Utställning: Vivienne Westwood på Millesgården

Vivienne Westwood var den som introducerade punk- och new romantic-modet för den breda publiken. Med sin originella sömnadskonst, stickningsteknik och politiska aktivism är Vivienne Westwood en modeskapare som sticker ut! Utställningen på Millesgården i Stockholm illustrerar fem decennier av mode – från ursprunget i punkens gör-det-själv-anda till couturens glamour. Besökare kan med fördel gå ut i skulpturparken en stund om det blir väntetid/kö till konsthallen på grund av restriktionerna och riskgrupper erbjuds besök vid extra öppettider.

”When in doubt, overdress.”

Vivienne Westwoods framgångsrika modekarriär började på 1970-talet tillsammans med Malcolm McLaren. McLaren var starkt påverkad av situationisterna, en politisk revolutionär rörelse som tog avstånd från kapitalismen och försökte underminera och utmana det borgerliga samhället genom olika aktioner. 

Butiken på 430 Kings Road är legendarisk. När den etablerades där 1971 av Vivienne Westwood och Malcolm McLaren hette den LET IT ROCK, en blinkning till en låt skriven av Chuck Berry. Där såldes 1950-tals memorabilia, rock ´n roll-vinyler och omarbetade så kallade Teddy boy-kostymer och creepers, ett slags tjockhudad mockasko. Snart ändrade butiken inriktning och bytte butiken namn till TOO FAST TO LIVE TO YOUNG TO DIE för att hedra James Deans tidiga död och Westwood och McLaren började sy om t-shirts inspirerade av antikapitalistisk och situationistisk politik. 

1974 var det dags för nytt butiksnamn och interiör och nu såldes bland annat kläder av latex i butiken SEX. Det konservativa England på 1970-talet chockades av estetiken med bondage-dräkter av skotskrutigt militärtyg, säkerhetsnålar och slagord som bars av medlemmarna i Sex Pistols. Stilen kallades ”punk” och blev populär bland Londons ungdomar och inledningen på en kreativ revolt mot etablissemanget. När butiken 1976 bytte namn till SEDITIONARIES var den befäst som punkens födelseplats med outfits för den urbana motståndsrörelsen. 1979 tog den namnet WORLDS END och som med varje förvandling öppnades en ny fantasivärld. Inredningen, återigen skapad av David Connor, återspeglade kollektionen Pirates höst/vinter 1981 som såldes på Worlds End. En enskild butiks påverkan på tidseran har sällan varit så stark. Vivienne Westwoods mode, som var en stark kontrast mot konservativa normer, gav bäraren ett självförtroende och en möjlighet att uttrycka sig själv – hennes kreationer representerade frihet.