Möt Saint Tropez

Det danska modemärket Saint Tropez, med showroom i Stockholm Fashion District, har en ny VD. Vi passade på att fråga Sofie Lindahl-Jessen några frågor.

Berätta för oss om Saint Tropez!

– Saint Tropez är ett danskt, ”fast fashion”-varumärke med sin bas norr om Köpenhamn och som ägs av IC Group A/S. Vi designar våra kollektioner för kvinnan som vill känna sig moderiktig varje dag. Vi skapar lättillgängligt mode för alla tillfällen – från dagliga hjältar till den perfekta party looken. Vi skapar sex årliga huvudkollektioner samt tolv trendiga expresskollektioner. Allt är designat i Danmark och köps av butiker i hela Europa – inklusive de 40 egna Saint Tropez-butikerna.

Varifrån har ni hämtat inspirationen till nästa kollektion som visas under modeveckan i SFD den 5-11 februari?

– Vår första leverans heter ”The Thinker” och här är inspirationen hämtad från 70-talet med varma och starka färger i fina kombinationer. Trendig och med grafiska ränder. Andra leverans vi kallar ”Pretty Pinks”. Här blandas olika nyanser av rosa med blommor och i olika material. Tredje leveransen kallas ”Human Nature” och här är inspirationen hämtad i naturen med vackra gröna nyanser och mjuka material.

Du är ny på posten som VD, vad har du gjort tidigare och vilka visioner för varumärket har du?

– Jag har varit Vice VD för det ikoniska danska designföretaget Fritz Hansen. Innan dess har jag arbetat med underkläder för Triumph International. Jag har främst arbetat med försäljning och marknadsföring av högprofilerade varumärken. Min vision för Saint Tropez är att få varumärket tillbaka som ett coolt ”fast fashion”-varumärke för den modemedvetna och kostnadsmedvetna arbetande kvinnan över 30 år. Att ge henne möjlighet att köpa de senaste trenderna samtidigt som vi ger henne det lilla extra i form av feminina detaljer.