Stockholm Fashion District som näringskluster: Ecco

Stockholm Shoe House fyller tio år 2019 och har attraherat svenska och internationella varumärken, mer eller mindre hushållsnamn, sedan grundandet. Det var ett tjugotal modiga entreprenörer som skrev på de första hyreskontrakten och valde att satsa på att etablera sig i Stockholmsregionen. Sedan dess har utvecklingen skett organiskt då nya starka koncerner anslutit sig och beretts plats, somliga efter år på kölistan. Ett av dessa modiga företag var det danska skovarumärket Ecco. Ecco grundades 1963 med affärsidén att göra skor anpassade efter fötter sett till komfort, flexibilitet och känsla. Med egna fabriker har de kontroll över den kvalitetsprodukt som når kunden på 92 olika marknader. Vi fick möjlighet att prata med Hans Lindberg, Ecco, om varför de har valt att etablera sig i Stockholm Fashion District och hur de ser på framtiden.

Vilka faktorer behöver finnas för att framgångsrikt kunna etablera sig med showroom?
”Det viktigaste är att showroomet har ett läge där inköparna finns. En plats där allt är samlat på en och samma plats, allt för att göra det enkelt och samtidigt attraktivt för våra gemensamma kunder. Att showroomet är visuellt attraktivt, ger ett gott intryck samt en tydlig överblick över produkterna, är också viktigt.”

Varför valde ni Stockholm Fashion District?
”Vi vill vara där våra kunder är och när vi fick möjligheten att ha vårt showroom i Stockholm Fashion District fanns det inget att tveka på. Till Stockholm Shoe House kommer alla inköpare, stora som små, svenska och internationella, så det är en perfekt plats för oss att fortsätta utveckla vårt varumärke ifrån.”

Hur tror ni att handeln kommer att utvecklas i framtiden?
”Många butiker kommer att behöva stänga när konsumenternas inköpsmönster ändras. För de butiker som klarar sig tror jag att vi kommer att se en positiv utveckling inom några år då de flesta konsumenter trots allt kommer att vilja handla sina skor i fysisk butik. För att kunna överleva och utvecklas som fysisk butik, krävs att man finns tillgänglig på mer än en plattform, en snygg och lättnavigerad E-handelssida tillsammans med att man är aktiv på sociala medier hjälper till.”

Vad satsar ni på framåt?
”E-handeln utvecklas positivt och har kommit för att stanna. Vi ska finnas där våra konsumenter finns. Vi kommer att fortsätta stötta våra fysiska butiker för att hjälpa dem med produktkunskap och säljkompetens. Att peppa personalen med positiv energi blir aldrig föråldrat eller oviktigt.”

Stockholm Fashion District som kluster:
Stockholm Fashion District och idén att samla modebranschen i Sverige i ett kluster hade länge funnits hos den internationella handelsorganisationen Trade Partners Sweden med säte i Stockholm. Sedan 2009 när Stockholm Shoe House grundades och mässan Nordic Shoe & Bag Fair flyttade till Nacka strand fanns skobranschen starkt etablerad i ett samlat område. Textilbranschen bjöd in skandinaviska designers och modevarumärken till samma område vid Preview Fabrics & Accessories, arrangerad av samma organisation, inför varje ny säsong. I år firar Stockholm Shoe House 10 år och klustret Stockholm Fashion District fortsätter att utvecklas. Klustring har många fördelar och när vi nu står inför en förändring som kommer av digitalisering, nya affärsmodeller, en pressande hållbarhetsfråga och ändrat köpbeteende är dessa viktigare än någonsin. Klustring stimulerar till innovation, kunskapsutveckling och kunskapsutbyte eftersom människor delar kunskap mellan företagen och utvecklas på detta sätt. Klustring reducerar även kostnader och ökar produktivitet för dem som verkar utifrån klustret eller gör affärer med företagen samlade här. Här passerar årligen 18,000 människor med spetskompetens inom retail, internationell handel och design eller ett brinnande modeintresse.