”Vi i skobranschen är som bönder – vi ger aldrig upp”

Anders Ståhl föddes i en skokartong och fick passionen för skobranschen med sig redan som barn. Idag är han en av Sveriges främsta experter på skoproduktion och representerar välkända varumärken som Sixtyseven, Penelope och Effortless. Här är historien om hur allt började!

Anders är född i en riktig skofamilj. Hans farfar arbetade med produktion och inköp och hans pappa och farbror ägde en inköps- och läderagentur, så att Anders valde att arbeta med skor var inte direkt en tillfällighet. Anders egna skokarriär började som butiksbiträde i en skobutik i Örebro, för att sen avancera till rollen som inköpare och butikschef på den nyöppnade skobutiken Skokanonen. Det var dock inget som passade den unge Anders så han slutade och började istället hjälpa sin pappa och farbror. Arbetet gjorde att han fick kontakt med inköpare och producenter av skor runt om i Europa och det var den spanska skobranschen som först såg Anders potential. När han fick möjlighet att flytta till Alicante i Spanien för att arbeta med administration och kommunikation på en skofabrik så tvekande han egentligen aldrig. Anders avancerade fort och gick från att svara på fabrikens engelska beställningar till att hantera andra exportfrågor samt ansvara för allt det administrativa.
Efter tre år i Spanien så sa Anders ”Adios Amigos” och flyttade hem till Örebro. Under åren i Spanien hade han byggt upp ett stort nätverk av producenter som han fortsatte att jobba med när han 1991 startade det egna företaget Anders Ståhl Trading och resten är, som man brukar säga, historia

Berätta om företaget och era varumärken!
”Idag säljer vi sju stycken olika varumärken på den Nordiska marknaden inom segmentet damskor. Vår styrka är att vi både erbjuder hela spannet från KMB och Sixtyseven, som riktar sig mot en trendig målgrupp som gillar skor med lite extra edge, till Penelope som är klassiska pumps av högsta kvalité och det klassiskt spanska varumärket Ria Menorca som erbjuder sandaler som är typiska för Spanien och i dagsläget säljs överallt. Alla varumärkena produceras i Spanien och vi är delaktiga i hela processen, från design för att se till att det passar våra kunder och marknad, till försäljning på mässor och inköpsdagar i vårt showroom. Idag är vi tre anställda och har showroom i Köpenhamn, Oslo och Stockholm.
Arbetar ni på samma sätt när ni säljer alla varumärkena eller skiljer sig införsäljningsprocessen åt mellan varumärkena?
”Ja, det kan man säga. Vi arbetar med både fysiska butiker samt e-handelsbutiker i Norden, vilket innebär att trender och efterfrågan ser ungefär likadan ut hos många av våra kunder. Vi träffar våra kunder i vårt showroom under mässor och inköpsdagar och det personliga mötet är självklart en stor del i försäljningen, vilket är något jag älskar och tycker är roligt.”
Vad är ditt bästa försäljningsknep?
”Att inte sälja! Istället för att fokusera på att sälja så mycket som möjligt är det viktigt att skapa trovärdighet och en stark relation med kunden för det kommer i slutändan resultera i mer försäljning ändå för oss båda. Ibland när jag träffar nya kunder brukar jag rekommendera att de köper ett mindre lager för att de ska få känna på märket och på så vis skapas det ett förtroende mellan oss och kunden, vilket jag tror är ett recept på framgång. Sen är det självklart en fördel för oss att vi har fabriker i Europa, eftersom jag då kan hjälpa kunden om de behöver påfyllning i lagret för att de säljer så bra, haha!”
Du som både har bott, arbetat och gör mycket affärer i Spanien, är det något speciellt man ska tänka påbud samarbetet?
”Spanjorerna är ett väldigt optimistiskt folk och vill alltid ge sken av att allt är möjligt, så det är viktigt att inte vara för naiv och ta dem för mycket på orden när man gör affärer. Bara för att de säger att något är möjligt eller går att ordna, så är det inte helt säkert att det faktiskt är så. Sen är de lite mer avslappnade och har en ”allt löser sig-attityd” och är inte så noga med att följa en plan som vi är. En annan lite rolig grej är att de nästan alltid är sena… så du behöver inte bli stressad om du är några minuter sen till ett möte med en spanjor.”
Vad är det roligaste med att arbeta inom skobranschen?
”Alla fantastiska människor! Jag har träffat så många härliga optimister och entreprenörer i den här branschen. Det som gör oss unika är att vi aldrig ger upp. Vi är som bönder, även om ett år ger lite dålig skörd så är det ingen som hänger läpp, utan vi tar nya tag inför nästa säsong!”