Välkommen Lanson till nytt showroom

Lanson International AB representerar varumärkena Junior League, Nost, Nordbrant, Softdreams , Klostertoffeln och Stressless. Företagets huvudkontor ligger i Varberg, och från och med hösten 2019 så flyttar Lanson International in i nytt showroom i Stockholm Shoe House. Vi fick möjligheten att prata med företagets VD Magnus Andersson om deras varumärken, kunder och varför de har valt att etablera showroom i Stockholm Fashion District. 

Berätta om Lanson International?
”Lanson International AB grundades 1992 och jag tog över bolaget vid årsskiftet 07-08. Vi säljer våra produkter på svenska, norska och finska marknaden samt har närvaro i Baltikum och Polen. Vår målgrupp är inom skofackhandel, sporthandel, övrig volymhandel och vi säljer också till internetbaserade kunder. Vår filial i Norge grundandes under 2017 och sysselsätter en säljare på heltid, samt en agent som arbetar i Nordnorge. I Sverige säljer Peter Andersson och nyanställda Bosse Person våra egna varumärken främst. Lanson har även en betydande private label-försäljning där vi gör våra kunders varumärken och säkerställer produktionen med tre egna Quality Controller (QC) i Kina. Vi på Lanson har också en ledande roll inom Swedish Shoe Environmental Initiative (SSEI) och arbetet för den svenska skohandeln. Totalt är vi idag nio medarbetare på företaget, om man inte räknar med QC i Kina. Huvuddelen av vår personal utgår från kontoret i Varberg där vi har fokus på produktutveckling, design, logistik, inköp, kvalitet, CSR samt övrig administration. Dotterbolaget Lanson Praha bildades 1998 och säljer främst skor på den tjeckiska och slovakiska marknaden och saluför i stort sett samma kollektion som den vi har i Norden, med vissa sortimentsanpassningar till den marknaden. I Prag har vi 12 medarbetare och vi driver även där ett eget lager. Avslutningsvis så arbetar vi som distributörer sedan många år för Icebug och Ten Points på den Tjeckiska och Slovakiska marknaden.”

Ni har flera olika varumärken i ert stall, berätta om dem?
”Vi har under senaste 1,5 året valt att fokusera mer på att bygga varumärken. Vårt barnmärke Junior League har fått en ny profil och är numera registrerat i EU samt Norge. Vi har en fin mix av barnskor och säljer även till en youth-målgrupp. Vi säljer allt från sandaler, sportskor, vattentäta produkter, gummistövlar etc. Varumärket Nost vänder sig till en yngre målgrupp, främst på damsidan, och erbjuder ett sortiment av chunky-sneakers, sandaler och tuffa vinterkängor. Vårt outdoormärke Nordbrant består av mycket tekniska material och erbjuder vattentäta skor och kängor till den aktiva kvinnan och mannen. Nost & Nordbrandt är registrerade i EU samt Norge och är ute i handeln nu för första gången under hösten 2019. Vi arbetar också med varumärket Softdreams som erbjuder bekväma skor, samt att vi har en mindre kollektion under de äldre varunamnen, Acer, Westport och Avenue. Nytt från våren 2019 är att vi tagit upp Klostertoffeln, Rolf Nilsons gamla toffelmärke som har en lång historik med produktion i Åskloster under 60-, 70- och 80-talet. Vi kommer successivt att utöka modellkatalogen och sälja både träskor i olika varianter och tofflor med PU-botten. Inför SS-20 har vi tagit in ett fint skinnvarumärke som heter Stressless. Samtliga skor är väl uppbyggda och har speciellt utvecklade sulor och innersulor för ökad komfort.

Vilka är era kunder?
”Vi på Lanson arbetar med flera av de stora kedjorna runt om i Finland, Norge och Sverige och vi finns representerade på flertalet av de ledande webbportalerna. Vi har också fina samarbeten med t.ex. Futura- & ANWR-medlemmarna och naturligtvis är de fristående skobutikerna i både Sverige och Norge viktiga kunder för oss!”

Varför har ni valt att öppna showroom Stockholm Shoe House?
”Vi har, anser jag själv, tajmat vårt inträde i Skohuset väl. Det vill säga att i samband med att vi satsat mer på våra varumärken, samt successivt höjer snittet i våra kollektioner, passar Skohuset bra som en fin mötesplats med våra befintliga och nya kunder. Våra kollektioner kan presenteras på ett bättre sätt jämfört med tidigare montrar i mässhallen och vi känner också att Skohuset är mer trafikerat och en bättre plattform att utgå ifrån för oss. Vi har också valt att gå in i Skocenteret i Oslo av samma skäl och att vår filial i Norge blir mera ligitim.”