Nytt varumärke i distriktet: DEDICATED

DEDICATED är ett svenskt livsstilsmärke med fokus på hållbarhet som grundades 2012. Det var bristen på hållbara märken som erbjöd färg och attityd som gjorde att de tre branchkollegorna bestämde sig för att starta varumärket. Vi fick möjligheten att intervjua företagets grundare om vilka deras återförsäljare är, vad som inspirerade dem till kollektionen SS20 och varför de har valt att ställa ut i Stockholm Fashion District. 

Berätta om Dedicated?
DEDICATED är ett hållbart livstilsmärke ifrån Stockholm som drivs av 3 branchproffs med rötterna i 90-talets subkulturer. Resan började 2006 med vår butikskedja TSHIRT STORE där vi alltid använde 100% organisk bomull. Under åren så förbättrades hållbarhetsarbetet med Fairtrade certifiering och återvunna material och 2012 så tyckte vi att det var dags att lansera ett ledande hållbart modemärke med mycket färg och attityd. Alla hållbara märken vi såg var alldeles tama och trista, vilket inte passar oss eller våra kunder. Genom kreativa designsamarbeten med världsledande fotografer som Hans Gedda, Patrik Andersson, Ricky Powell, Chi Modu mfl samt illustratörer, konstnärer och kultförklarade filmer så skapar vi unika och relateringsbara kollektioner.

Vilka är era kunder?
Vår huvudmålgrupp är kvinnor och män mellan 20 och 40 år. Vi gör även en barnkollektion för 0-11 år. För att DEDICATED ska kunna få så stor positiv inverkan på branschen och planeten som möjligt, så har vi en inkluderande approach. Därför så säljer vi till de flesta typer av återförsäljare; Boutiquer, denimbutiker, onlinebutiker, butikskedjor som Urban Outfitters och department stores som Magasin du Nord, Galleries Lafayette, Bloomingdales mfl.

Vad har inspirerat er till kollektionen SS20?
SS20 har ett starkt surftema, för att den frihetsälskande surfkulturen inspirerar oss – och även folk som inte surfar själva. Vi har även 2 surfrelaterade samarbeten i kollektionen: Jeff Divine som började fotografera surf på 60-talet och även startade Surfer Journal Magazine. Svenska illustratören Jonas Claesson reser världen runt och gör unika surfillustrationer. Säsongens filmsamarbete är Tarantino klassikern Pulp Fiction och större än så blir det inte för oss!

Varför har ni valt ställa ut i Stockholm Fashion District?
De senaste åren så har vi fokuserat på att bygga upp vår distribution i central Europa och nu så kan vi äntligen lägga mer fokus på Sverige. Stockholm Fashion District en perfekt plats att träffa svenska inköpare och vi känner att många vill utöka sitt hållbara sortiment.