Stockholm Fashion District initierar Nordic Lab

I samband med modeveckan i Stockholm Fashion District introducerar Stockholm Fashion District, Nordic Lab, en mötes- och handelsplats för nya designföretag inom mode. Syftet med Nordic Lab är att erbjuda en plattform med möjlighet till kunskapsutbyte, nätverkande och praktisk erfarenhet där företagen kan växa och utvecklas.

”Med inspiration från näringslivets traineeprogram skapar vi Nordic Lab. Svensk modeindustri behöver en plats där unga designföretag praktiskt får möta verkligheten och ta till sig av viktiga insikter och feedback för att utvecklas”, säger Gunilla Grübb, Head of Public Relations, Stockholm Fashion District. 

Nordic Lab och Stockholm Fashion District ger också i samarbete med designskolorna framtida designers ytterligare möjlighet att samverka med branschen genom utställningar och samarbeten. Med Nordic Lab vill Stockholm Fashion District ge nya unga designerföretag tillfälle att möta branschen, lära sig hur branschen verkar, lyssna på agenter, utbyta erfarenheter med erfarna utställare, möta PR-byråer och även tillfälle att visa upp sina kollektioner för viktiga inköpare. Nordic Lab renderar designföretagen ovärderlig hjälp inför framtida utmaningar.

”Stockholm Fashion District är ett nav för modeindustrin i Sverige och vill på detta sätt också erbjuda den fysiska platsen till dem som ansluter sig till vår bransch. Att överföra kunskapen mellan butiker, inköpare, säljare och designers är oerhört viktigt”, säger Helena Waker, CEO Stockholm Fashion District.

Under modeveckan i Stockholm Fashion District samlas Sveriges viktigaste personer inom nordisk modeindustri för att göra inköp, visa upp sina kollektioner och utbyta erfarenheter. Kraften och kunskapen under modeveckan är en oskattbar källa att utnyttja. 

Deltagande varumärken och samarbeten delges i januari.