Utställning: Augusta Lundin – Sveriges först modehus

Thielska galleriet 29 augusti 2020 – 24 januari 2021.

Augusta Lundin och hennes verk är en undangömd smaragd i den svenska modehistorien. Augustas karriär startade i Kristianstad där hon som 14-åring tillsammans med sina syskon arbetade i sin fars skrädderi. Stockholm lockade och 1863 som 17-åring flyttade Augusta till Stockholm och startade 1867 sin första ateljé med hjälp av sin syster. Ett modigt steg på den tiden, då kvinnor inte hade rösträtt och männen ansågs vara överhuvudet i alla familjer. I stark konkurrens skapade Augusta magi, affärerna utvecklades och Augusta Lundins ateljé tog steget mot att bli Sveriges första modehus.

Augustas klänningar och dräkter bars av kungligheter, överklassdamer och kulturelit. Genom plaggen signalerade dess bärare stil och klass. Kreationerna var ofta framtagna från modeller (sk toiller) inköpta på anrika Worth i Paris dit Augusta reste två gånger per år för inspiration och inköp. Augusta hade genom sin bekantskap med Otto Gustaf Bobergh fått tillgång till ett samarbete med det viktiga Haute Couture-huset Worth.

Avancerade draperingar, konstfulla dekorationer och silhuetter av turnyr visas upp i Thielska palatsets ståtliga rum. Dräkter och klänningar står uppställda bakom knappt synlig organza, ett subtilt ”se men inte röra” som ändå skapar en närhet. Interiören och känslan på Thielska palatset förflyttar sinnet tillbaka i tiden och jag kan nästan höra sömmerskorna prata i rummet intill eller lyssna på eleganta damer som minglar före en finare middag. Det kan kännas något trångt ibland och jag saknar möjligheten att ta ett steg tillbaka för att njuta av klänningarnas vackra helhet.

Plaggens extravagans är sagolik. Hela utställningen bär de stora positiva ordens epitet. Några av plaggen är vända ut och in och visar upp ett mästerligt hantverk som bara påträffas i dagens Haute Couture-kollektioner. Intressanta detaljer är de avtagbara svettlapparna, ett skydd för klänningens liv och kuddarna vid stussen för att bygga turnyren. Färgerna är oftast dova och materialen inte sällan komplicerade spetsmönster. Jag noterar att dåtidens kvinnor var mycket petit och plaggens midjemått är oftast inte större än 50 cm.

Plaggen speglar också dåtidens damers ansenliga garderob. För att visa på modemedvetenhet krävdes kvantitet. Det var inte ovanligt med upp till sex klädombyten per dag. Här återfinns dräkten för skridskoåkning, promenader, ridturen, kvällsaktiviteter och middagsbjudningar, alla med krav om särskilda ombyten. Viktigast av allt var självklart galaklänningen. För en lekman är det svårt att skilja på vilken dräkt eller klänning som hör till vad, alla är rikt utsmyckade och skulle idag anses vackra nog för Nobelfesten.

I ett av rummen hänger ett stort fotografi från Augustas ateljé på Brunkebergstorg 2. Här samsades som mest 175 sömmerskor som i högsäsong producerade upp till 30 plagg. Bilden andas flit, men också harmoni och alla sömmerskorna är självklart ståtligt klädda med fina detaljer. En del av rummet är återskapat i utställningen med autentiska tygrullar, byster, symaskiner och även halvfärdiga plagg. Ett fint sätt att återskapa känslan av den kreativitet som måste har genomsyrat sömmerskornas arbetsplats. Hela ateljén bestod av 26 rum i tre våningar med arbetsrum, privat visningssalong och butik i bottenvåningen. I butiken kunde besökarna köpa färdiga kreationer men också accessoarer fint paketerade i en Augusta Lundin-ask.

Selma Lagerlöf var en återkommande kund och den mest omtalade klänningen från Augusta Lundin i nutid är kanske Nobelklänningen som Selma beställde till Nobelprisutdelningen 1909. Tyvärr är den klänningen inte med på utställningen, men däremot en av klänningarna som Selma Lagerlöf beställde till sin 80-årsdag. Det är också den klänningen som avslutar utställningen på Thielska.

FAKTA

Augusta Lundin (1840–1919): Augusta Lundin växte upp i Kristianstad och började som 14-åring arbeta i sin far, Skrädderimästare Anders, Skrädderi. 1863 flyttade Augusta till Stockholm och 1867 startade hon sin egen ateljé. Till sin hjälp hade hon sina två systrar Antonia och Maria.

Affärskvinnan Augusta Lundin: Att Augusta var kreativ och konstnär är inte ställt inom tvivel. Men hon var också en duktig affärskvinna och en spirande feminist. Augusta ändrade tidigt arbetsdagarna till 10 timmar istället för standard 12 timmar för sina sömmerskor med gratis lunch i matsalen och högre lön än norm. Personalen bjöds även med på ateljéns fina tillställningar. Augusta var även aktivt medlem i LKPR, Landsföreningen för kvinnors politiska rösträtt*. (*källa: kvinnofronten.nu).

Utställningen Augusta Lundin – Sveriges första modehus är kurerad av modejournalisten Lotta Lewenhaupt och scenografen Anna Bergman Jurell. Den vandrar vidare till Malmö museer våren 2021 och Göteborgs stadsmuseum hösten 2021.