Trender och tips från seminariet om fashion tech, hållbar denim och hållbar klädvård

Den 22 januari bjöd vi in tre svenska företag som alla på olika sätt arbetar för att skapa en mer hållbar modeindustri och uppmärksammats i samband med uppmuntranspriset Encouragement for Action som delas ut i Stockholm Fashion District. Nuide Jeans vann kategorin fashion retail talks sustainability 2019, ATACAC fick ta emot priset i kategorin fashion tech 2019 och Washologi är ett av de varumärken som återkommande varit en del av utställningen som sker i samband med prisceremonin som ett utmärkt exempel på plaggvård. Nedan sammanfattar vi vad som sades under seminariet.

 

Eliina Brinkberg från svenska denimföretaget Nudie Jeans berättade om deras fokus på hållbarhet och hur de sedan 2012 enbart använder ekologisk, FairTrade-märkt eller återvunnen bomull. Ett ord som genomsyrar företagets hållbarhetsarbete är transparens. Genom att ha kunskap om alla leden från tillskärning till sömnad och stegen där emellan kan Nudie Jeans säkerhetsställa och ta ansvar för alla leden i sin produktkedja. I sitt arbete för att vara transparanta ingår bland annat en utförlig materialguide, täta besök i deras fabriker och en ständig vilja att utvecklas och göra livslängden för varje plagg så lång som möjligt. Eliina berättade också om Nudies Jeans Repair-koncept som idag finns i 33 butiker runt om i världen. Här kan kunderna båda få sina Nudie jeans lagade helt gratis eller lämna in dem till butiken och få 20% rabatt på ett nytt par. Beroende på jeansens skick säljs dessa antingen i butikens Reuse-avdelning eller så återanvänds materialet för att skapa nya produkter.

 

På plats för att prata om en av de senaste innovationerna inom fashion tech var Hannah Holden från ATACAC, en svensk modestudio som strävar efter att förändra sättet och ordningen på hur vi designar, presenterar, säljer och producerar plagg. Företaget arbetar efter en egen produktcykel som går ut på att de med hjälp av 3D-visualiseringar och avatarer kan designa och presentera en färdig produkt digitalt som de sedan producerar först efter den är såld. Genom en effektiv prissättning som baseras på tillgång och efterfrågan skapas en dynamisk prissättning för produkterna som liknar den för flygbiljetter. Eftersom ATACAC har en egen micro-fabrik i Göteborg så är det möjligt även för andra företag att använda sig av deras designstudio och producera där.

 

Morgonens sista talare var Viktoria Widengren från Washology som producerar tvättprodukter som både är snälla mot oss människor, vår natur och våra kläder. Genom att öka medvetenheten och kunskapen kring klädvård vill Viktoria uppmuntra till och möjliggöra ett längre användande av varje plagg och att slit och släng-trenden ska försvinna. Att dosera rätt, tvätta på låg temperatur samt anpassa sitt tvättmedel efter vilken typ av material man tvättar var några av de punkter Viktoria tog upp. Hon vill också uppmuntra oss att fundera över hur ofta man tvättar, ofta räcker det nämligen med att spraya ett plagg med linnevatten eller vädra det för att det ska få en uppfräschning och kännas nytvättat.

Efter dessa inledande talks följde rundabordssamtal med utgångspunkt i vilka förändringar man planerar den närmaste tiden och hur man bäst förmedlar sitt hållbarhetsarbete till återförsäljare och konsument.

 

P.S. Känner du till ett företag som bidrar och inspirerar till en mer hållbar modeindustri, missa inte att nominera dem till Encouragement for Action 2020!
https://encouragementforaction2020.confetti.events/