NYHETER FRÅN VÅRT PRESSKONTOR: Modeföretag prisas för sitt hållbarhetsarbete

Modeföretagen Rekotex, Filippa K, We Are Spin Dye och Swedish Stockings har idag tilldelats Encouragement for Action 2018 för sitt hållbarhetsarbete. Företagen är föregångare inom hållbarhet och har tack vare nya affärsmodeller, ny teknologi och ett starkt intresse att utveckla nya idéer och kommunicera sina värderingar uppmärksammats av modebranschen.

Idag presenterades de nominerade och vinnarna av Encouragement for Action vid en ceremoni i Stockholm Fashion District där modeveckan med fokus på inköp just nu pågår. På plats fanns modeindustrin, Encouragement for Actions viktiga beskyddare Nacka Kommun, Unibail-Rodamco-Westfield, BMW Bilia Group, UN Global Compact Network Sweden, jurygrupper och samarbetsorganisationer.

”Vi vet att så många företag och människor inom vår branch är starkt engagerade i hållbarhetsfrågan och vi vill med Encouragement for Action ge uppmuntran för att påskynda omställningen till en mer hållbar modebransch och inspirera fler företag”, säger Helena Waker, CEO, Stockholm Fashion District och juryordförande för kategorin fashion retail talks sustainability där butiker som använder säljgolvet och sin digitala plattform till uppmuntran för konsument att välja hållbar konsumtion uppmärksammas.

”Många utmaningar vi har idag kommer att lösa sig tack vare ny teknik och nya affärsmodeller i framtiden. Det är viktigt att uppmuntra föregångare så att fler kan inspireras till att påbörja sin hållbarhetsresa”, säger Jennie Rosén, CEO för Swedish Fashion Council och ordförande för kategorin fashion tech, där digitala och tekniska framsteg som lett till eller inom en nära framtid kommer att leda till en positiv hållbar förändring uppmärksammas.

NOMINERADE OCH VINNARE I RESPEKTIVE KATEGORI

Nominerade, closing the loop:
Brixtol
Emmaus Björkå
Houdini
Korallen
Rave Review
Rekotex
Something Borrowed

Motivering vinnare, closing the loop:
En spännande start-up med fokus på resurseffektivisering genom att tillgängliggöra redan befintligt material. Win-win-win för tillverkare, designers och planeten.
Vinnare är Rekotex.

Nominerade, fashion retail talks sustainability:
AdisGladis
Dedicated
Filippa K
Johanna N
Mini Rodini
Naturkompaniet
Nudie Jeans

Motivering, fashion retail talks sustainability:
Engagemanget i hållbarhetsfrågan och det omfattande arbetet med att utveckla hela företaget i denna riktning görs bland annat genom att dela med sig av viktig information på ett skickligt och smart sätt till konsumenten. Ett exempel är arbetet med kampanjer såsom #NotThatComplicated. Kunden får hjälp att bygga en medveten och hållbar garderob via design och med väl utvalda plagg i hållbara kvalitéer. Även genom leasing av aktuell kollektion och insamling av gamla plagg till den egna second hand-butiken eller för återvinning hjälper de kunden till ett mer medvetet konsumtionsbeteende och främjar en mer hållbar modeindustri.
Vinnare är Filippa K.

Nominerade, fashion tech:
Inerventions
Polygiene
We Are Spin Dye

Motivering, fashion tech:
Vid textilproduktion används ofta ett flertal miljö- och hälsofarliga kemikalier tillsammans med en stor konsumtion av vatten. Kemikalier som också utsöndras vid tvätt. Företaget har utvecklat en metod för att minimera både vatten och kemikalier och inspirerar textilvärlden att istället välja en mer hållbar metod för modern färgning. Metoden sparar på vatten, minskar miljöpåverkan vid tillverkning samt den sekundära miljöpåverkan vid tvätt av textilier.
Vinnare är We Are Spin Dye.

Nominerade, value-bearing sustainability:
Dead Wood
Re-kånken
Swedish Stockings
Tretorn Eco Essential Initiative

Motivering, value-bearing sustainability:
De producerar med förnybara energikällor, från återvunnet material, renar allt vatten efter infärgning och deras fabriker är zero waste. Swedish Stockings kommunicerar därmed att konsumenten kan göra ett hållbarare val med det som tidigare ansetts vara en ”slit och släng”-produkt.
Vinnare är Swedish Stockings.

Tack till…
Ett varmt tack för ert engagemang till Encouragement for Actions beskyddare Nacka Kommun, Unibail-Rodamco-Westfield, BMW Bilia Group, UN Global Compact Network Sweden, jurygrupper och samarbetsorganisationer.

#encouragementforaction.

 

Kontakta ansvariga för projektledning:
Gunilla Grübb, Head of Public Relation, Stockholm Fashion District, +46 (0)70 209 30 57, gunilla@stockholmfashiondistrict.se
Janike Eleby, Head of Communication, Stockholm Fashion District, +46 (0)70 307 85 59, janike@tradepartners.se

Bakgrund:
Stockholm Fashion District har bjudit in andra viktiga organisationer och intressenter för att tillsammans sluta upp och ge uppmuntran till värderingsbaserad kommunikation, hållbara affärsmodeller, ny teknologi och dem som föredömligt använder butiksgolvet eller sin digitala plattform som plattform för kommunikation om hållbarhet till konsument. Tillsammans tilldelar vi selekterade företag och varumärken ett erkännande för en prestation som kan vara en produkt, ett projekt eller motsvarande. Utmärkelsen ska också ses som en uppmuntran till att fortsätta på inslagen väg. På detta sätt vill vi vara med och skapa uppmärksamhet och medvetenhet kring viktiga idéer inom hållbarhet i vår bransch.

Stockholm Fashion District i korthet: Stockholm Fashion District är en digital och fysisk mötesplats för modebranschen i Sverige. Tack vare bredden av inköpsfokuserade event, seminarier, workshops och andra event passerar ca 20,000 personer distriktet varje år. I denna hub möts designers och butiker, producenter och leverantörer, inköpare, säljare och varumärken samt intressenter, PR-byråer och press