Månadens butik: Cinnamon

Cinnamon är ett svenskt skovarumärke med huvudkontor i Alingsås och en välkänd utställare i Stockholm Fashion District. Sedan 2009 erbjuder de skor som inte bara är snygga utan också bekväma och bra för dina fötter! Idén till Cinnamon kom när företagets grundare Ninni Jonsson råkade ut för en lindrigare bilolycka, och behövde börja använda individanpassade fotbäddar. Idag är Cinnamon ett väletablerat varumärke med återförsäljare i hela Norden samt egna butiker och e-handel. Som många andra har företaget fått arbeta hårt för att fortsätta stå starka genom den pågående pandemin, läs mer om hur de arbetar för att hålla motivationen uppe, framtidsplanerna och hur de tror att framtidens butik kommer se ut i intervjun med Ninni nedan!

Berätta om Cinnamon, vad erbjuder ni era kunder?
”Cinnamon är ett svenskt varumärke som erbjuder kunderna snygga och bekväma skor i hög kvalité. Huvudkontoret hittar man i Alingsås och här pågår också designprocessen, kampanjbilder tas och en av konceptbutikerna finns också här. Våra skor produceras i Spanien och innan Corona-pandemin besökte vi fabriken flera gånger per år för att säkerhetsställa att arbetsförhållanden och sättet våra skor producerades på höll den bästa kvalitén! Idén till varumärket fick jag när jag för flera år sedan drabbades av en lindrigare bilolycka som gjorde att jag behövde använda skor med uttagbar innersula. Jag upptäckte då att det fanns extremt få skor på marknaden som var snygga samtidigt som de var bekväma och bra för fötterna. Den första kollektionen producerades 2009 och bestod av tre sandaler som alla hade uttagbar innersula. Idag hittar kunden kängor, pumps, tofflor och sandaler i flera olika färger och i storlekarna 33–45. Dessutom har både herrskor och accessoarer adderats till vårt sortiment. Våra produkter finns hos ca 100 återförsäljare i Sverige, Norge, Finland och Danmark plus att vi dessutom har fyra konceptbutiker samt en egen e-handel.” 

Vilka är möjligheterna och utmaningarna med att både arbeta med återförsäljare och ha egna butiker?
”När jag startade företaget var mina återförsäljare framförallt ortopeder och butiker med speciell inriktning mot skor som är bra för problemfötter, stabila och med urtagbar innersula, men med kul färg och bra detaljer. Deras kunskap och insikter hjälpte dessutom mig att utveckla modellerna och att se till att de hade de epitet som var bra och saknades på marknaden. Nästa kundsegment blev fotterapeuter som varje dag hjälper kunder som fått besvär just på grund av sina dåliga skor. Det var verkligen häftigt att se hur våra skor kunde hjälpa människor som aldrig tidigare kunnat ha på sig ”vanliga ”skor som nu fick flera varianter att välja på. Under åren utvecklades kollektionen till att innehålla fler typer av skor, men utan att för den skull frångå konceptet att de skulle vara bra för fötterna. Så kom steget att sälja skorna till fler inom skofackhandeln, något som visade sig vara ganska tufft då många butiker är väldigt traditionella och har ett sen länge redan inarbetat sortiment. Men med hjälp av våra kunder som fått upp ögonen för oss genom annonsering, sociala medier, tips från sin ortoped, som testat skorna hos sin fotterapeut eller köpt skor via vår hemsida, så började efterfrågan i lokala skobutiker öka och fler av de traditionella skobutikerna fick upp ögonen för oss. Fördelen med att arbeta både med återförsäljare och egna butiker är att man ger kunden många alternativ att köpa och komma i kontakt med produkterna. Det stärker hela varumärkets profil och hjälper till att öka försäljningen både hos oss och återförsäljarna. Detta är viktigt att komma ihåg tycker jag, för det är många som är rädda för konkurrensen mellan butiker, men istället är min erfarenhet att flera butiker i samma område stärker möjligheterna till försäljning för oss alla! Så det är verkligen ingen konkurrens mellan våra egna butiker och våra återförsäljare utan vi är väldigt flexibla när det kommer till att lägga ordrar i säsong, köpa enstaka storlekar eller färger av en viss produkt eller på andra sätt lägga en order som passar just den återförsäljaren. En utmaning är självklart att säkerhetsställa att återförsäljarna har lika mycket kunskap och intresse för produkterna. Lyckas de med det så får de trogna och nöjda kunder som inte är priskänsliga.”

Ni arbetar också med en egen e-handel. Hur gör ni för att erbjuda kunderna samma känsla och upplevelse där som i era butiker?
Sedan starten 2009 har vi erbjudit kunderna möjligheten att handla sina produkter online. Det innebär att vi har arbetat länge och mycket med att göra hemsidan funktionell och tydlig. Det är viktigt för oss att kunden känner igen Cinnamon-profilen när de besöker hemsidan och därför använder vi t.ex. samma färger och kampanjbilder på hemsidan som i våra butiker. Vi använder oss också av mycket rörligt material, som presentationsfilmer, för att visa upp skornas detaljer och hjälpa kunden eller återförsäljaren att hitta rätt produkt. Vad som är viktigt att komma ihåg är att syftet med vår e-handel inte är att ersätta den fysiska butiken, utan endast fungera som ett komplement. Därför har vi aldrig erbjudanden eller REA på hemsidan och vi tar alltid ut en fraktkostnad.”

