Så arbetar Sneaky Steve med försäljning via digitala showroom!

Som en följd av pandemin och för att fortsätta att stötta digitaliseringen av modebranschen har Stockholm Fashion District inlett ett samarbete med Touchtech där varumärken ges möjligheten att komma igång med eller utveckla sin försäljning via digitala showroom. En av dem som valde att testa konceptet var skovarumärket Sneaky Steve. Här berättar Kristian Torsson, en av grundarna och säljare på Sneaky Steve, om sina erfarenheter och lärdomar av försäljning via digitalt showroom.

 Varför valde ni att testa digital försäljning genom SFD:s samarbete med Touchtech?
Vi har länge pratat om att investera i någon form av digital showroomslösning för att göra det lättare att hålla kontakt med våra utländska kunder eller kunder som, på grund av olika anledningar, inte har möjlighet att resa. Så när vi fick information om SFD:s erbjudande med Touchtech var vi inte sena med att tacka ja, och vi är väldigt nöjda med resultatet! Det finns många olika digitala lösningar där ute som absolut fungerar bra för enklare säljmöten, men när det handlar om att sälja in en ny kollektion, inklusive dess känsla, så har det varit väldigt bra att kunna bygga upp ett eget digitalt showroom där kunderna själva kan klicka sig runt. Vi tycker också att vårt digitala showroom har varit ett bra hjälpmedel på de uppföljningsmöten som vi har regelbundet med de större kunderna för att enkelt få en överblick över kollektionerna. Efter att ha testat Touchtech så kan både vi och kunderna skriva under på att det är en smidig lösning som både sparar tid och pengar.

 Vad har kunderna gett för feedback?
Vi har fått väldigt positiv feedback från kunderna. Vi har använt vårt digitala showroom med både större kedjor som är vana vid att ha digitala säljmöten och mindre aktörer som inte har lika mycket erfarenhet. Gemensamt för alla våra kunder är att de har uppskattat enkelheten och möjligheten att kunna få en överblick av kollektionen. Det är dock viktigt att komma ihåg att även om det finns mycket positivt med att kunna mötas digitalt, så är det personliga mötet fortfarande väldigt uppskattat, framförallt hos de lite mindre butikerna som gör sina inköp mer baserat på känsla än på siffror.

 Förändrar detta något i ert arbete framåt?
”Det kommer förändra vårt sätt att tänka kring provkollektioner och antalet produkter som man har med sig till ett säljmöte. I framtiden kommer vi absolut att se över mängden prover vi producerar för att se om det är nödvändigt att göra ett prov på en modell i alla dess färger, eller om det räcker med en färg och att de andra visas digitalt. Ett sätt att arbeta som både kommer vara ekonomiskt för företaget och bra för miljön. Vi är också nyfikna på att utveckla det digitala konceptet i våra fysiska showroom med t.ex. skärmar och andra tekniska produkter som kan göra det lätt för kunden att få en överblick på kollektionen. Som vi nämnde innan kommer vårt digitala showroom vara en viktig del i vår satsning för att växa på marknader utanför Sverige. Tidigare så skickade vi över produktkataloger eller PDF-filer som skulle presentera företaget och kollektionen till utländska kunder, medan vi idag kan visa upp ett digitalt showroom där både känsla och vision bakom Sneaky Steave är tydlig tillsammans med produkterna såklart!