
Catarina Midby om boken Team Maggan
I boken Team Maggan: H&M:s första designchef och teamet om modet, människorna och möjligheterna berättar Catarina Midby historien om H&M:s kreativa resa genom de människor som formade företagets designkultur. Fokus ligger på teamet bakom Margareta van den Bosch, H&M:s första designchef, och hur deras samarbete har påverkat mode, innovation och hållbarhet. I denna intervju delar Midby med sig av sitt första möte med Maggan, sin egen bakgrund inom modebranschen och de insikter som boken lyfter fram om kreativitet, samarbete och möjligheter.
När började du arbeta med boken, och vilken del av Margaretas resa kände du var mest avgörande?
Arbetet tog runt ett år. Andra har velat skriva Maggans memoarer, men hon var aldrig intresserad av det. När hon “pensionerades” efter 80 började jag tänka på att skriva om H&M:s modehistoria, som på flera sätt började med Maggan när hon kom till H&M 1987 och startade upp designteamet och designprocessen. Innan dess sattes kollektionerna ihop av några få designers och inköpare tillsammans med externa agenter. Idén blev att berätta H&M:s historia genom teamet, med Maggan som huvudperson.
Kan du berätta lite om din egen bakgrund inom modebranschen och hur det ledde fram till boken?
Lustigt nog började jag på H&M i London som inköpsassistent medan jag pluggade mode och journalistik. Sedan arbetade jag som moderedaktör på Elle och Damernas Värld, totalt i 15 år, och därefter med kommunikation, trender och hållbarhet på H&M i 15 år. Jag har också varit generalsekreterare för ASFB och ansvarat för Stockholm Fashion Week, samt hållbarhetsansvarig på ASOS i London. Jag ville tillbaka till det kreativa skrivandet, och då kom idén med boken.
När träffade du Margareta för första gången, och vilket intryck gjorde hon på dig?
Vi möttes i samband med designpriset Guldknappen år 2001, som jag i egenskap av modechef och jury-ansvarig hade som uppgift att överräcka. Hon var skarp, flexibel, lättsam och hade ett otroligt driv. Vi började luncha och sågs ofta, jag gillade henne från första stund.
Boken lyfter fram många olika röster. Hur valde ni vem som skulle intervjuas?
Maggan och jag valde personer hon haft kontakt med, för att få en mix som representerar olika roller och processer. Målet var att ge inblick i H&M:s värld och visa hur viktigt samarbete är, att alla delar, högt som lågt, är viktiga.
Hur skulle du beskriva Maggans ledarskap och inflytande på modebranschen?
Hon är nyckelperson inte bara för H&M utan också för det svenska modeundret på 90-talet. Hon såg till att designers förstod hela värdekedjan, från design till försäljning, vilket skapade kompetenta, självständiga designers. Hon har också varit central för H&M:s samarbeten med gästdesigners och bidragit till att demokratisera mode, där high street möter high end.
Modebranschen kan upplevas ytlig och snabb, men du beskriver den som personlig och mänsklig. Kan du ge exempel?
Boken handlar om människorna, att få ett förtroende och att samarbeta. ”Man är så bra som dem man omger sig med”, sa Maggan.
Vilka lärdomar kan dagens designers eller modeintresserade ta med sig från boken?
Att följa sina drömmar är alltid värt mödan, men allt klaffar inte direkt. Flexibilitet, ödmjukhet, hårt arbete och ett öppet sinne lönar sig. Maggan brukade säga att man ska ha is i magen och inte vara rädd för förändring.
Fanns det något som överraskade dig under arbetet med boken?
Trots min insyn på H&M blev jag berörd av alla olika röster som berättade om samarbetet med Maggan och vad hon har betytt för dem.
Om du skulle beskriva boken med tre ord, vilka skulle det vara?
Kreativitet, möjligheter, samarbete.