Så var Denim Première Vision

I Londons Shoreditch träffades denimvarumärken och älskare av detta slitstarka och samtidigt föränderliga material för att se vilka trender som kommer och lära oss mer om framsteg inom hållbarhet. Denim Première Vision erbjuder spännande seminarier, workshops som ger ny kunskap och självklart, utställare med det senaste inom denim.

Sedan starten 2007 har Denim Première Vision varit en ledande internationell denimcommunity. Denim Première Vision är en resande mässa och i år var det dags för Londons Shoreditch att vara värd, ett perfekt område med spännande butiker, restauranger och gatukonst och något av ett Mecka för älskare av vintage denim.

Det var enkelt att registrera sig i förväg, hitta rätt och vi togs emot av Denim PV’s professionella team självklart helt klädda i denim. Tydliga guider och scheman gjorde det enkelt att inte missa något och alla samarbetspartners, så som butiker och restauranger i området, fick vi en perfekt guide till för att inte missa något värt att se.

Höjdpunkter

AW1920 Streetwear Influences med Sue Barrett – I London pratas det om hur den nya rebellen inte söker sig till punk, utan skapar meningsfullhet. Detta genom renare materialval, omtanke om natur och om människa och med non worn-look och neutrala färgtoner. Varumärkena leder oss ut i naturen, rustar oss för väder och vind, men lika gärna för det hårdare klimatet i våra sociala kanaler, där Diesels Hate couture ger tillbaka makten till den som utsatts för näthat. Flirten med 90-talets hetaste varumärken, förtjusningen i logos och en statement snekers fortsätter. Samtidigt bjuder vi in western, där Palace samarbete med Ralph Lauren leder vägen. Tech-utvecklingen ger det mesta ett digitalt lager och andas drama över street wear med nya element som virtuella modeller, avatar it-girls och statement-pieces. Många skandinaviska varumärken nämndes!

Brands’ new business models through the lens of a circular economy – MUD Jeans och Blue of a Kind berättade om sina cirkulära affärsmodeller affärsmodeller under ett modererat samtal och vi inspirerades av att höra om deras resa, vilka utmaningar de stått inför och hur de övervunnits.

Smart Library / Smart Wardrobe – med detaljerad teknisk information och exempel på ansvarsfull och hållbar sourcing och tillverkning från deltagande leverantörer.

Trendområdet – en tydlig överblick där man får inspiration och konkreta exempel på hur säsongens trender kan tolkas.

Workshops – vi fördjupade oss i hur man syr en gylf och bakfickor. Att få hänga över axeln på denimprofessorn Mohsin Sajid, testa att väva och se hur arbetade varje detalj är gav oss ännu mer respekt för vår älskade plagg jeansen!

The Denim After-Party – Efter en dag fylld av inspiration och roliga möten bjöd PV-teamet in oss tillsammans med andra besökare och leverantörer på lokal hantverksöl, drinkar, snacks och en mycket uppskattad DJ på Ninety One för The Denim After-party. En superrolig kväll där vi fick träffa branschkollegor i en mer avslappnad atmosfär.

Inte att missa i Shoreditch – butikerna Modern Society, Absolut Vintage och pop-up gallerian Boxpark. Vi noterade också hur nästan varje butik endast hade ett plagg av varje storlek framme – showrooming som ledde till mer interaktion med butikssäljarna och att en större kollektion kunde visas på mindre yta. Butikerna var otroligt vackra och kreativt dekorerade med starka och tydliga koncept.

Få de senaste denimtrenderna direkt från Denim PV här >>>

P.S. Nästa Denim Première Vision är den 28-29 maj 2019 i Milano.