Månandens butik: Centrum Kiruna

Månadens butik är Centrum Kiruna som sedan 1925 har försett Kirunas invånare med kläder, skor och accessoarer. Hur arbetar de för att locka kunderna till butiken? Hur tänker de kring inköp och hur förbereder sig sig för julhandeln? Vi fick en pratstund med Johanna Lindgren Ringholt som driver butiken idag. 

Butiken Centrum Kiruna är familjeägd sedan 1925, berätta mer om er historia!
”Butiken grundades av min farfars farbror 1925 och har sedan dess gått vidare i familjen. Idag ägs butiken av min pappa och mig, men eftersom min pappa har kommit till åren är det jag som driver den. Att driva Centrum Kiruna är inte som att ha ett vanligt jobb eller yrke, utan det är verkligen en livsstil. Nästa år fyller butiken 95 år och det kommer verkligen firas ordentligt genom olika festligheter under hela året.”

Vad erbjuder Centrum Kiruna sina kunder idag?
”Vi erbjuder våra kunder en butik där män och kvinnor hittar plagg till vardag och mer festliga tillfällen. Vi har också skor, resväskor, accessoarer och ibland om några av våra leverantörer har en särskild barnkollektion så tar vi in det också. Vi är också stolta över att erbjuda kläder i alla storlekar, både när de kommer till längd och bredd.”

Hur gör ni inköp?
”Idag är det jag som tillsammans med en kollega gör alla inköp till butiken. När min pappa var mer aktiv i butiken så brukade han och min farbor göra herrinköpen, men nu gör jag även dem. Vi gör alla våra inköp under modeveckorna i Stockholm och vi tar verkligen vara på tiden. Vi är på plats i Stockholm från måndag till söndag och varje dag är fylld med möten med olika leverantörer. Vi lägger alla ordrar på plats i distriktet. För att veta vad vi ska köpa in har vi alltid kunden i huvudet, man kan säga att vi klär våra kunder under inköpen. Under mötena fotar vi alla produkter både för egen skull så att vi kan hålla ordning på vad vi har köpt, men vi använder också dessa bilder för att kontakta kunden och tipsa om någon speciell produkt vi tror kommer att passa dem extra bra!”

Vad är det bästa med att driva butik?
”Det bästa med att driva en butik är kontakten och mötet med kunden. Ibland är det nästan ännu roligare när de kommer in lite småsura i butiken för då ser vi det lite som en utmaning att de ska vara glada och nöjda när de lämnar butiken. Eftersom butiken har funnits så länge så har vi en personlig relation till de flesta av våra kunder och tillsammans har vi delat både glädje och sorg. Så det känns fint och viktigt att vi är en plats dit människor kan komma och dela med sig av livet.”

Vilken är den främsta utmaningen med att driva butik idag och hur gör ni för att överkomma den?
”Det är en utmaning att pulsen på stan har minskat och att vi som butik måste arbeta mer aktivt för att få kunder till oss. Vi har sett att traditionell annonsering i t.ex. dagspress inte ger lika mycket längre. Vi använder istället våra sociala medier allt mer då vi har sett att det skapar engagemang hos kunderna och de kommer in och frågar efter plagg de har sett på Instagram. Vi försöker också underlätta för våra kunder som har svårt att komma till butiken på ordinarie öppettider genom att arrangera olika typer av event, så som morgonshopping. Genom att vara synliga på oväntade platser som en modevisning på ett äldreboende eller vid hockeyrinken så ser vi till att kunderna inte glömmer oss, utan när de ska köpa en nya klänning eller kavaj så är vi den första butiken de tänker på.”

Vad är viktigt att tänka på för att få en trogen kund?
”För att få en trogen kund är det viktigt att skapa en nära och personlig relation med ärlighet som nyckelord! Det är viktigt att kunden känner tillit och inte bara tror att man är ute efter att sälja produkter. Hos oss vill vi att alla ska känna sig välkomna och vi tar alltid oss tiden att sitta ner några minuter med kunden och lyssna på vad de har på hjärtat och vad som har hänt sen senast. När branschen ser ut som den gör så är det extra viktigt att ha en nära relationer med sina kunder så att de hellre shoppar sina plagg hos oss än någon annanstans!”

Hur förbereder ni er inför julhandeln?
”Vi inviger julhandeln med att avtäcka vår julskyltning på fredagen innan första advent. Det är en tradition och ett event som är väldigt uppskattat av våra kunder och ger inspiration till julshoppingen. På torget utanför butiken så är det också en mysig julmarknad så det är verkligen ett startskott på julhandeln för hela stan! Inför årets julhandel så testar vi ett nytt koncept som vi kallar för önskelistan. Det är helt enkelt en önskelista där kunderna kan fylla i vad de önskar sig från butiken och sen kan deras nära och kära komma förbi och snabbt och enkelt köpa julklappar som garanterat kommer att uppskattas! När branschen och handeln ser ut som den gör så gäller det att vara kreativ och innovativ i det man erbjuder sina kunder, så vi ser fram emot resultatet!”

Är du nyfiken på vad som händer hos Centrum Kiruna? MIssa inte att följa deras inspirerande Instagramkonto!