Månadens butik: Malin Store

Månadens butik är Malin Store i Eskilstuna! Här välkomnas kunden in i en inspirerande butik med damkläder, inredning och smycken för alla plånböcker och åldrar. Genom att alltid stätta kunden i centrum och med en stark tro på sin magkänsla och kunskap har butikens ägare Malin Roos byggt upp en trogen kundkrets och skapat en butik full av kreativitet! I intervjun nedan berättar Malin hur det går till när hon gör inköp, varför hon älskar att driva butik och hur hon tänkte när hon la sin största order någonsin, mitt under coronapandemin!

Berätta om Malin Store!
”Malin Store är en butik där det viktigaste är att kunden känner sig välkommen och inspirerad. Min affärsidé är att butiken ska kännas lyxig, men passa de flesta plånböcker och åldrar. Jag jobbar med att få till en viss stil och känsla. Beslutet att öppna butiken togs, som många av mina beslut, spontant och baserat på en bra magkänsla tillsammans med min stora passion för människor och möjligheten att få utlopp för min kreativitet. Att driva butik var inget nytt för mig då jag tidigare varit franchisetagare i 17 år och då drivit två Gina Tricotbutiker. Butiken jag driver idag öppnade jag för två och ett halvt år sedan och är tacksam för varje dag! Den ligger bra till, har stora härliga fönster ut mot stadsparken i Eskilstuna och är lagom stor med sina 68 m2.”

Hur planerar du dina inköp?
”Haha… Här kommer vi till den delen då jag går igenom många delar av känsloregistret. Inköp är roligt, lätt, svårt, ångestfyllt och trots alla känslor så blir det så bra tillslut. Som jag nämnde tidigare så tar jag många av mina beslut baserat på min magkänsla. Det kanske låter flummigt, men min långa erfarenhet från att driva butik har lärt mig att den oftast stämmer och det ger mig ett lugn som jag vågar lite på! När jag gör inköp plockar jag först fram allt som jag tycker är fint, och sedan börjar den svåraste delen, att ta bort och lägga till för att få till en helhet. Den stora utmaningen med att göra inköp är att det finns så mycket fint! Dock vet jag oftast precis vad jag vill och går inte så mycket på säljarnas statistik eller säljprognoser. Jag tycker att det är lätt att köpa in för mycket, vilket har hänt ett antal gånger… Det innebär att jag måste jobba ännu hårdare och sälja ännu mer, men det brukar lösa sig på bästa sätt. Idag köper jag in damkläder, inredning och smycken, och i framtiden är jag sugen på att addera skor också.”

Vad är det bästa med att driva butik?
”Att jag dagligen får använda min kreativitet och självklart mötet med människor. Det är lite som när man var liten och lekte affär fast på riktigt. Det är också härligt att ha så mycket frihet, allt från vilka produkter som ska finnas i butiken, till vilka erbjudanden jag ska ha och när. Jag har bestämt öppettider utefter mitt eget behov, så därför öppnar jag inte förrän klockan elva. Lyxigt va? Bara vetskapen om att jag kan sätta en lapp på dörren och åka därifrån ger mig en frihetskänsla, dock inget jag gör bara sådär.”

Hur arbetar du för att locka nya kunder till butiken?
Affärer handlar om relationer och där ligger min styrka. Det är viktigt för mig att varje kund som kommer in i butiken får ett positivt bemötande och känner sig sedd. Kunden ska vara nöjd och ibland kan jag nästan vara lite för ärlig men det är så viktigt för mig att allt känns bra för oss båda. Är kunden nöjd och har en bra upplevelse så sprids ett gott rykte. Den bästa kunden är den som blivit rekommenderad av någon och redan har en positiv inställning inför sitt första besök. Redan när jag öppnade butiken hade jag en kundkrets från mina tidigare butiker och det har hjälpt mig mycket. Jag arbetar jättemycket med sociala medier men har inte direkt jagat nya följare utan har även där till en början velat att de som följer mig är kunder som gillar det jag gör. Nu när jag byggt upp en stark följarskara så tycker jag självklart att det är trevligt med nya följare.

Vilken är den främsta utmaningen med att driva butik idag och hur gör du för att överkomma den?
Det är nog att få kunden att fysiskt besöka butiken och tänka lokal handel. Vill vi ha butiker så måste vi handla i dem. Jag brinner för det personliga mötet och vill därför driva en 100% fysisk butik med enstaka personliga beställningar över instagram. Dessutom så älskar jag att använda min kreativitet. Jag vill kunna ge kunden en upplevelse vid besöket i butiken. Jag tror att det är just förmågan att ge kunden det där lilla extra som kommer vara anledningen till att den fysiska butiken kommer att finnas kvar.

Hur tror du att framtidens butik kommer att se ut?
Jag tror tyvärr att det  är dags att släppa taget om cityhandeln och acceptera läget som det är och att näthandeln kommer fortsätta att öka. De stora externa köpcentrumen kommer att överleva men får det lite kämpigt. Lokala och persliga butiker som kan erbjuda det lilla extra ligger helt rätt i tiden nu. Jag känner själv att jag vill gå till en butik med en personlighet och där jag möts av ett unikt sortiment och en upplevelse.

Hur gör du för att hålla motivationen uppe under pågående pandemi, både för dig och dina kunder?
”Jag lyfter nog i motvind. När Coronapandemin kom och köpcentrumen började dra ner på öppettiderna så ökade jag istället och hade extraöppet, exempelvis någon solig söndag. Jag kände att nu får det bära eller brista, så förutom extra öppettider så gjorde jag också mina största inköp under krisen. Även om jag såklart kände mig osäker och rädd att jag hade tagit fel beslut så litade jag på min magkänsla. Jag tänkte att man måste våga för att vinna och vad är egentligen det värsta som kan hända? Jag kunde då erbjuda ett intressantare nyhetsflöde än någonsin och trafiken ökade i butiken. Jag jobbade också ännu hårdare med att vara transparent och förmedla mina känslor och vikten av att handla lokalt. Texterna på sociala medier gav mer respons än någonsin. Jag och mina kunder kämpade tillsammans i den värsta krisen. Jag tror att min erfarenhet från branschen tillsammans med vetskapen om vilka fantastiska kunder jag har gjorde att jag faktiskt kunde känna mig stark, modig och lugn trots att det svajade och svajar mycket i världen. Gensvaret har varit fantastiskt och det är så fint att se hur kunderna sluter upp för att hjälpa butikerna. Kunderna kommer och köper presentkort till sig själva, till kollegor eller som presenter och alla säger de samma sak – du måste vara kvar! Gissa om jag är tacksam och mer än någonsin vill fortsätta att inspirera och sprida en varm och härlig energi både på sociala medier och självklart i butik. Jag hoppas vi ses nästa gång du besöker Eskilstuna. Varmt välkommen!”