STOCKHOLM FASHION DISTRICT SOM NÄRINGSLIVSKLUSTER

När Stockholm Fashion District grundades handlade det om Stockholms framtida position och attraktionskraft. Men också om bilden av oss som en modenation i framkant varifrån exempel ofta hämtas när man internationellt talar om hållbart mode, den nordiska estetiken och om Sverige som exportland. Här berättar vi historien om Stockholm Fashion District som näringslivskluster och om de modiga företagsledare och entreprenörer som valde att satsa på vår marknad och att investera i ett showroom i Stockholm.

Stockholm Fashion District och idén att samla modebranschen i Sverige i ett kluster hade länge funnits hos den internationella handelsorganisationen Trade Partners Sweden med säte i Stockholm. Sedan 2009 när Stockholm Shoe House grundades och mässan Nordic Shoe & Bag Fair flyttade till Nacka strand fanns skobranschen starkt etablerad i ett samlat område.

Textilbranschen bjöd in skandinaviska designers och modevarumärken till samma område vid Preview Fabrics & Accessoires, arrangerad av samma organisation, inför varje ny säsong. Till den textila affärsmötesplatsen kopplades så småningom ett hållbart materialbibliotek och en kompetensförstärkande plattform med seminarier och workshops, Fashion Business Academy. Men det var 2016 när konfektionsbranschen flyttade in i det 10,000 kvm stora Stockholm Showroom som detta näringslivskluster slutligen tog form och fick sitt namn. Stockholm Shoe House fyller tio år 2019 och har attraherat svenska och internationella varumärken, mer eller mindre hushållsnamn, sedan grundandet. Det var ett tjugotal modiga entreprenörer som skrev på de första hyreskontrakten och valde att satsa på att etablera sig i Stockholmsregionen. Sedan dess har utvecklingen skett organiskt då nya starka koncerner anslutit sig och beretts plats, somliga efter år på kölistan.

När Stockholm Showroom öppnade i februari 2016, efter det som i fastighetsvärlden måste anses som ett av de snabbaste utvecklingsprojekten någonsin, var läget just akut. Sverige och Stockholm stod inför att högst sannolikt förlora många redan etablerade showroom som skulle försvinna utomlands och intressenter hade ingenstans att vända sig. Istället lyckades man med Stockholm Fashion District snabbt presentera ett attraktivt förslag och hålla vad man lovat om att vara up-and-running till modeveckan i februari. Klustret Stockholm Fashion District fortsätter att utvecklas. Klustring har många fördelar och när vi nu står inför en förändring som kommer av digitalisering, nya affärsmodeller, en pressande hållbarhetsfråga och ändrat köpbeteende är dessa viktigare än någonsin. Klustring stimulerar till innovation, kunskapsutveckling och kunskapsutbyte eftersom människor delar kunskap mellan företagen och utvecklas på detta sätt. Klustring reducerar även kostnader och ökar produktivitet för dem som verkar utifrån klustret eller gör affärer med företagen samlade här. Här passerar årligen 18,000 människor med spetskompetens inom retail, internationell handel och design eller ett brinnande modeintresse.