Margiela – Åren med Hermés

Det är svårt att skriva neutralt om en utställning helt byggd på en designer som man beundrar och näst intill dyrkar. Min kärlek till Martin Margielas design och skapande av kläder har alltid varit absolut och det är endast ekonomiska aspekter som begränsar utbudet i min garderob. Följdaktligen var det med stor förväntan jag besökte Artipelag och utställningen Margiela – Åren med Hermes.

Entrén till Artipelag är dramatisk, speciellt en kylig och mörk höstkväll. Arkitekturen är storslagen och byggnaden växer fram vid backens slut där ingången denna kväll kantas av marschaller.

Utställningen fyller hela konsthallen på Artipelag och känslan av att stiga in i en värld av fantastiska material, skickliga och konstfulla skärningar, allt designat av den gåtfulla och mycket begåvade designern Martin Margiela är breathtaking. Margiela – Åren med Hermés inkluderar fler än hundra utstyrslar, fotografier och kortfilmer och är ett mästerverk av exceptionell design, kurerad med fingertoppskänsla av Kaat Debo, Director vid Antwerp Fashion Museum MoMu där utställning också hade premiär mars 2017.

När Martin Margiela 1997 tog över som Creative Director på Hermes var han redan en mycket inflytelserik designer med preferens för dekonstruktion, recycling och återanvändande, men han var också en förespråkare för mångfald. En feminist som designade för vanliga kvinnor snarare än idealbilden av kvinnor. Valet av Martin Margiela som Creative Director för Hermès var inte ett helt okontroversiellt beslut i en tid då Paris modebild präglades av lyxmode och glamour. Men samarbetet var mycket fruktsamt och anses idag vara en del av det arv som Martin Margielas lämnar efter sig när han lämnade modescenen 2008 och som influerar och inspirerar designers dagligen än idag.

Under sin tid på Hermes arbetade Martin Margiela parallellt med sitt eget varumärke. Parallellerna är subtila men ändå tydliga, vilket avspeglar sig i de båda modehusens design. Martin Margielas avantgardistiska design återfinns i designen för Hermes, men med ett uttryck av tidlös elegans och diskret lyx. Utställningen binder ihop de båda modehusen, placerar dem parallellt med varandra och visualiserar det för åskådarna genom Hermes karaktäristiska orange färg eller Martin Margielas vita färg.

Varje docka, film, bild eller podie föder betraktarens sinnen med liv och väcker nyfikenhet. Utställningen är tilltalande för alla med känsla och lust för färg och form, för design och konstnärskap, även om estetiken inte alltid är ens egen. För mig pockar också utställningen på ett intensivt habegär, där viljan att ta med sig alltihop hem ibland är direkt oemotståndlig. Bor ni i Stockholm eller är på besök, ta er tid för en utflykt till Artipelag. Jag lovar att ni inte kommer att bli besvikna. Glöm inte att planera in en lunch och en promenad i området. Artipelag är magiskt som utflyktsmål.

Utställningen pågår till och med mars 2019.

/ Gunilla Grübb, Head of Public Relations i Stockholm Fashion District