buyers Club som startade hösten 2019 i Stockholm Fashion District. Hennes Linkedin-inlägg som inleddes med ”Angående den fysiska butikens död vill jag bara meddela att vi, Butiken, i allra högsta grad är levande” fick ett fantastiskt gensvar, vi var många som höll med om vikten av en levande fysisk butik. 

 

I butiken hittar kunden en blandning av mer och mindre kända varumärken inom kläder och inredning och det är just mixen som är Butiken i Tenhults styrka. Vi tog en pratstund med Susanne om vad som är det bästa med att driva butik? Vilka är utmaningarnaVad är hennes bästa tips för att skapa en butik som betyder mer för kunden än shopping. Läs hennes svar nedan och missa inte att anmäla dig till säsongens Buyers Club den 7 februari till info@stockholmfashiondistrict.se

Berätta, hur kommer det sig att du startade Butiken i Tenhult?
”Det är knappt att jag kommer ihåg så här 23 år senare:) Jag hade jobbat med försäljning och marknad under några år och var sugen på att själv testa det jag påstod alla andra skulle göra för att få försäljningen att fungera. Jag hittade även min kollega Anette, vi kände inte varandra tidigare men fann varandra i att vi hade samma idé om hur vi tyckte att en butik skulle se ut. På den tiden fanns inte så kallade livstilsbutiker, butiker med ett mixat sortiment av kläder och inredning, så vår affärsidé var helt ny. Och på den vägen är det.”

Vad är det bästa med att driva butik?
”Att ständigt få vässa vårat koncept. Att jag får respons direkt på mina idéer och tankar om hur vi skall sälja, vilket sortiment vi skall ha och om hur vi bemöter kunden fungerar. Det är ju fördelen med att jobba med alla positioner i ett företag. Är jag själv helt såld på ett plagg när jag köper in det så är det ju så kul när jag sen får samma respons från kunden. Eller när jag själv tycker att jag får en strålande idé om hur vi ska marknadsföra oss och det sen blir en framgång. Att jag sätter en strategi för framtiden som faktiskt fungerar. Helt enkelt bekräftelsen från kunderna på att de gillar det man gör. Att få höra att man förändrat en kunds intresse för kläder och deras självbild eller att man satte guldkant på någons annars gråa dag.”

 Vilken är den främsta utmaningen med att driva butik idag och hur gör ni för att överkomma den?
”Den främsta utmaningen är kundens förändrade köpbeteende. Det kräver att vi är snabbfotade och både digitala och fysiska. Vi måste idag hela tiden vara bättre än vi var i förra veckan. För att vara attraktiv idag upplever vi att vi måste ha extremt bra service, vara kunniga och pålästa. Vi måste erbjuda kunden mer än bara en vara, ett mervärde och en äkta känsla. Och detta både i fysiska butiken och på våra digitala plattformar. Så utmaningen är ju både vår egen energi och ork samt tiden.”

Hur tänker du när du gör dina inköp?
”Jag är ständigt på spaning efter vad som erbjuds i branschen. Dels vad det kommer för nya märken men också för att hålla mig själv uppdaterad om både trender och olika stilar. Vi planerar sedan vad Butiken ska ha för stil och känsla på kommande säsong och vad för it-plagg vi måste se till att ha och om vi då behöver något nytt märke. Jag jobbar mycket med att ha en plan för vad för sortimentsmix vi ska ha. Nu är ju hållbart det vi har fokus på och där är vi beredda på att byta ut märken om de inte matchar det vi behöver. Man måste ju alltid fundera ut vad kunden vill ha innan kunden ens vet det själv.”

Butiken i Tenhult ligger inte på den största shoppinggatan utan många pratar istället om Butiken i Tenhult som en destinationsbutik, en butik som är mer som en utflykt och en destination än en ”vanlig butik”. Vad är dina tips för att göra sin butik till något mer än bara en plats där man handlar det man behöver?
”Att skapa sin egen värld, där butiken är värd ett besök oavsett om kunden har något speciellt ärende. Dit man vill åka bara för att tillbringa tid, bli inspirerad, få umgås och boosta sig själv. Det är ju själva känslan som är upplevelsen, inte att det i sig händer något speciellt. Genom känslan skapar vi ett shoppingbehov så att kunden aldrig går tomhänt ifrån oss. Vi har byggt det genom att vara personliga och äkta. Att vi faktiskt på riktigt älskar det vi gör. Och att vi själva alltid håller oss uppdaterade både när det gäller marknaden och var trenderna går. Vi analyserar ständigt vår omvärld och oss själva. Vågar sticka ut med sortimentet så det särskiljer sig från andra.”