Så arbetar Mini Rodini med hållbarhet i butik och mot konsument

Barnvarumärket Mini Rodini, grundat av Cassandra Rhodin, kännetecknas av excentrisks prints, kvalitet, kreativitet och hållbarhet. De var en av de nominerade vid Encouragement for Action 2018 i kategorin fashion retail talks sustainability och vann förra årets hållbarhetspris vid Habit Modegalan 2017. Vi ställde några frågor till Catherina Barnard, PR and Social Media Manager, om hur Mini Rodini tänker kring sina produkter, hållbarhet och hur framtidens butik ser ut.

Vem är en typisk Mini Rodini-kund?
– Oj, det finns ingen typisk kund. Vi har allt från supermedvetna föräldrar som ser unisex-kläder som en politisk fråga till mor och farföräldrar som vill handla tidlös kvalitet till sina barnbarn.

Vad gör Mini Rodini unikt? 
– Vår grundare och kreativa designer Cassandra Rhodin. Hennes konstnärlighet (Cassandra ritar alla mönster), excentriska stil, visuella vision, kompromisslöshet, sätt att ta barn på allvar, samt personliga dedikation till hållbarhet är det som gör Mini Rodini one of a kind. Jag brukar tänka på henne som barnmärkenas Coco Chanel. Hon står för helheten av Mini Rodini och är dessutom en vass entreprenör.

Hur pratar ni med era kunder om hållbarhet? Har ni något tips till andra butiker på hur man på ett bra och enkelt sätt kan hjälpa kunderna att handla mer hållbart?
– Det gäller att våga sticka ut och vara personlig och alltid kommunicera hållbarhet utifrån allt det som vi som företag gör och utifrån våra äkta värderingar. Då känner kunden är det är genuint och inte ”green wash” och marknadsföring. Vårt produktionsteam är dedikerade i att researcha och hela tiden ta fram ännu hållbarare kollektioner och många som kommer till vårt företag för att jobba här brinner personligen för hållbarhetsfrågor. Det gäller även butikspersonal som sitter på stor kunskap.

Tycker ni att attityden kring hållbart mode har ändrats sedan ni startade? I så fall på vilket sätt?
– Det är stor skillnad. Idag är det nästan en förutsättning att ha ett hållbarhetstänk om du ska jobba med kläder som inte är slit och släng-produkter utan gjorda med omtanke och kvalitet.

Hur kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete?
– Överallt!!! På alla plattformar. I butik, på vår hemsida, via nyhetsbrev och sociala medier och alltid med en Mini Rodini-twist. Det kan handla om att lyfta ett nytt material, berätta om hur vi recyclar plast från våra världshav för att göra nya kläder, prata om vårt upcyling-projekt (=vi sparar och återanvänder tyger från tidigare kollektioner som inte gått åt) och vårt arbete med levnadslöner, till att tipsa kunder om hur de ska använda guppy-friend tvättpåse när dom tvättar etc. Allt vi tror på och tycker är viktigt helt enkelt. Vi har också en egen arkivbutik, Tresures, där vi säljer gamla arkivexemplar, prover och lagar kläder mm.

Tror ni att era kunder är mer medvetna och måna om att köpa kläder i bra material än andra konsumenter eftersom produkterna ska användas av barn?
– Absolut. Allt fler kunder prioriterar hållbarhet och ser hur kläderna lever längre om dom satsar på kvalitet. Våra kläder har ju ett grymt andrahandsvärde oxå och många recylar själva genom att låta syskon ärva och så vidare. Så även om priset är högre från början kan pengarna tjänas in under plaggets livstid.

Jag läste om hur era kläder får nytt liv och ökar i värde på andrahandsmarknaden, så roligt ju! Det är ju ett väldigt bra exempel på hållbar konsumtion. Vad tror ni anledningen till detta ha-begär är, förutom att ni har väldigt fina kläder såklart?
– Våra unika prints och att våra kläder inte släpps i så stora kvantiteter. Ibland tar det lite tid för kunder att förälska sig i ett nytt print. Det är först när det inte finns i butik längre som kunden absolut vill ha det. Det är där andrahandsmarknaden kommer in i bilden.

Idag har ni flera butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingfors samt en webshop. Hur tänker ni kring valet av plats för era butiker?
– Drömmen är ju att ha butiker på massa platser men intalat har vi satsat på storstäder. Just nu blickar vi internationellt!

Hur tror ni att framtidens butiker kommer att se ut? 
– Personliga, med varm och kunnig personal som ger toppservice dit kunder går för att köpa saker en behöver omgående och för att ta del av helheten av ett varumärke.

www.minirodini.se