Zara satsar på OMNI-channel butik

Zara har öppnat en ny konceptbutik i London som ett steg i moderbolaget Inditex strategi mot att integrera deras fysiska butiker och online plattformar. De tre sektionerna dam, herr och barn finns kvar, men med en fjärde sektion dedikerad till online-shopping.

Framtidens butik är något de flesta har sina egna spekulationer om kring hur den kommer att se ut och fungera. Zara testar nu sina ideér med en ny koncept-butik i Westfield Stratford, London.

Med kundens shopping-upplevelse i fokus är detta ett steg i moderbolaget Inditex strategi mot att integrera deras fysiska butiker och online-plattformar. Butiken har kvar sina tre sektioner med dam, herr och barn men med en fjärde sektion dedikerade till online-shopping.

I den nya sektionen har du möjligheten att hämta dina online-beställningar, allt som är beställts före kl. 14:00 går att hämta samma dag. När du kommer till butiken går du till en skärm styrd av en robotarm på baksidan. Denna teknologi kan sköta 2.400 beställningar samtidigt.

Förutom den dedikerade sektionen till online-shopping är hela butiken utformad med högteknologi. En traditionell kassa är inget som du möts av, istället finns det self checkout-points samt personal med Ipads som cirkulerar i butiken.

I butiken testas även en interaktiv spegel som är utrustad med RFID som kan läsa av vad kunden håller i för plagg. Spegeln ger sedan information om plagget och tips på hela outfits.

Dessa olika funktioner har skapats för att öka kundens upplevelse och är Zaras sätt att möta det nya köpbeteendet. Det återstår att se om de har hittat framgångsreceptet eller inte.

Läs mer: https://www.inditex.com/en/article?articleId=569282&title=Zara+Stratford+flagship+store+pioneers+new+approach++to+integrating+stores+and+online