Månadens butik: Söders Under

Månadens butik är underklädesbutiken Söders Under i Gävle! En butik med brett storlekssortiment, kunskap och passion för underkläder och personlig service. Butiken är grundad och drivs av Josefin Nordvall, även känd i Gävle som BH-tjejen. Butiken öppnade i oktober 2014 och Josefin har med innovativa marknadsaktiviteter, så som mänskliga skyltdockor och ett personligt sociala medier-konto, gjort butiken välkänd även utanför Gävle. Läs vår intervju med den kreativa och energifulla Josefin nedan och missa inte att följa hennes inspirerande instagramkonto soders.under!

Berätta om Söders Under och hur allt startade!
”Jag har alltid drömt om att ha en egen underklädesbutik och innan jag öppnade arbetade jag på Twilfit där jag lärde mig branschen, förstod vad som är viktigt i en butik och byggde relationer. När möjligheten att öppna butiken dök upp så var det både rätt tidpunkt och läge, så det var bara att tuta och köra! Att det var just en underklädesbutik jag startade var inte direkt en slump. Jag har alltid haft ett stort intresse för underkläder på grund av de fina materialen, den vackra designen och den härliga känslan av att vara fin från insidan och ut som underkläder ger. Här på Söders Under så erbjuder jag personlig service, ett stort storlekspann och kunskap som hjälper kunden att hitta underkläder som passar deras kropp, och inte tvärtom!”

Att köpa underkläder är något som många kan känna är lite svårt eller obekvämt. Hur arbetar du för att få kunden att känna sig bekväm?
 ”Att sälja underkläder är annorlunda mot att sälja ”vanliga” kläder. Kunden upplever ofta att hen är väldigt utelämnad till butikssäljaren, inte bara för att personen ska köpa produkter som är privata, utan också för att hen ofta berättar om sina skavanker och brister de önskar dölja med underkläderna. Det innebär att den personliga relationen är extremt viktigt! Eftersom många upplever det, precis som du säger, som lite svårt och krångligt att köpa underkläder gör jag mitt bästa för att underlätta situationen. För varje kund som kommer in i butiken gör jag en behovsanalys genom att ställa frågor som t.ex. vilken typ av plagg hen ofta bär, i vilken färg och om hen uppskattar någon speciell bh-modell? På så vis får jag kunden att öppna upp sig, får förståelse för dennes behov och kan välja ut tre modeller hen får pröva, istället för att hen ska behöva prova sig igenom hela butiken. Dessutom skapar detta merförsäljningsmöjligeter för mig!”

Ni har ett brett utbud av både storlekar och varumärken, hur tänker du när du gör dina inköp?
”När jag gör mina inköp så brukar jag utgå från varumärkenas bassortiment, som jag alltid har i butiken, men justera inköpen efter rådande trender i färger och modeller. Sedan försöker jag ha en mix mellan modeller och färger som jag vet är storsäljare och lite mer oväntade produkter. Jag tror nämligen att det är viktigt att kunden känner att butiken alltid känns levande och oväntad samtidigt som de känner sig som hemma. Avslutningsvis så är ju mitt motto i butiken att det ska finnas något för alla och det är såklart det allra viktigaste när jag gör mina inköp – att se till att alla storlekar och modeller finns representerade.”

Söders Under har väldigt innehållsrika och härliga instagram- och facebookkonton! Berätta om din strategi bakom era konton?
”Att kommunicera med kunderna via Söder Unders sociala kanaler har blivit ett bra och personligt sätt för mig att bygga butikens varumärke samtidigt som jag kan locka till försäljning. Jag försöker skapa ett så naturligt och härligt konto som möjligt genom att använda olika typer av människor och så lite filter som möjligt. Som jag tidigare nämnt så är det de personliga relationerna och känslan av närhet väldigt viktigt för mig, vilket också syns i mina sociala kanaler. Jag använder ofta bilder på mig, mina kunder eller roliga saker som händer i butiken i flödet, men även om det är personligt så är det viktigt att komma ihåg att målet alltid är försäljning. Söders Unders instagramkonto är ”privat”, vilket innebär att man måste ansöka om att följa oss. Vi har nämligen haft personer som ansökt om att få följa oss av helt andra anledningar än att de gillar butiken. Dessa personer har skickat olämpliga bilder, kommentarer och meddelanden och dessa personer har såklart blivit blockade direkt. Så genom att ha ett privatkonto skapar jag både en trygghet för mig som företagare, men också för de modeller och leverantörer som medverkar i mitt flöde.”

Vad tycker du är det bästa med att driva butik?
”Friheten! Att vara fri att bestämma mina arbetstider, inköp, event! Eftersom jag inte behöver anpassa mig efter några fasta öppettider kan jag justera mina öppettider och event så det passar alla mina kunder. I dessa coronatider när allt är upp och ner känns det jätteviktigt att snabbt kunna anpassa sig till rådande restriktioner för att inte butiken och kunderna ska bli påverkade! Att just driva underklädersbutik är väldigt speciellt eftersom man får möjlighet att mötta kvinnor i alla steg i livet.”

Hur tror du att framtidens butik kommer att se ut?
”Jag tror att den personliga relationen med kunden kommer bli ännu mer viktig i framtiden. Jag har valt att inte satsa på någon webbshop på grund av att jag upplever att många kunder ofta köper fel storlek när de handlar online, vilket leder till många returer som är dyrt både för butiken och miljön. Att jag inte har en webbshop hindrar dock inte mig från att ta emot beställningar från kunder via sociala medier, telefon eller mail. Skillnaden är att jag då kan konsultera kunden, hjälpa dem att hitta rätt produkt för deras kropp och bygger upp den viktiga personliga relationen. De flesta av mina kunders mått, tidigare köp och önskeprodukter finns sparade hos mig. Denna information samt min kunskap om butikens produkter gör att jag kan hjälpa dem att köpa rätt storlek och modell utan att de behöver besöka butiken, och jag slipper alla returer!”

Hur har Coronapandemin påverkat dig och hur arbetar du för att fortsätta stå stark?
”Självklart påverkar pandemin mig på både ett yrkesmässigt och personligt plan. Varje dag går jag till jobbet med en klump i magen och undrar hur dagen ska bli. Men samtidigt så gäller det att finna lösningar på situationen istället för att bara se problemen och fortsätta framåt! Att vara kreativ, ta hjälp och supporta andra butiker, restauranger, caféer och ständigt anpassa sig efter kundernas nya köpbeteenden tror jag är vinnande sätt för att fortsätta stå stark. Hos mig här på Söders Under så erbjuds kunderna fri hemkörning inom Gävle vid köp över 500 kronor, fri frakt på alla ordrar som beställs och möjligheten att boka butiken helt själv. Oavsett om man är riskgrupp eller inte. Avslutningsvis så tror jag att vi också måste anpassa oss till att detta är vår nya vardag. En vardag som jag, som företagare, måste försöka bedriva min verksamhet i. Och tro mig när jag säger att jag försöker tänka ut kreativa lösningar och idéer för att överleva. Genom att visa kunderna hur viktiga de är för mig och butikens överlevnad och underlätta deras inköp arbetar jag för att kunna stå stark även efter Corona!”