Månadens butik: Seven Days of Fashion

Seven Days of Fashion är en mysig butik som ligger i Kungsbacka och ägs av Teresia Netsner. Textil, mode och försäljning har alltid legat Teresia varmt om hjärtat så när den perfekta lokalen i Kungsbacka blev ledig vågade hon satsa och öppnade butiken Seven Days of Fashion. Här hittar kunden både varumärken som erbjuder klassiska och stilrena produkter och varumärken med de senaste trenderna. Under mellandagarna fick vi möjligheten att prata med Teresia om vad det bästa med att driva butik är? Hur får man en trogen kund? Vad har hon för planer för 2020, och mycket annat spännande!

 Berätta om butiken Seven Daysof Fashion. Hur kommer det sig att du startade den?
”Man kan säga att allt började när jag pluggade på Textilhögskolan i Borås och samtligt jobbade extra på butiken Enhörningen som då låg i Kungsbackas innerstad. Här lärde jag känna butikens kundkrets, lärde mig hur man bygger kundrelationer, vilka misstag som är lätta att göra när man driver butik och hur man undviker dem. Jag trivdes verkligen i butiken och tankar kring hur roligt det vore att driva en egen butik började komma till mig. Några år senare när jag var klar med min utbildning och efter ett stopp nere i Skåne hörde jag rykten om att Enhörningen skulle säljas och lokalen var ledig. Då var jag redo att flytta tillbaka till Kungsbacka och den mysiga lokalen och möjligheten att få driva en egen butik gjorde att jag vågade satsa.”

 Vad erbjuder Seven Days of Fashion sina kunder?
”Här får kunden personlig service, värme och närhet. För oss som arbetar här på Seven Days är det verkligen viktigt att alla kunder känner sig sedda. Vi skrattar, skojar och gråter tillsammans med våra kunder. På Seven Days hittar de också fina kläder, skor, accessoarer och smycken i bra kvalité.”

 Vad är det bästa med att driva butik?
”Det är kundmötena och alla underbara kunder! Sen även såklart att få arbeta med mode och textil i kombination med försäljning. Friheten och det kreativa i att få skapa en butik är också något av det bästa med att driva en butik.”

Vilken är den främsta utmaningen med att driva butik idag och hur gör ni för att överkomma den?
”En av utmaningarna, som också är en möjlighet, är att trender svänger mycket snabbare än tidigare. Sociala medier och den digitala utvecklingen gör det möjligt för kunderna att snabbt och enkelt ta del av de senaste trenderna direkt när kollektionerna visas. Detta är såklart väldigt roligt och bra för kunderna, men de gör det lite svårare att hitta rätt trender att satsa på när man är en liten butik som gör inköp en gång i halvåret. Näthandeln är såklart också en utmaning för oss som driver fysiska butiker, men jag vågar säga att majoriteten av våra kunder uppskattar att kunna känna på, prova och få med sig sin produkt hem direkt tillsammans med personlig och ärlig service. Detta betyder mer för dem än att spara någon hundralapp och få hem plagget efter fem dagar och då riskera att det inte passar. Sen så kommer det såklart alltid att finnas kunder som kommer in i butiken för att prova ett plagg och sen beställer det på nätet men då är det upp till oss i butiken att erbjuda merförsäljning av något annat till kunden eller på något annat sätt ge kunden en så härlig upplevelse att vi är butiken hon går till nästa gång hon vill shoppa något.”

Vad är viktigt att tänka på för att få en trogen kund?
”Att vara äkta, lyssna och ge goda råd. För oss är det viktigt att kunden kan känna att det inte är något köptvång när de besöker butiken, utan det går lika bra att komma förbi för att inspireras.”

 Hur tänker du när ni gör inköp?
”Vi är en klassisk butik med en trendig twist och det har jag i bakhuvudet när jag gör mina inköp. Våra kunder är trendintresserade och gillar produkter som är klassiska men har en detalj, färg eller ett snitt som gör att t.ex. den svarta klänningen känns trendig. Eftersom jag har min utbildning och ett stort intresse för textil och sömnad så speglar det vilka varumärken jag arbetar med. I butiken så är det en blandning av varumärken i olika prisklasser som alla har den gemensamma nämnaren att varumärket står får kvalité och lång livslängd. När jag gör mina inköp så finns det några varumärken som jag vet är uppskattade och som jag arbetar med säsong efter säsong, men jag är alltid på jakt efter nya favoriter. Jag tror att det är viktigt att kunderna kan bli överraskade och inspirerade när de kommer in i butiken och att den inte alltid ser ut som vanligt och består av samma varumärken.”

 Hur vill du utveckla butiken 2020?
”Nu har butiken funnits i ungefär fem år så det är dags för lite ny färg på väggarna, uppdatera provrummen och lite andra enklare renoveringar. Dessutom så vill vi fortsätta att växa, locka till oss nya kunder och utveckla vårt sortiment.”