Stockholm Fashion District the story – har du hört den?

”Det var juni 2014 och midsommar närmade sig när flera modeföretag inom Association of Trade Partners Sweden nådde en brytpunkt och kontaktade oss. De visste att vi hade skapat en dynamisk mötesplats för sko-, väsk- och textilbranscherna med Stockholm Shoe House i kombination med Nordic Shoe & Bag Fair samt Preview Fabrics & Accessories som visar tygkollektioner, accessoarer och produktion för våra svenska designers och varumärken. Nu undrade dessa företagsledare, som alla representerade starka internationella och svenska modevarumärken, om det fanns plats för dem också i Nacka strand. Och allt skulle vara klart redan till årsskiftet 2016 så att de skulle hinna inreda sina showroom till modeveckan i februari”, berättar Helena Waker, CEO för Association of Trade Partners Sweden och Stockholm Fashion District.

Det fanns ytterligare en anledning till att modeföretagen vände sig till just Trade Partners Sweden. Under 1970-talet hade man tillsammans grundat Modemässan som under många år drevs framgångsrikt på Stockholmsmässan i Älvsjö, vilka senare också tog över projektet. Inom Trade Partners Sweden hade man även erfarenhet och kunskap om den svenska textilindustrin i Borås, etablerade samarbeten med designskolorna och kontakt med de internationella modemässorna.

”Vi har alltid känt en stolthet för alla led inom modebranschen, det är så många personer som med passion driver branschen framåt. Våra textilleverantörer som hämtar sina kollektioner från bland annat Milano och Paris, hantverket att välja rätt kvalité, design, passform och produktion. Kunskapen om affären; försäljning, marknadsföring, logistik, avtal och PR – det har alltid legat oss varmt om hjärtat och tryggar ekonomisk långsiktighet. Sedan har vi alla våra viktiga butiker som med personlighet, genom att erbjuda upplevelser och service för varumärket vidare både fysiskt och digitalt. Vi är alla viktiga delar av modets kretslopp”, säger Helena Waker.

Hur blev det då ett modedistrikt?

”Vi skissade snabbt ner tanken på att samla modebranschen i ett distrikt och när modeföretagen som inledande vänt sig till oss fick ett förslag presenterat för sig efter sommaren ville många vara med och de sa direkt att ”detta måste ni berätta om för hela branschen”, vi fick snabbt över 100 företag på intresselistan. Flera större internationella modeföretag hade varit beredda att lämna Sverige med sin etablering om inte en lösning hade kommit. Detta hade gett förödande ringar på vattnet för angränsande näringar som butiker, PR-byråer, modepress och fotografer. Av tidigare erfarenhet hade vi också lärt oss vikten av att kombinera showroom med mässa för branschens tillväxt. Vi visste därför att vi måste agera och var glada att vi tack vare vår övriga verksamhet hade så goda relationer med fastighetsägaren i Nacka strand och flera andra som blev oerhört viktiga för projektet. Med fastighetsbranschens mått mätt har detta projekt gått rekordsnabbt, medan vi i modebranschen kanske är vana med lite snabbare puckar!”, fortsätter Helena.

Det är genom att kommunicera med kunderna, våga ta chansen, lära sig och ständigt ha ett öppet sinne som Helena Waker och hennes team tillsammans med modebranschen lyckats etablera Stockholm Fashion District.

”Namnet Stockholm Fashion District kom naturligt och vi hämtade inspiration från andra modedistrikt internationellt, däribland Garment District i New York. Stockholm Fashion District är fortfarande en i sin linda och utvecklas hela tiden. Vi är otroligt glada och stolta över hur fint etableringsfasen och de första två åren har gått och för alla heja-rop under resans gång. Nu ser vi fram emot att fortsätta utveckla Stockholm Fashion District. Intresset har varit enormt, även utanför Sveriges gränser. Vi märker att Stockholm Fashion District är unikt, det här med att så många delar finns samlade på en och samma plats, och att det lockar intresserade att utforska området digitalt och fysiskt. Det hade aldrig gått utan alla som stöttat oss under resans gång och som fortsätter komma med viktig input och idéer. Det viktigaste för oss är att lyhört följa kundernas behov och utveckling”, avslutar Helena Waker.