Månadens butik: Kennedies

Månadens butik är herrbutikskonceptet Kennedies med butiker i Uppsala, Västerås, Örebro och e-handel. Här hittar du en mix av varumärken från denim och streetwearsegmenten. Kunden kan vara säker på att få personlig service och stiltips från den modeintresserade personalen. Vi fick möjligheten att prata med Peter Holmkvist en av grundarna till Kennedies om hur de tänker när de gör inköp, hur de säkerställer att deras kunder får den bästa servicen och hur de arbetar för att hålla motivationen uppe under rådande omständigheter. Läs intervjun nedan, och missa inte att besöka Kennedies hemsida för inspiration kring hur man kan lyfta fram sin personal på ett fint sätt!

Berätta om Kennedies!
”Vår resa på Kennedies startade för 10 år sedan av två redan då drivna och energirika vänner som ville bygga ett företag tillsammans. Att det skulle bli klädbutik var inte helt självklart från början då det fanns andra förslag på vilken bransch man skulle kunna ge sig in i, men just kläder och inriktning mot service och kund var nog egentligen det enda självklara alternativet med facit på hand. Idag hittar man våra butiker i Västerås, Örebro och Uppsala samt på www.kennedies.se.”

I era butiker står kunden och deras personliga stil ständigt i fokus, berätta hur ni arbetar för att ge service i världsklass?
”Kunden är det viktigaste vi har. Det är vår drivkraft och det som ger oss energi till att fortsätta. Om kunden är nöjd då är vi glada. Ibland vill man bara titta in i butiken och gå ett varv utan att handla något och då är vår önskan att man fått ett härligt bemötande som ger att sug till att komma tillbaka och handla nästa gång. Många av våra kunder är idag goda vänner till oss. Över tid har vi skapat en slags föreningskänsla som många trivs i. Den känsla och atmosfär som finns hos oss är inte bara tack vare vår fantastiska personal utan den skapas tillsammans med kunderna. Det är det som är Kennedies.”

Ni är duktiga på att lyfta fram ert crew både på hemsidan och i era sociala medier. Hur tänker ni när ni rekryterar?
Om kunden är nummer ett för oss så kommer personalen direkt i anslutning därefter. Rekrytering av personal har ofta skett via befintlig personal, vänner till vänner eller sköna lirare som kommit in och som vi inte kunnat få stopp på. När man jobbar så tight som vi gör så skapas en familjekänsla. Man ställer upp för varandra och starka band knyts. Vi tror på dynamik och mångfald och försöker hitta mixen av olika egenskaper och personligheter som gör att det blir en supercocktail i varje butiksteam. Att rekrytera ny personal och plocka russinen ur kakan är en av de tuffaste utmaningarna med att driva butik. Men också en av de roligaste, för när man träffar rätt så kan det bli precis hur bra som helst!”

Ni erbjuder både fysiska butiker och en e-handel. På vilket sätt hjälper kombinationen till att skapa nya möjligheter?
Att driva både fysiska butiker och nu även e-handel ger oss möjligheten att nå ut under dygnets alla timmar och vara tillgänglig när det passar kunden. Vi får en bredare spridning och kan plocka upp kunder över hela Sverige. Vi vill erbjuda lika bra service och bemötande till vår e-handelskund som den som besöker vår butik får. Det ska vara lätt att nå oss och att känna att man får svar på sina frågor. Man kan ringa, maila, skicka sms eller såklart besöka oss. En fantastisk möjlighet som e-handel har gett oss är att hålla hela sortimentet aktivt året runt. Vi tror på våra produkter och vill helst att de kommer till användning istället för att ligga på ett lager.”

Ni har flera olika varumärken hos er i butiken. Hur planerar ni era inköp? 
”Vi har en bra varumärkesmix och en stabil grund med denimkoncept och streetwear så som Levis, Adidas, Lee, Les Deux, Tiger jeans m.fl.  Därtill handplockar vi varje år något eller några nya varumärke
n som tillför en spets till sortimentet. Karl Kani, Avenue Tropicale och Daily Paper för att nämna några. Vi är noga med vilka vi jobbar med och tycker det är lika viktigt med relationen till våra leverantörer som den relationen vi har till vår kund. Vi vill ha en bra magkänsla och att det ska kännas rätt i alla led.”

Hur tror ni att framtidens butik kommer att se ut?
”Gemenskapen som vi skapar med våra kunder tror vi kommer vara en vinnare i framtiden, och att det kommer göra att vi blir odödliga. Atmosfären och känslan är viktigare än att vara en för pådriven säljare.”

Hur gör ni för att hålla motivationen uppe under pågående pandemi, både för er och era kunder?
”Vi på Kennedies är ett team och ser utmaningar som en möjlighet till utveckling. Vi bestämde tidigt att vi skulle ta oss igenom denna pandemi som vinnare. Vi har haft peppmöten istället för krismöten. Det har stärkt oss som team och skapat en urstark ”vi”känsla. Att tänka positivt trots att det vissa dagar har varit mer eller mindre tomt på kunder har vi sett som en chans att göra saker som vi kanske inte annars alltid hinner med. De kunder som trots allt har besökt oss har fått en superservice utöver det vanliga. Vi vill verkligen nämna att vi haft ett otroligt stöd från våra kunder. Det har varit flera stycken som kommit och handlat med orden ”Jag behöver inget just nu men vill verkligen inte att ni ska stänga, fortsätt kämpa”. Det har varit som ett raketbränsle för oss. Sammanfattat så älskar vi att göra människor glada, och det tänker vi fortsätta med!”