Yves Saint Laurents värld med Susanna Strömquist

Hej Susanna Strömquist, frilansdsjournalist anlitad av Dagens Nyheter Kultur och ELLE. Vad är din relation till YSL?
-Ur ett modehistoriskt perspektiv är han en 1900-talets mest betydelsefulla namn. Designern som fångade tidens anda på 60-talet och lanserade trendsättande prêt a porter-kollektioner när haute couturen började kännas förlegad. Men för mig personligen blev han också en representant för det gamla gardet som hade blivit mossigt när jag först började rapportera från visningarna i Paris i början av 90-talet – innan allt började handla om heritage och arkivdesign.

Berätta om utställningen!
-Musée Yves Saint Laurent är så mycket mer än bara en modeutställning. Här får man komma in i själva hjärtat av Paris svunna haute couture-värld. I byggnaden och salarna där Yves Saint Laurent och hans partner Pierre Bergé drev ett av 1900-talets mest inflytelserika lyxmodehus. En mytomspunnen plats som det är svårt att inte förföras av. När museet öppnade för allmänheten ringlade sig köerna runt hela kvarteret.

Vilken del av utställningen berörde dig mest?
-Yves Saint Laurents legendariska ateljé! Ett förvånansvärt litet och opretentiöst rum en trappa upp som har återskapats exakt som det såg ut när han själv arbetade här. Med en spegelvägg från golv till tak vid ena kortväggen. Ett rörigt skrivbord med skisser, pennor och tygprover – och ett par hornbågade glasögon. Känslan av att Saint Laurent själv just har lämnat rummet är påtaglig.

Susanna Strömquist, modejournalist på frilansbasis med uppdrag för Dagens Nyheter Kultur och ELLE.