Så tycker butikerna om REA och fenomen som Black Friday

För en tid sedan frågade vi på uppdrag av Stockholm Fashion Districts besökare vad ni med butik/e-handel tycker om reor, fenomen som Black Friday, Cyber Monday och rea i säsong 2018. Så här svarade ni!

En rea-period bör enligt majoriteten av de svarande vara 3 veckor lång och vara fokuserad till specifika perioder, annars skapas en nonchalant inställning till ordinarie priser menar majoriteten av de svarande i Stockholm Fashion District undersökning.
Jag skulle vilja hämta inspiration från andra branscher, så som bokhandeln. Bokrean är ett årligt evenemang i Sverige då butiker i hela landet säljer rabatterade böcker från och med ett gemensamt datum i slutet av februari. Det vore en jättebra idé att vinterrean med mode startade efter trettondagshelgen för alla modebutiker och fick vara ett evenemang på samma sätt.

Däremellan kan butikerna gärna ge förmåner till sina återkommande kunder.
Jag tycker att det är bra att visa kunden att om man är en trogen kund och delaktig så får man förmåner.
Andra framhåller att det är viktigt att en bonus ska vara något speciellt och inte något kunden ska förvänta sig, utan bli positivt överraskad av.
Jag är positiv när det inte är ett konstant och ofta återkommande flöde. Kunden måste förstå att köpa till ordinarie priser är ett måste för verksamheters överlevnad. En bonus ska vara något som känns speciellt, inte en självklarhet!

Men fenomen som Black Friday och Cyber Monday anses förta julhandeln, där 81% av de svarande är negativt inställda och 14,5% av de svarande delvis negativa.
Det förstör handeln både veckan innan och veckan efter när kunderna börjar julhandla redan på Black Friday.
Eller som en annan butiksägare uttrycker det:
Det är kul att något händer, men tycker att det förtar julhandeln som mer och mer klaras av under dessa dagar och decemberhandeln blir lugnare. Tror svaret är att hitta en balans i vad man erbjuder kunden dessa dagar.

En utveckling som följer blir att många tänker om redan vid inköp:
Framöver kommer vi att satsa mer på pre-kollektionerna som har längre tid på hyllan. De unika plaggen vågar man kanske inte alltid satsa på, kunderna väntar in dem till rean.
En känsla hos några av de mindre butikerna är att de har svårt att själva påverka sin situation, utan måste rätta sig efter hur större aktörer agerar:
Så länge jag handlar in märken som ligger nästan överallt så får jag rätta mig efter de stora handlarnas rea-strategi.

De huvudsakliga anledningarna till att man önskar tydligare direktiv kring reor är hållbarhetsfrågan, att man ska uppskatta och investera i kvalitet och för att få ihop ekonomin betala sina anställda bättre löner och erbjuda kunderna ett bättre utbud.

Stockholm Fashion District tar vidare önskemålet om att fysiska butiker och onlinebutiker ska samlas kring gemensamma rea-perioder och att arbeta för att förändra kundens inställning kring reor, att handla billigt och istället prata om vad pengarna som blir avdragna skulle täcka för omkostnader, som löner m.m.

Vill du ha del av hela rapporten? Kontakta oss gärna!
info@stockholmfashiondistrict.se