När Coronapandemin kom var ni ett av de varumärken som drabbades, men genom starka kundrelationer och en uppmaning att hjälpas åt lyckades ni vända situationen och få ny energi! Berätta gärna mer om hur tankarna gick hos dig vid den här perioden? Och har du några tips till andra butiker som befinner sig i en liknande situation?
”Det viktigaste är att tänka igenom sin affärsmodell och ställa sig frågor om vad kunden prioriterar och hur jag ska göra för att de ska prioritera just mitt varumärke? Utan kunderna finns det ingen verksamhet, och därför valde jag att lägga alla mina resurser på att se till att mina kunder kan fortsätta köpa och beställa produkter. Men trots detta mindset var det tufft när ordrarna slutade att komma in och kunderna inte längre vågade besöka butikerna i våras. Jag kände att det fick bära eller brista och gick ut till mina kunder och bad om deras hjälp och stöd. Jag berättade om hur situationen såg ut och bad dem komma och handla helt enkelt – och wow vilket stöd jag fick! Det köptes höstskor i april, presenter till familjemedlemmar, presentkort eller en favoritsko i en ny färg. Dessutom fick jag otroligt många mail och telefonsamtal från kunder som berättade hur viktiga våra produkter är och att vi verkligen inte får försvinna. Så om jag var redo att kämpa innan var det inget emot hur jag kände efter detta fantastiska gensvar! Efter detta så var det gasen i botten och vi började sakta men säkert bygga upp vår verksamhet igen. Vi som har butik på mindre orter som t.ex. Alingsås har faktiskt nästan sett en ökning i försäljningen under Corona. Personer som tidigare har pendlat till Göteborg och gjort sina inköp där har jobbat hemma under pandemin och det har inneburit mer lokal handel. Så jag vet inte om jag har några direkta tips förutom att våga be om hjälp, hitta samarbetspartners och var kreativ i att hitta nya lösningar.”

 Hos er på Cinnamon är det stort fokus på hög service och er personal är väldigt kunnig. Hur arbetar ni för att inspirera personalen att hålla en så hög nivå?
”Eftersom våra produkter är ganska komplexa och består av många olika delar som är viktiga att butikspersonalen känner till och har kunskap om. Därför är det viktigt för oss att all personal får en ordentlig genomgång av våra produkter, värderingar och säljteknik när de börjar. Förutom interna utbildningar använder vi också mycket kataloger med olika symboler om storlekar, passform och komfortnivå för att göra det enkelt för personalen att skapa förståelse för sortimentet. När det kommer till våra återförsäljare är det självklart viktigt att även de känner inspiration och har kunskapen att sälja våra produkter. Vi arbetar mycket med nyhetsbrev där vi informerar om nya produkter, skickar bilder från fabriken, tipsar om artiklar som kan vara spännande att läsa eller annan information som kan bidra till att kunskapen kring varumärket stärks. Vi har nämligen märkt tydligt att kunderna idag är ute efter mycket mer än ett par skor. De vill veta bakgrunden till företaget, var produkterna är producerade och i vilket material. Den här kunskapen skapar en historia och känsla kring företaget som vi tycker är väldigt viktig att sprida, både för intern personal och återförsäljare.”

Under hösten har ni öppnat två nya konceptbutiker, en i Uppsala och en i Stockholm! Vad är nästa steg för Cinnamon?
Nästa steg för de egna butikerna vore kanske att öppna i norra och södra delarna av Sverige. Vi har länge fått in önskemål från kunderna om detta och det skulle vara jätteroligt att kunna erbjuda dem Cinnamonbutiker lite närmare hemmet. Vi får väl se om det dyker upp nya lägen för oss eller kanske på franchisebasis för någon som vill hoppa på tåget tillsammans med oss? När det gäller försäljningen till återförsäljare är det mycket som fortfarande är osäkert inför framtiden. I dessa lite tuffare tider är det viktigt att vi som leverantörer kan förmedla kunskapen och informationen kring varför det är bra för återförsäljarna (och deras kunder) att köpa en dyrare sko på en strategisk nivå. Vi kommer fortsätta hålla kvar vid snabba leveranser och möjligheten att köpa produkter i enskilda storlekar och färger, även i säsong, för att våra återförsäljare ska kunna ha ett attraktivt sortiment.”

 Hur tror du framtidens skobutik kommer att se ut?
”Jag tror att kunderna kommer fortsätta att uppskatta och besöka butiker där de får bra service och en upplevelse. Eftersom skor är en produkt som kunden gärna provar fysiskt så tror jag inte att e-handeln kommer fortsätta att vara annat än ett komplement till den fysiska butiken för vår nisch, vilket känns positivt. Jag tror också att läget för en butik kommer att bli viktigare än själva ytan i butiken. Det är väldigt få konsumenter som åker till stan idag bara för att strosa runt, ofta har man ett syfte så som att äta lunch, köpa blommor eller ett par nya skor. Så det är viktigt att vara där kunden är. Därför kommer jag tillbaka till det jag nämnde innan; att istället för att se det som något negativt att befinna sig på en gata med andra skobutiker kan man istället se det som en möjlighet att nå nya kunder och hjälpas åt att tillgodose kundens behov. Tillsammans skapar man en anledning för kunden att besöka området och dess butiker! Konceptet showroom tror jag också kan bli stort i framtiden. Genom att inte behöva ha varje produkt i alla färger och storlekar skapas möjligheten till ett mindre lager vilket kan vara positivt om butiksytan behöver minskas. Ett annat koncept inför framtiden som både kan skapa värde för kunden och hjälpa till att minska hyreskostnaderna tror jag är att dela på lokalen. Att man i sin butik förutom skor också har t.ex. ortoped, en skomakare eller kanske andra matchande produkter. Då kan man hjälpas åt att marknadsföra och locka kunder till butiken.”