Månadens butik : SaraCecilia

I Lidingö Centrum ligger butiken SaraCecilia som sedan 2009 ägs och drivs av Cecilia Grahn. På SaraCecilia hittar kunden ett noga utvalt sortiment med produkter som passar alla plånböcker. I butiken kan kunden också räkna med proffsig personlig service och gillar man inspirerande events och modevisningar arrangerar butiken detta flera gånger per säsong. Butiken driver också det populära Instagramkontot @saracecilia.se som vi rekommenderar er att följa och inspireras av. Vi fick möjligheten att prata med Cecilia om vad som gjorde att hon valde att lämna sitt tidigare arbete för att bli butiksägare, hur man skapar trogna kunder och vad som enligt henne är bra service!

Hej Cecilia! 2009 köpte du butiken SaraCecilia som ligger i Lidingö Centrum. När du valde att bli butiksägare bytte du helt karriär, ett beslut som gjorde

 

att många i din närhet höjde på ögonbrynen. Berätta vad det var som gjorde att du lämnade ditt gamla jobb för att driva butik? ”Jag köpte butiken 2009 och har nu varit butiksägare i tio år och det har varit en helt fantastisk tid!

Att jag skulle driva en butik var egentligen inte alls vad jag hade tänkt mig när jag planerade min yrkeskarriär. Jag kommer från en bakgrund inom HR och ledarskap och brukade säga att jag föddes i en kostym, så att jag skulle göra något annat än att arbeta inom ett sådant område kändes konstigt. Så för att göra en lång historia kort, åren 2007-2008 var det väldigt modernt att arbeta med coaching och jag fick möjligheten att gå en utbildning för att kunna arbeta inom området. Det var i samband med detta som tankarna om att göra något annat och kanske starta ett eget företag föddes. Så när företaget jag arbetade för gjorde en omstrukturering så kände jag att det var dags att lämna, men då med planen att starta ett företag inom coaching. Vid den här tiden fanns det en butik i Lidingö Centrum som hette SaraCecilia. Min yngsta dotter heter Sara och jag heter ju Cecilia så vi brukade skoja om att det var vår butik. Så när den plötsligt var till salu så började jag fundera och kände att det skulle vara väldigt roligt att driva en klädbutik. Jag besökte butiken och fick ägarens visitkort och några månader senare var jag stolt ägare till butiken. Jag köpte butiken som den var med liggande lager och inkommande ordrar. Folk i min närhet tyckte jag var helt galen, men jag har aldrig ångrat mig!”

Vad hade du för dröm eller vision för butiken när du köpte den?
”Jag ville skapa en mötesplats med färg och form i fokus, där människor kan komma för att bli inspirerade med ett sortiment som passar alla plånböcker.”

Vad erbjuder SaraCecilia sina kunder?
”Vi erbjuder ett sortiment som passar alla plånböcker. Hos oss kan kunden köpa ett par byxor för 2000 kronor och en blus till för 299 kronor under ett och samma tak. Den personliga servicen är också en extremt viktig och stor del av vårt koncept. Alla som arbetar i butiken har ett genuint intresse för människor och vi strävar alltid efter att göra det lilla extra för våra kunder. Ett exempel som händer ganska ofta är att en kund är på jakt efter ett plagg i en särskild storlek som är slut. Då skriver vi upp kundens namn och nummer och kontaktar kunden om plagget eller någon liknande produkt kommer in som en retur eller byte, en liten ansträngning för oss men väldigt uppskattat av kunden! Vi arrangerar också flera event per säsong, så som modevisningar, shoppingevent och ett av våra mest populära event, tjejkvällen. Det är ett koncept som innebär att ett gäng vänner abonnerar butiken för en kväll. Vi fixar med det allt det praktiska som bubbel och snacks, är på plats och hjälper till med stylingtips och sedan får gänget shoppa med lite rabatter.”

Vad är det bästa med att driva butik?
”Det må låta klyschigt, men det bästa är alla härliga människor som kommer till butiken! Dessutom är det väldigt kreativt och härligt att få plocka upp nya produkter och bygga upp en inspirerande butik.”

Vilken är den främsta utmaningen med att driva butik idag och hur gör du för att överkomma den?
”Varje dag när jag är i butiken känner jag tacksamhet för de kunder som kommer in och handlar. Jag är verkligen ödmjuk för att detta är en föränderlig bransch där trender kommer och går och det gäller att alltid ha örat mot rälsen för att kunna vara snabbfotad och anpassa sig efter rådande trender för att fortsätta ha glada och trogna kunder. Genom att ständigt vara uppdaterad kring vad som händer i branschen, genom seminarier som Buyers Club, branschpress och annan information om kundbeteenden är jag förberedd för förändringar. Det  ger mig möjligheten att snabbt kunna ställa om ifall jag skulle behöva ändra eller utveckla något i mitt koncept eller sortimentet för att fortsätta vara en attraktiv mötesplats för våra kunder.”

I din butik så kan man hitta massa fina varumärken som Rodebjer, Saint Tropez, Havainas och även klädvårdsvarumärken som Steamery och Washologi. Hur planerar du dina inköp?
”Till att börja med så gör jag en budget och tittar mycket på det ekonomiska perspektivet innan jag ger mig ut till leverantörerna för att göra mina inköp. Som jag nämnde tidigare så är det viktigt att det finns en jämnvikt mellan dyrare och mer prissnälla produkter i butiken, så det är också en viktig variabel som jag tar med mig in i inköpsprocessen. Under åren har jag haft ganska mycket olika varumärken, men idag så har jag tagit bort några för att minska mitt sortiment och fokusera på de märken jag har. När jag väljer vilka produkter jag ska köpa in tar jag mina beslut genom att kombinera min magkänsla kring ett plagg eller färg med siffror och statistik på hur den typen av plagg har sålt förut.”

Hur skulle du beskriva den typiska SaraCecilia kunden?
”Det är en kvinna som är mellan 35-40 år och som lever i en hektisk vardag med jobb, hämtningar och middagar. Hon besöker SaraCecilia för att hitta plagg som passar både  hennes bas- och jobbgarderob, men även partyplaggen som piggar upp. Ofta vill kunden ha ganska mycket hjälp av oss i butiken för hon känner sig lite vilsen i sin stil, och det hjälper vi ju självklart mer än gärna till med! Den här kunden är väldigt upptagen så hon besöker inte så många gånger per år, men då köper hon allt hon behöver inför kommande säsong. Eftersom butiken ligger i ett litet centrum så har vi också många mammalediga och äldre kvinnor som är ute och promenerar och besöker butiken under dagarna. Sedan vi öppnade vår webbutik för två år sedan har vi fått möjligheten att nå ut till kunder även utanför Lidingö och Stockholm vilket känns väldigt roligt! Nu i sommar fick vi besök av kvinnor från Luleå som hade handlat i webbutiken, men som nu när de var i Stockholm ville passa på och besöka butiken på riktigt.”

Vad är viktigt att tänka på för att få en trogen kund?
”Att skapa personliga relationer. Att våga vara trovärdig och skapa förtroende både när det gäller vilka typer av plagg som säljs, men också att vara ärlig mot kunden kring passform och färger. Det spelar ingen roll om kunden köper tio tröjor eller en jättedyr kavaj, om alla tröjorna nopprar efter en tvätt eller om hon inte känner sig fin i kavajen kommer hon inte att komma tillbaka och vi har tappat kundens förtroende och vår trovärdighet. När vi har våra team-möten här i butiken så brukar vi prata om att allt som finns här i butiken kan man köpa någon annanstans, så det vi kan erbjuda är vår unika service, kunskap och upplevelsen kunden får hos oss! Detta är lite av vårt mantra här i butiken och vårt framgångsrecept för att skapa trogna kunder.”

Vad är bra service enligt dig?
”Bra service för mig är att jag känner mig sedd när jag kommer in i butiken, att säljaren guidar mig genom köpprocessen och hjälper till i provrummet med storlekar och plagg som gör det lättare att se hur plagget ser ut på riktigt. Sen tycker jag att ärlighet är en väldigt stor del av bra service. Bra service är också att kunna känna av vilket behov kunden har, vill hon titta runt själv eller behöver hon hjälp. Hos oss på SaraCecilia så arbetar vi mycket med service även efter att ett köp är gjort. Om en kund t.ex. har köpt en blus inför ett viktigt möte så kontaktar vi henne efter någon vecka för att se hur mötet gick. Ett annat exempel kan vara att en kund inte var helt säker på storleken på ett par byxor vid köptillfället. Då hör vi av oss för att se till så att kunden är nöjd med sitt köp. Genom att visa att vi ser och bryr oss om våra kunder skapar vi bra relationer som leder till nöjda kunder och ökad försäljning.”

Hur tror du att framtidens butik kommer se ut?
”Jag tror att i framtidens butik kommer vi att fokusera ännu mer på det personliga mötet med kunden. För kunden kommer den personliga servicen i butiken tillsammans med de personliga relationerna att vara avgörande när hon väljer var hon ska köpa sina kläder. Jag tror också att det är viktigt att hitta ett sätt att kombinera sin e-handel med den fysiska butiken genom att hitta lösningar för att erbjuda kunden det personliga mötet även på en webbsida. Där tror jag att sociala medier kan vara ett av verktygen.”

Ni driver både ett inspirerande Facebook- och Instagramkonto, vad är dina bästa tips till andra butiker när det handlar om att kommunicera med kunderna på sociala medier?
” Vi arbetar mycket med våra sociala kanaler och inför varje säsong gör vi en plan för vilka teman, typer av produkter och inlägg vi ska ha. Jag brukar tänka att vårt flöde är som vårt digitala skyltfönster, som ska inspirera kunderna att besöka butiken. Det är också viktigt att det finns en tydlig koppling mellan sortimentet i butik och det som vi promotar på Instagram så att kunden känner igen sig när de besöker butiken. Vi tror att Facebook och Instagram är viktiga verktyg för att stärka butikens varumärke och locka kunder till butiken och därför har vi valt att anlita en professionell fotograf som kommer och tar fina och proffsiga bilder samt att en av tjejerna i teamet har det som ansvarsområde. Så mina råd till andra som också vill arbeta mer med sociala medier är att ta det på allvar, gör en ordentlig plan, och lägg tid på att ta fina och inspirerande bilder.”